Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök?

hur lätt och fort du kan gå utan kontainern.....

Vadå ska man bara ha med en gasflaska och inget annat eller?

;)

Nä nu har jag faktiskt ett spindelkök som ska testas i sommar. Toppmonterat skulle göra absidmatlagning livsfarlig, speciellt i ett mindre tält. Trangiat skulle man kunna köra i sovsäcken om det krävdes, känns det som.
 
Allt som är lättare än kronans spritkök med snuskburk som jag har släpat på i grönkläder är godkänt för min del...

Man får en väldigt välstoppad trangia 27 med gasbrännare, 2 grytor och stekpanna (nonstick), 100 gram tub gas, bestick, tändstål och tändare, universaldisk, liten tvättsvamp och diskmedel och slutligen tragias orginalpåse och spännrem över alltihop utan att komma upp i närheten av kronans kök viktmässigt...

när man rycker med sig den 'påsen' så vet man också att man har gas/bränsle för ca 14 st 0.5 liters uppkok av vatten...
 
Tack för klargörandet. Jag surfade upp trangias manual men hittade inget där så jag blev lite lugnare. Är ändå ganska nojig över gas etc, mest för att det är helt nytt för mig, man vänjer sig väl.

Testade köket idag, vi kokade bulgur med lite medhavda torkade grejer (kött, morötter, tomat, vitlök etc). Det var en dröm att köra gas, jag tror vi börjat diska när man normalt hade sett liten värmebubblor på ett spritkök! Ett lyft!

Tror du kan vara helt lugn, Trangia med sprit eller för den delen vilket spritkök som helst är olycksrisken betydligt större än med gas, men att vara försiktig och fråga om man inte vet är ju alltid sunt.
 
Misstänker att 80% av alla campingbränder har sin upprinnelse i just utspilld T-sprit som brinner med osynlig låga dagtid på fel ställe till en början - även i lumpen hände det allvarliga olyckor med T-sprit allt för ofta och tex. en händelse var när eldvakten i mörkret skulle fylla på fotogenlampan - tog fel dunk i mörkret (dunkarna var ofta närmast identiska), det poffar till i lampan när han häller i fotogenlampan (med t-spriten) för att det är någon glöd kvar i lampan eller sticklåga av T-spritgasena som tändes av tältspisen - blir rädd och skvätter ut halva dunken över alla de sovande där och strax efter är det en eldhav.... det är då man lärde sig att tältkniven var värdelös för att skära genom fuktig och delvis frusen tyg på en 12-mannatält, nedgrävd i snö...

med T-spritens olyckshistoria så skulle den vara ett förbjudet bränsle i campingsammanhang om den värderade på samma sätt som andra brännbara ämnen.

gasolyckor är mera spektakulära dom få gångerna när det väl händer, men är fort överstånden utan allt för allvarliga brännskador, medans vätskebränder av vilken sort det än är ger ofta mycket allvarligare och djupare brännskador just för att man inte lyckas hitta och släcka allt i tid utan fortsätter att brinna i olika punkter just för att flytande bränslet uppsugen i tex kläder hela tiden avger nya brännbara gaser...

skulle tro att 'fumlighetsolycksrisken' med gas som ändå har hänt, näramst försvinner i samma sekund som man undviker att använda kök och lampor med 190-grams punkteringsbehållare och bara använder behållare med ventil som tätar igen när tuben skruvas loss.
 
Toppmonterat skulle göra absidmatlagning livsfarlig, speciellt i ett mindre tält. .

Har du testat?
Jag tycker det funkar helt ok faktiskt, en gaslåga är ju relativt odramatisk och med god ventilation och inga lösa flärpar på tältet som far om kring funkar det fint. Rent generellt ska man förstås avråda bestämt från att använda köket i absiden överhuvudtaget, men i praktiken är det jäkligt gôtt..

Det enda jag klurat på är vad som skulle hända om mitt pocketrocket välte när den brinner, någon som vet? Fortsätter den bara att brinna liggande, eller finns det nån inbygd funktion som släcker? Eller kan det rent av hända något riktigt häftigt?

Per
 
Har du testat?
Jag tycker det funkar helt ok faktiskt, en gaslåga är ju relativt odramatisk och med god ventilation och inga lösa flärpar på tältet som far om kring funkar det fint. Rent generellt ska man förstås avråda bestämt från att använda köket i absiden överhuvudtaget, men i praktiken är det jäkligt gôtt..

Det enda jag klurat på är vad som skulle hända om mitt pocketrocket välte när den brinner, någon som vet? Fortsätter den bara att brinna liggande, eller finns det nån inbygd funktion som släcker? Eller kan det rent av hända något riktigt häftigt?

Per

Det är väl just toppmonterade gaskök som välter som är det läskiga i tältabsider (och förvisso bensin/fotogenkök med dålig förvärmning eller läckage).

När ett toppmonterat kök välter kan bränsle i vätskefas komma in i brännaren vilket kan ge stora lågor. Vissa kök har någon skyddsanordnig mot detta men jag tror inte pocket rocket har det. Tänd köket och håll gastuben i handen på behörigt avstånd och vänd ner köket i horisontellt läge. På egen risk såklart. Beroende på hur mycket vätska det är kvar i tuben får du nog luta olika mycket. Akta fingrarna, handen och resten av dig själv!

/Ala
 
Har du testat?
Det enda jag klurat på är vad som skulle hända om mitt pocketrocket välte när den brinner, någon som vet? Fortsätter den bara att brinna liggande, eller finns det nån inbygd funktion som släcker? Eller kan det rent av hända något riktigt häftigt?
Per

Jag fick för mig att tända en brasa med en pocketrocket. Förberedde veden med små pinnar nedesrt och allt det där i vanlig ordning. Sen tände jag köket och vinklade den nedåt för att få lågan i rätt vinkel. Genast började köket vråla som en jetmotor. Jag vände rätt på den med det samma och stängde av. Brasan fick tändas med traditionella metoder.
 
Jag fick för mig att tända en brasa med en pocketrocket. Förberedde veden med små pinnar nedesrt och allt det där i vanlig ordning. Sen tände jag köket och vinklade den nedåt för att få lågan i rätt vinkel. Genast började köket vråla som en jetmotor. Jag vände rätt på den med det samma och stängde av. Brasan fick tändas med traditionella metoder.

He, he, du är inte ensam om att ha gjort den tabben, man är nära att göra i byxan när köket börjar rytta och spotta! Har använt en gasdriven blåslampa för att tända större braser/eldar, därav ideen att använda Pocket Rocket till samma sak...
 
gasdriven blåslampa har förvärmning på annat sätt så att det hinner koka till gas i tilledningsrören innan det når munstycket - men det kan brinna ordentlig om dessa också om man är för kvick att luta ned innan dessa är uppvärmda. Gorumet-brännare biltema 17-612 som använder CP250-flaska har i själva tuben en uppvinklad 'snorkel' som gör att det går att luta nedåt nästan omedelbart efter tändning och efter en stunds eldning och uppvärmning så går den att använda i alla riktningar.

går förmodligen att göra motsvarande även med toppmonterade kök, bara dom har stått och brunnit en stund innan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.