kåt(a)jakt

Hej. Jag är ny här i forumet och söker er hjälp för ett svårt val. Jag söker en tipi/kåta då jag tröttnat på de vanliga tälten och vill ha utrymme och möjlighet till eld. Jag har googlat runt och hittat många som antingen säger att deras helsport tipi eller tentipi är bäst. Även funnit en norsk jämförelse där helsportsmodellen vinner, nu är den ju norsk så risken finns ju att de är lite partiska:)
Jag har även lusläst forumen här, men hittar få som har jämfört bägge tillverkarna. Så vad tycker ni jag skall välja? Vi är två vuxna och två barn. Kommer inte gå långa sträckor med tältet men vikten har ändå viss betydelse. Men framförallt vill vi ha komfort och regntäthet.
tacksam för hjälp
 
bra val!

Hej!

Det mesta du behöver veta finns redan här på forumethttp://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644 men det är en del att läsa igenom.
Kort sagt så tycker jag att tentipis kåtor har mer charm men har för mig att den också kostar en hel del mer.

Jag har en helsport varanger camp 8-10 och är nöjd med den. Regn tät är den verkligen och med entré partiet på den har man större möjlighet att ha öppet utan att det regnar in. Det är även bra förvarings utrymme för skitiga stövlar etc. Innertältet till tentipi kostar runt 4500 medans det till helsport kostar circa 1500.
Hade jag däremot varit rik så hade jag nog köpt en tentipi kåta!
 
Som sagt, här står det mesta : www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644

Finns en sak att tänka på initialt - Vilken duk?
Vanlig tältväv är lättare, suger aldrig upp vatten, är lättare att hålla ren och behöver inte skötas om. Nackdelar är: sämre "känsla/mysfaktor", fuktigare klimat (även om en kåta alltid ventilerar bra) samt sämre tålighet mot eld.

En väv i bomull/polyester ger bättre klimat och tål eld bättre. Kan dock suga upp vatten om det regnar konstant i flera dagar. Kräver återimpregnering efter allt mellan 1-5år beroende på hur mycket den används. Blir lättare skitig och är svår att rengöra.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.