Nybörjarfrågor om första kajakköp

Hallå!

Har nu funderat hela vintern på att köpa en kajak för att kunna ta mig ut och paddla i skärgården. Mitt första bekymmer är huruvida jag ska köpa två kajaker för en person eller en för två personer, hur är det att paddla en tvåpersoners kajak ensam?

Hela familjen vill kunna ge sig ut och paddla eller i alla fall ha möjlighet att göra det, innebär det att vi istället bör satsa på två olika? (min och fruns kroppar skiljer väl ca 30 kg och 20 cm, sönerna är inom det spannet). Roder ja/nej? Vad ska man ha för paddel? annat att tänka på? Några modeller som ni kan tipsa om?

Jag var och pratade med den lokale handlaren men fick tyvärr inget gott intryck av hans kunskap vilken verkade vara begränsad till vad någon säljare tutat i honom. Allt han sa resulterade i att hans modeller var perfekta för mina behov, saknade brister och tyckte jag skulle investera direkt...
 
K2ans största fördel är att två ojämna paddlare får mycket mer ut av turen. Ingen behöver vänta, ingen behöver ständigt kämpa för att hinna ikapp. Var sin K1a är betydligt mer flexibel lösning. Du kanske vill kunna ge dig ut ensam ibland?

Det är omöjligt att ge exakta råd när du bara säger nybörjare som vill ut. Så börja med att fundera ut hur du vill använda kajaken, i vilka vatten du vill paddla och var du vill komma med din paddling. Är det HBB som lockar eller rock hopping och tiderace? Är det fart eller manöverduglighet som räknas?

Några variabler att fundera på:

Ojämna paddlare på skärgårdstur? K2
Få med dig små barn eller hund? K2 m mittbrunn.
Jämna paddlare och flexibel? 2st K1
Du vill använda den mesta kraft på framåtpaddling och slippa många styrtag? Roder
Du vill snirkla dig genom skärgården och vill gå mot våglek? Förlita dig på styrtag och vickning? Skädda.
Du vill kunna få med dig "allt"? Expeditionskajak.
Kajaken ett "klädesplagg" för snabba manövrar? Kan packa tight och hushåller med "bra att ha"? Lågvolymare, skarpa slag.
Hastighet viktigt? Långsmal racelåda/surfski.
Prestation viktig men lagom dyr? Glasfiber.
Tåla stryk och umbäranden? Ej för dyr? Plast.
Lätt, pris not an issue? Kolfiber/aramid.
Vill ha en unik kajak? Bygga själv, trä.
Stark paddlare med bra fart, motionspaddling? Vingpaddel.
Vill komma ut och paddla ibland men tekniken lite sisådär? Europapaddel mer förlåtande.
Historia och långa paddelpass med lastad kajak? Beredd att lägga ner arbete på bra teknik? Karva till en grönlandspaddel.

Lycka till med funderandet.
 
Tvåmanskajak på egen hand är såklart möjligt men inte speciellt kul och även om man är två tycker jag personligen det är roligare och mer flexibelt att sitta i varsin K-1:a. Dessutom blir en K-2:a med last betydligt jobbigare att hantera när man ska iland eller ner i vattnet igen.

Det skiljer rätt mycket i storlek mellan er båda så ska ni båda ha något som passar er storlek blir det olika storlek på kajak. Roder eller skädda är helt beroende på vad för typ av paddling man är intresserad av. Åk till en handlare som har ett brett utbud av kajaker så kan man såväl prova som hyra alltifrån "highend" kajaker till billigare. Exempel här i Sthlm på ställen där du hittar kunniga människor och där både kan både hyra och prova kajaker inom ett brett spann är Svima, Nynäs Kajak, Horisont Kajak, Söder Kajak. Finns såklat fler, det här var några exempel.

Paddel är även det en smaksak när det gäller typ, det generella råd man kan ge är att lätt är bra. Fördel om den är delbar och ställbar framför allt vad gäller vinkel men finns nu även en hel del ok delningar där man även kan ställa längd. Undvik definitivt de allra billigaste paddlarna, ett aluskaft med plastblad ger föga paddelglädje.
 
Hyr först!

Jag skulle rekommendera att hyra ett antal olika kajaker först för att kunna testa dem "på riktigt" och på så sätt få en känsla för vad ni behöver och gillar. Det finns så otroligt många olika kajaker och det viktigaste är ju att du trivs med kajaken/kajakerna. Jag tycker det är stor skillnad att testa en kajak på tur med packning i någon/några dar jämfört med att skvalpa runt ett varv utanför nån försäljare.

Dessutom märker man genom att hyra om man faktiskt är så intresserad att det är meningsfullt att köpa en kajak. Det kostar ändå en hel del pengar med en hel (vettig) kajakutrustning, och det tar väldigt mycket plats att förvara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
m490c Läget första delen av Nissan Paddling allmänt 7
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
svala Första köpet Paddling allmänt 3
Agadesign Första turen någonsin Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
Tjommee Första kajakturen Paddling allmänt 4
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
Röjan Första pagajturen Paddling allmänt 0
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
flajjer Stockholm-Estland i kajak avklarad - första etappen Paddling allmänt 1
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
hassex Dom första långfärdspaddlarna Paddling allmänt 3
paddla Äntligen första turen! Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Zeus57 Kajakköp Paddling allmänt 30
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
Magganut kajakköp Paddling allmänt 15
68678 Kajakköp Paddling allmänt 7
avslutad_230717 kajakköp Paddling allmänt 0
esegerod Råd vid Kajakköp Paddling allmänt 4
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
strimme Kajakköp Paddling allmänt 4
sennen Råd vid kajakköp - nybörjare Paddling allmänt 7
klasvilhelm Kajakköp Paddling allmänt 2
kagge Kajakköp Garkast Sibir Paddling allmänt 1
Hudson Haak kajakköp?? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.