KAP-Arctic is back!

Ang. KAP konvertering

Så jag som har både Trangia och Nova måste, förutom de delar ni säljer, även köpa till ett Otimus 111T/C kök eller brännare och sedan bygga det med Nova? Vad blir då kostnaden för hela kallaset? Går det inte att bara byta toppen från roarer till kopp brännare?

Äh, tror nog jag kan leva med ljudet från mitt Nova när jag ser kostnaden och det meck det blir. Fördelen är trots allt att man hör att det är igång och ungefär vilken effekt man bränner vid frukostgröten med! ;)
 
Jag har nu suttit och letat länge efter ett KAP kök alt adaptern som här beskrivs och när nu det finns personer som pysslar lite grann och tar fram saker, så är allt ni kan göra är att klanka ner på hur dåligt det är.

Skäms, om ni inte har egen erfarenhet från det ni talar om.

Jag har både Omnifuel och Nova+ som fungerar utmärkt, men för att slippa att sitta och skrika till kompisen på andra sidan köket vill jag ha en tystare modell också.
 
Jag har nu suttit och letat länge efter ett KAP kök alt adaptern som här beskrivs och när nu det finns personer som pysslar lite grann och tar fram saker, så är allt ni kan göra är att klanka ner på hur dåligt det är.

Skäms, om ni inte har egen erfarenhet från det ni talar om.

Jag har både Omnifuel och Nova+ som fungerar utmärkt, men för att slippa att sitta och skrika till kompisen på andra sidan köket vill jag ha en tystare modell också.

Jag har ett tio år gammalt arktic, där allt fortfarande funkar...men eftersom pumpen till arctic inte finns att köpa, och eftersom jag också har ett Omni, så blev jag nyfiken :)...

Fogas hade 155-brännare, komplett med förvärmmingskopp. Monteringen var busenkel, och nu susar mitt ny-kap med samma pump som till omnifuel. Reservdelar till omni-pumpen är enkelt att få tag i, liksom till 155-brännaren så nu är kitet klart att tas i bruk.

Förvärmmingen är enklare med ränna, men inte svårt egentligen utan, bara att lyfta på köket eller droppa lite spill på hatten och se till att använda långa tändstickor. Ränna ska jag fixa, men eftersom det funkar bra utan, så får lösningen mogna fram...

Köket funkar i övrigt precis som man är van. En kul sidoeffekt är att man också kan köra gas i 155-brännaren, om man har omnipump.

Mkt bra kit, tycker jag än så länge. Lär lägga ut en recension när jag använt köket något år...

//J

//J
 
Har du testat

gas med 155-brännaren?

Kul upplägg.

Vad jag skulle vilja göra om jag orkar är att ta fram en större Trangiavariant med bredare övre vindskydd som sväljer en 4,5 liters kastrull och köra med 155-brännare och framför allt fotogen. Gas verkar också intressant om man får bra effekt på brännaren.

Thure
 
gas med 155-brännaren?

Kul upplägg.

Vad jag skulle vilja göra om jag orkar är att ta fram en större Trangiavariant med bredare övre vindskydd som sväljer en 4,5 liters kastrull och köra med 155-brännare och framför allt fotogen. Gas verkar också intressant om man får bra effekt på brännaren.

Thure

Ja, jag pratade med Gunnar Finn för en del år sedan och han hade testat gas. Eftersom jag har omnifuel-konverteringen så kunde jag inte låta bli...

Effekten är ungefär medium mot vad man kan få på fotogen. Drar man på mer så blir lågan fladdrig och oregelbunden. Troligen blir det fel luft-bränslenlandning...väldigt exakt sparlåga blir det och effekten duger för matlagning, men jag skulle välja fotogen för snösmältning och storkok.

//J
 
Ett litet större munstycke typ 0.02 mm större om du kommer från bensin eller 0.04 mm större om du kommer från fotogen skulle hjälpa för gasol alternativt att du stryper lite på luftintaget på något sätt. (baserat på omnifuels olika munstycken och dess stegning)

det finns en gammal regel som säger att flödet ökar med kvadraten på diametern på hålet medans flödet ökar bara med roten ur förhållandet av tryckökningen - och mycket tyder på att det stämmer...

Problemet är att man kan inte lösa problemet med mager blandning med högre tryck då högre tryck gör att jetstrålen river med sig mer luft och förhållandet bränsle och luft bibehålls hyffsat även vid en väldigt stor tryckreglerområde...

bunsenbrännare brukar ha en fjädrande bandstålring kring luftinsuget för att justera lågan då man vill kunna få fram olika karaktärer av denna (oxiderande resp. reducerande låg - samt hantera olika gaskällor då gasol och stadsgas inte på något sätt är samma sak), det kanske går att göra något liknande där ??
 
Ett litet större munstycke typ 0.02 mm större om du kommer från bensin eller 0.04 mm större om du kommer från fotogen skulle hjälpa för gasol alternativt att du stryper lite på luftintaget på något sätt. (baserat på omnifuels olika munstycken och dess stegning)

det finns en gammal regel som säger att flödet ökar med kvadraten på diametern på hålet medans flödet ökar bara med roten ur förhållandet av tryckökningen - och mycket tyder på att det stämmer...

Problemet är att man kan inte lösa problemet med mager blandning med högre tryck då högre tryck gör att jetstrålen river med sig mer luft och förhållandet bränsle och luft bibehålls hyffsat även vid en väldigt stor tryckreglerområde...

bunsenbrännare brukar ha en fjädrande bandstålring kring luftinsuget för att justera lågan då man vill kunna få fram olika karaktärer av denna (oxiderande resp. reducerande låg - samt hantera olika gaskällor då gasol och stadsgas inte på något sätt är samma sak), det kanske går att göra något liknande där ??

Munstycket på dessa är ett kombi-munstycke som ska klara både bensin och fotogen, enl fogas. Ja, något slags luftspjäll kanske kan ordnas...har ett spjäll till Explorerbrännaren någonstans...avsett för t-röd...kul, ska se vad jag kan åstadkomma.

...fjädrande bandstålringar ligger nog på för hög nivå för mig ;)...

//J
 
Hej Joru..!

Lyckades du köpa en brännare på Fogas som passar Hiker 111T-köket? Dvs med ett anslutningsrör för fotogenen som pekar lätt uppåt. Så här...
111tburner.jpg


Jag byggde en egen version för ett par år sedan. När jag då var på Fogas för att köpa brännare, hade dom bara versionen med gängad anslutning nedåt, för båt-köken. Eller så var det bara killen bakom disken som inte visste bättre...

Det blev till att löda igen hålet i botten med en plugg, och borra in och löda fast ett nytt mässingsrör från sidan. Vad gör man inte för att få en egen CAP Artic...
 
Hej Joru..!

Lyckades du köpa en brännare på Fogas som passar Hiker 111T-köket? Dvs med ett anslutningsrör för fotogenen som pekar lätt uppåt. Så här...
111tburner.jpg


Jag byggde en egen version för ett par år sedan. När jag då var på Fogas för att köpa brännare, hade dom bara versionen med gängad anslutning nedåt, för båt-köken. Eller så var det bara killen bakom disken som inte visste bättre...

Det blev till att löda igen hålet i botten med en plugg, och borra in och löda fast ett nytt mässingsrör från sidan. Vad gör man inte för att få en egen CAP Artic...

Ja, den finns med långt rör som på bilden och ett kortare rör som slutar efter några cm. Jag köpte samma som på bilden.

//J
 
Guld..! Då är det ju plätt-lätt att smälla ihop en komplett brännare.
Det var bara jag som blev "lurad" och fick mecka lite extra.

Jag har funderat lite kring alternativ till ränna för förvärmnings-spriten. Min förvärmnings-kopp är nog smalare än den på bilden. Vore den i stället lite bredare, skulle man helt simpelt kunna hälla spriten direkt i brännar-skålen högst upp. Då rinner spriten ner genom dom små utstansade "flikarna" som håller fast hatten, och samlas upp i koppen längst ner. Det är då en fördel om den är rundad i botten så spriten samlas i mitten, så att lågan inte blir onödigt bred.

Tända lär man få lov att göra där nere, för elden tar sej knappast genom dom små hålen i skålen där uppe. För min del är det inget problem för jag har lite extra hål i vindskyddet efter en del experimenterande med olika brännare. Så där får jag ner en vanlig gas-tändare med lång "hals".

Om det inte vore för att man skulle bli sotig om fingrarna varje gång, skulle man ju även kunna lyfta på hatten och hälla spriten rakt ner i mitten...
 
Guld..! Då är det ju plätt-lätt att smälla ihop en komplett brännare.
Det var bara jag som blev "lurad" och fick mecka lite extra.

Jag har funderat lite kring alternativ till ränna för förvärmnings-spriten. Min förvärmnings-kopp är nog smalare än den på bilden. Vore den i stället lite bredare, skulle man helt simpelt kunna hälla spriten direkt i brännar-skålen högst upp. Då rinner spriten ner genom dom små utstansade "flikarna" som håller fast hatten, och samlas upp i koppen längst ner. Det är då en fördel om den är rundad i botten så spriten samlas i mitten, så att lågan inte blir onödigt bred.

Tända lär man få lov att göra där nere, för elden tar sej knappast genom dom små hålen i skålen där uppe. För min del är det inget problem för jag har lite extra hål i vindskyddet efter en del experimenterande med olika brännare. Så där får jag ner en vanlig gas-tändare med lång "hals".

Om det inte vore för att man skulle bli sotig om fingrarna varje gång, skulle man ju även kunna lyfta på hatten och hälla spriten rakt ner i mitten...

Ja, att lyfta på hatten är ingen dum ide...jag brukar spruta lite t-röd ner i koppen (har en liten flaska med pip) och droppa lite över brännaren. Det fungerar bra så länge det inte är för kallt. Har ju ett riktigt kap som utgångspunkt så jag har snöunderlagsplattan...annars skulle det föreligga brandrisk ;)...

Ska nog ändå försöka få till en ränna. En aluprofil och en bit brandsäker kaminlist bör funka :)...

//J
 
Ursäkta, vill inte vara glädjedödare, men det var ju mjuka långa slangen samt pumpen med pysventilen som var det enda bra med KAP. Brännaren var ju bara tung :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 6
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 8
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.