Kajaklås

Har just köpt mig en kajak och undrar nu om det finns någon bra godkänd låsanordning så man slipper få ekipaget stulet. Har letat runt på nätet men det gav inga vidare resultat. Någon som har tips eller idéer?
 
Tyvärr finns det nog ingen ultimat lösning på problemet. Vill någon verkligen lägga vantarna på kajaken går det nog inte att hindra, men det finns några sätt att hindra impulsstjälandet.
Vi blev av med två kajaker för drygt två år sen. De låg vid tillfället upp och ner på en stålställning (utomhus) och var fastlåsta i denna med kedja och hänglås. Hänglåset var av den större ABUS-modellen och kedjan hade motsvarande grovlek. Tjuvarna tog med sig eller gjorde sig av med kedja och hänglås, men som tur var hade vi bilder på anordningen så vi fick ersättning från försäkringsbolaget. Dock meddelade dom att om vi skulle bli drabbade igen så skulle det bli svårare att få ut ersättning?!? Efter detta kollade jag med försäkringsbolaget (TryggHansa) vilka regler som gällde angående låsning så att försäkringen skulle gälla, men si det fanns inga. Försökte då hitta en bättre lösning än kedja och hänglås, men har bara kommit fram till följande alternativ som dock inte testats än:
- Rattlås (krycka) som man sätter i sittbrunnen. den måste dock låsas fast i något annat stabilt på något sätt. Vajer/kedja.
- Någon typ av plattjärn som formas efter kajaken. Man utnyttjar kajakens form och sätter böjda plattjärn i för och akter så att det inte går att dra ut kajaken åt något håll. Plattjärn med gångjärn och låsning utförs liknande låsningen på en byggbod. Plattjärnen måste fästas (bultas/svetsas) i något som inte går att ta med, typ stålställning.
- En låda som går att låsa på sätt liknande föregående. Lådan skall helst vara för tung för att flytta utan kran etc.
Våra nuvarande kajaker hänger i taket i ett låst garage dit bara vi och ägarna till garaget (kompisar) har nyckel. Detta gör användandet lite omständigt, men vi behöver inte vara oroliga för att dom försvinner i alla fall.
/Martin
 
När behöver du låsa fast din kajak? Är det i dess ordinarie plats kanske du ska fundera på att lägga den på en bättre plats istället. Själv gick jag med i lokala kanotklubben och förvarar min i deras båthus. Där är det nära till vattnet och känns tryggt då alla är måna om sina grejor. Ute eller på bilen vid transporter har det inte slagit mig att de skulle stjälas då det kräver lite mer engagemang till dådet än bara en impuls, men jag kanske bara är en naiv lantislolla i detta fall??
 
det finns inte alltid alternativ

Jag kan bara svara på läget i göteborg och här är det otrolig platsbrist på kajakplatser, även på klubbarna.
Så låsanordningar är väldigt aktuellt.

Jag har själv gjort två vajerögglor som jag trär över för och akter, dessa löper in ca 1 meter till dess skrovet tar emot. Sen så jar jag ytterligare en vajer på som jag sammanbinder dessa med. Jag låter denna vajer ligga under rörkonstruktionen på det jolleställ som jag hyr av GREFAB. Kanske inte den smidigaste lösningen, men den enda jag kunde komma på som inte skadar kajaken.
 
Re: det finns inte alltid alternativ

Jag har själv gjort två vajerögglor som jag trär över för och akter, dessa löper in ca 1 meter till dess skrovet tar emot. Sen så jar jag ytterligare en vajer på som jag sammanbinder dessa med. Jag låter denna vajer ligga under rörkonstruktionen på det jolleställ som jag hyr av GREFAB. Kanske inte den smidigaste lösningen, men den enda jag kunde komma på som inte skadar kajaken.


Har funderat på en sådan konstruktion. Men hur har du låst ihop vajerändarna/-öglorna då? Det enda jag hittat på stan är vanliga vajerlås som vem som helst kan öppna med en skiftnyckel. Skulle vilja ha något som kräver lite större arbetsinsats av bovarna...
 
Re: Re: det finns inte alltid alternativ

umevargen; sa:
Jag har själv gjort två vajerögglor som jag trär över för och akter, dessa löper in ca 1 meter till dess skrovet tar emot. Sen så jar jag ytterligare en vajer på som jag sammanbinder dessa med. Jag låter denna vajer ligga under rörkonstruktionen på det jolleställ som jag hyr av GREFAB. Kanske inte den smidigaste lösningen, men den enda jag kunde komma på som inte skadar kajaken.


Har funderat på en sådan konstruktion. Men hur har du låst ihop vajerändarna/-öglorna då? Det enda jag hittat på stan är vanliga vajerlås som vem som helst kan öppna med en skiftnyckel. Skulle vilja ha något som kräver lite större arbetsinsats av bovarna...


Vad jag förstått av dom som blivit av med sina cyklar så är en wire inte speciellt effektivt mot en bultsax.

Jag skulle i din situation i stället använda låskedjor och hänglås av försäkringsklass 2 eller 3. Om man väljer låskedjor som inte är överdragen med plast av tillverkaren, kan man stoppa in kedjan i en plastslang för att förhindra att kajaken repa. Lämpliga låskedjor finns t.ex. Hjertmans http://www.hjertmans.se och Clas Ohlson http://www.clasohlson.se men förmodligen också hos låsfirmor.

Jag har köpt Abloy hänglås hos en låsfirma och dom fixade så att jag har samma nyckel till alla mina hänglås (kanoten, cykeln och källarförrådet) vilket underlättar öppning av låsen och gör nyckelknippan mindre.

Per Brune
 
Enkel lösning

Det är även i Åbo stört omöjligt att få en kajakplats. Efter flytt till radhus blev det dock möjligt att ha kajaken på den lilla radhusgården.

Jag tänkte låsa fast kajaken på ett mycket enkelt sätt. Ett av försäkringsbolaget godkänt kraftigt vajerlås dras in genom sittbrunnsöppningen, genom ett hål i skottet rätt bakom sitsen och sedan upp genom fikaluckan och sedan runt något som sitter stadigt fast någonstans. Med en kraftig bultsax går det väl att kapa vajerlåset, men annars går det inte att stjäla kajaken utan att söndra den så mycket att det inte är värt att stjäla den. Mot skadegörelse är det dock svårare att skydda sig.

En rattlåskrycka eller motsvarande i sittbrunnen torde inte vara ett dugg bättre.
 
Re: Enkel lösning

Utvandraren; sa:
Det är även i Åbo stört omöjligt att få en kajakplats. Efter flytt till radhus blev det dock möjligt att ha kajaken på den lilla radhusgården.

Jag tänkte låsa fast kajaken på ett mycket enkelt sätt. Ett av försäkringsbolaget godkänt kraftigt vajerlås dras in genom sittbrunnsöppningen, genom ett hål i skottet rätt bakom sitsen och sedan upp genom fikaluckan och sedan runt något som sitter stadigt fast någonstans. Med en kraftig bultsax går det väl att kapa vajerlåset, men annars går det inte att stjäla kajaken utan att söndra den så mycket att det inte är värt att stjäla den. Mot skadegörelse är det dock svårare att skydda sig.

En rattlåskrycka eller motsvarande i sittbrunnen torde inte vara ett dugg bättre.

Har du ett hål väggen mellan sittbrunnen och skottet, så blir skottet inte vattentätt eller ??.

Ett hål med en diameter på gissningsvis 0.5 – 1 mm har jag sett, detta förmodligen för att få tryckutjämning då temperaturen ändras (allmänna gaslagen).

Per Brune
 
Re: Re: Enkel lösning

Brune; sa:
Har du ett hål väggen mellan sittbrunnen och skottet, så blir skottet inte vattentätt eller ??.

Ett hål med en diameter på gissningsvis 0.5 – 1 mm har jag sett, detta förmodligen för att få tryckutjämning då temperaturen ändras (allmänna gaslagen).

Per Brune

Tja, en plugg som är tillräckligt tät får man nog sätta dit då man använder kajaken. Borde gå att hitta. Jag har också läst att somliga borrar ett ytterst litet hål i mitten av skottet just för jämna ut lufttrycket lastutrymmena.

Peter
 
En variant (men den kräver ju hål genom skottet bakom sittbrunnen) vore väl ett teleskoprör inuti kajaken. Ett grovt rör med ett tunnare inuti där längden på dem är precis så att det går att gå ner i kajaken. Väl nere drar man ut den tunnare röret ur det grova och låser fast dem i varandra så man har ett rör som är för långt för att få ur kajaken.

Nackdelen är väl att anordningen är otymplig i upplåst tillstånt och väger en hel del.

Det går att göra en del andra typer av anordningar som inte går att få ut efter att man "fällt ut" och låst ihop delarna, men det blir lite svårt att beskriva i text. Den går dock att använda utan att behöva ha hål i skottet bakom sittbrunnen (men den blir å andra sidan ännu otympligare i "upplåst" tillstånd).

Det bästa vore nog att redan när kajaken byggs passa på att bygga in nån skena för fastlåsning.
 
Skrovgenomföring

VKVs kajaker har i för och akter genomföringar som går bra att stoppa in hänglåsbyglar i. Det är skönt att kunna låsa fast kajakerna på biltaket via vajrar från stötfångaren när man lämnar bilen. Stoppar i varje fall tillfällighetstjuven. Om hänglåset sitter riktigt tight över ändskeppet på kajaken är det sannolikt knepigt att ta sönder låset utan att göra åverkan på kajaken.

Annars så lönar det sig att ta bort sits kapell och paddel när man låser fast kajaken utomhus.

Skriv upp tillverkningsnumret om kajaken har ett sådant.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PK Neelix Kajaklås med larm på 120db. Paddling allmänt 0
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.