kajakköp

Köp med rumpan

Magnus, du kan - som flera inlägg redan rått dig - lugnt köpa en "vanlig" kajak av hyfsat känt märke. Strunta i resten av egenskapslistan, du kommer troligtvis att snabbt anpassa dig till den kajak du köpt och trivas med den - eller byta, och det kan du oftast göra utan större ekonomiska avbräck.

Men du måste kunna sitta bra i kajaken. Det är en sak du måste prova, helst under ett par timmar.

Låt alltså plånboken och rumpan bestämma, och lyssna mest på rumpan!

Vill du utförligare läsning, finns här märkesneutrala köpråd: http://www.tjornkajak.se/dokument/kopa_havskajak.pdf

hälsningar
Jens
 
finns det några kajaker som är bra köp o vad bör man tänka på om man köper begagnad vilket det lutar mot att jag gör,
bra märken o modeller?
Vill ha lite hjälp o kommentarer innan köp!
Tack på förhand
Häls Magnus

De flesta som pratar kajak pratar för vad de själva tycker om (mig inkluderat). Det du behöver fundera på är var du vill paddla, under vilka omständigheter, vilken nivå du är på idag och var du tror dej vara om ett par år.

Har du svaren på det så har du förmodligen sållat bort en del modeller. Det som då kvarstår är vilken kajak du sitter bäst i och det kan knappast någon här svara på. ..då gäller det att testa kajaker tills du hittar rätt.

Personligen tycker jag sits och benställning är jätteviktigt och prioriterar det högt då jag väljer båt, men det är för att jag använder kajaken som arbetsredskap och ofta sitter lääänge i båten. Andra saker jag uppskattar är kajaker med bra andrahandsvärde...blir roligare att byta nästa gång då...

För de pengar du tänker satsa så rekommenderar jag att du söker efter begagnat. Det finns en hel del bra båtar med nypris på ca 15000-18000 kr. Nu på hösten så kan du säkert göra bra fynd i den kategorin.
 
Du skriver att du har lätt för att lära dig saker. Då föreslår jag ett stripbygge. Sätt igång nu så är kajaken klar lagom till våren och du får en båt som är vackrare, lättare och starkare än det mesta som finns på marknaden.
Sittbrunn och fotstöd anpassar du efter dina egna mått och luckor med övriga däcksdetaljer utformar du som du vill.

Kostnaden blir inte högre än den man får betala för den enklaste kajak i "slagtålig hammarplast" och med stripbygget ingår ju också tillfredsställelsen över att ha byggt kajaken själv!
En god start är Björn Thomassons hemsida.
 
Aquilo

Hallo igen
Vad vet ni om Aquilo havskajaker?
Det är svårt att veta om man får plats i en sådan, kanske baken är för stor?
normalstor är jag nog men är kajaken något för sådana eller är det för mindre rumpor o ben?
Magnus
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.