Kanadensarpaddling klarälven ?

hej
undrar om någon vet hur det är att paddla från höljes
söderut är forsarna farbara med en gammal inkas . har planer till våren tacksam om någon har bra råd.
 
1975 och 76 paddlade jag Finnskogarännet med start i Höljes och mål i Sysslebäck. Jag paddlade canadensare båda gångerna. Det var då tre svårare forsar som krävde kapell för att man skulle klara sig igenom utan vattenfyllning. Jag använde tjock plastfolie som jag tejpade fast, samt att jag hade små bågar under för att hålla kapellet uppe så att vattnet inte stannade i mitten på kapellet. Eftersom det var en tävling hade vi ju förstås ingen packning med oss.
Hur det ser ut i Klarälven på denna sträckan i dag vet jag inte. Men jag vill påstå att man bör kunna ganska mycket forspaddling för att ha nöje av turen.
Lycka till
 
Förhållanddena varierar ju också mycket med vattenföringen (sommartid vid lågvatten kan delar av Klarälven vara mycket sävlig). Just forsarna i den övre delen har orsakat några dödsfall, bla Tyskar som paddlat med kanadensare på våren.
 
trevligt.. oftast så kan man lätt bära kanoten förbi de jobbigare passagerna, är vattenflödet inte helt utflippat så ta med fiskespöt, kan bli bra fiske!

Börja turen med en myskväll med Höljes trivselförening, motti med fläsk och musik!! Detta får inte missas om man är i trakterna, har för mig att det är på måndagkvällar på sommaren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.