Kaffekokets ädla konst

När jag satt och kikade på Handbollen i går så dök det upp reklam för OBH Nordicas kaffe bryggare. En "kaffe expert" från classsic coffe menade att det bästa sättat att brygga caffe var i en av OBH´s aparater.
Det är ju helt fel enligt mig. För att få det riktigt bra så måste det ju vara kokaffe och för att då få det perfekt så skall det ju beredas över en öppen eld i en välanvänd kittel..
Det tycker ju jag i alla fall...
Så nu efterlyser jag era kafferecept.
 
Ja ok då:)

Men om jag ställer frågan så här då.
Bästat sättet att framställa drycken kaffe..

Bättre? :)
 
Förlåt att jag retades lite. Jag tycker att det beror på vart man är. Ute i naturen är kokkaffe helt oslagbart. Hemma föredrar jag en kopp cappucino eller espresso.
 
Jag kokar mitt kaffe hemma också så det är helt naturligt att göra det i skogen förstås.

Jag tycker att detta är oslagbart i de flesta lägen men dricker ju bryggkaffe i tid och otid, eftersom det brukar vara vad som bjuds. Jobbar i Trosa och har konstaterat att kaffet aldrig är gott på jobbet eller stadens restauranger, har provat att perkulatorbrygga på jobbet utan framgång. Brukar smaka nästan lika gott som kokkaffe annars. Antar därför att vattnet har stor betydelse för resultatet.

Har ej ännu tagit med vatten hemifrån för att få gott kaffe på jobbet...
 
Presskaffe?
Såg en lite kaffepress (heter det så) på Åhlens för 95:-
Rymmer 3dl så den känns ju lagom stor.
 
Ingen fara.
Här råder hård men hjärtlig stämning:)

Var bara ute efter lite olika "recept" det finns ju lika många olika sätt att koka som det finns människor. Personligen så kokar jag när jag är ute i kittel och hemma i en "expressobryggare" (tror det heter så).
som värms på gasspisen. 3 rågade skedar expresso kaffe, halva kanan fylls, ca 2.5 deciliter vatten sen blir det varm mjölk i resten av koppen.
Det var ett av mina tips det
 
bash; sa:
...
Bästat sättet att framställa drycken kaffe..
Stålpanna (eller annan metall som i motsats till vanlig aluminium inte ger bismak), färskt kallt vatten, 8 rågade kaffemått per liter (alternativt på känn när känslan finns där), rör duktigt (ordentligt), låt precis koka upp på lägerelden, ta av pannan, låt sjunka, drick och njut.

Raskesven
 
Jag tycker i.o.f.s att allt kaffe duger när man är ute, friskluften & motionen är viktigaste ingridiensen i koket. Är mer koffeinpedant i stadsmiljö.

Men förutom det, jag brukar ofta ta: 1 portionspåse cappuccinopulver & en halv tesked pulverkaffe i en liten kåsa, på med hetvatten och toppa av med en skvätt skottsk whiskey. Värmer bra i magen.
 
Smaken är som baken...

alla har en och alla är de olika.

Kan man säga att kokkaffe är godast?
Nej smaken är olika

frågan är då hur man bäst frigör den smak som kaffebönorna innehåller.

Själv gillar jag bryggkaffe och har givetvis en bryggare som brygger i rätt temperatur.

en del gillar kokkaffe en del gör det inte.

Jag ser okså fram mot att få läsa om olika kafferecept.

MVH
Kim
 
Recept för kokkaffe

När jag kokar kaffe doserar jag alltid enl regeln "en alptopp + en dutt" och det funkar alltid oavsett storlek på kaffepanna.
 
Vanlig sydländskt bonn-kaffe pâ dagsturen

1: Expresso-kokare
2: Fyll kállvatten upp till skruven
3: Fyll metall-filtret fullt med expresso-kaffe sà att en liten kulle bildas. OBS: kaffet skall "hällas" i, dvs vara poröst. Fâr absolut inte hârdpressas ned i filtret!!
4: Koka pâ sâ lâg värme som möjligt
5. Drick omgàeende. Tunnisar häller i socker eller (och!) mjölk.

Picture-4.jpg


Apropos, Bash: fick vi nâgonsin veta vilka prylar du fick i julklapp?

Mvh / Mats
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.