Kaffehjälpmedel/tekniker utomhus

Jag är som många andra på jakt efter den där koppen kaffe en tidig morgon när man vält ur sovsäcken. Men tyvärr efter många försök så tycker jag aldrig att det blir riktigt bra, antingen för att jag har fel hjälpmedel med mig ut eller så är det min teknik som är bristfällig. Jag får väldigt gott kokkaffe när jag är ute tillsammans med en vän, men jag har aldrig lyckats reproducera det själv när jag ger mig ut solo (efter flera förklaringar från vännen om mängd, koktid, att få det att rulla).

Mitt senaste försök var igår, då jag såg en Sea to Summit X Brew och i min frustration tänkte att det kanske går bra att brygga en kopp med då den ser ut lite som en kaffefilterhållare, men utan att behöva släpa filter. Dock har mitt entusiastiska försök denna morgon åter blivit till besvikelse och kaffet rann igenom denna pryl så fort att jag fick mig en kopp kaffeluktande, brunt vatten.

Jag skulle verkligen uppskatta råd på tillbehör/hjälpmedel och tekniker ni använder för att skapa den där morgonkoppen kaffe.

//En som blir grinigare och grinigare varje morgon =)
 
Jag vill gärna hålla det lite UL, dock inte pga vikten utan för att de sakerna brukar ta mindre plats i ryggsäcken. Just nu försöker jag få till en liten mindre packning än Kajka 75 och använder mig av Gneik 42. Men med Hennesy Hammock, Sovsäck och UQ så har jag väldigt lite utrymme att packa saker på tyvärr. Därav mitt intresse för X Brew prylen.

Morgonens test (efter googlande bland olika baristor) har fört följande med sig:

1) 250 ml vatten + 1 msk Gevalia bryggkaffe som fick rinna igenom = Ytterst svagt kaffe (StS rekomendation)

2) 250 ml vatten + 2 msk Gevalia bryggkaffe med bakplåtspapper för silen = Tunnt, men ändå kaffe
(Vikte bakplåtspappret 2 ggr och klippte av ca 1 cm)

3) 250 ml vatten + 3 msk Gevalia bryggkaffe som fick rinna igenom = Gott kaffe, lagom starkt för mig

4) 250 ml vatten + 3 msk Gevalia bryggkaffe med bakplåtspapper för silen = Väldigt stark kaffe
(Här lät jag bakplåtspappret blockera silen helt och stöpte i 4 minuter innan jag tog bort filtret från botten med en sked)

Det verkar som att vi svenskar föredrar väldigt starkt kaffe jämfört internationellt, och att StS rekomendation på 1 msk inte passar oss (dvs mig och min sambo iaf). Alternativ 3 är garanterat det som kommer testas i veckan.

Det låter som ett bra tips att testa något annat än Gevalia som kanske inte är det smakfylligaste av kaffe. Arabiskt får det bli och nya tester!
 
Jag har Ortlibs läckande kaffefilter och brygger mitt Skånska kaffe precis som hemma och det blir bra varje gång, Klart att jag har mjölk med till morgonen och lunchen samt en skvätt W till kvälls kaffet.
¨
Jag har fått en kaffepresstillsats till JetBoil, men jag ogillar det köket så det får bara följa med till picknickutflykter som till havet över dagen.

go tur
 
Senast ändrad:
Här testat och använt i perioder många varianter från frystorkat till kokkaffe, vanlig melittafilterhålkare och mokkabryggare. Ofta är det en dosfråga för att det skall bli OK. Men blir aldrig så bra som hemma i köket med lilla De Longi maskinen.

Thure
 
1 Vanlig trangia kaffepanna låt vattnet koka slå på en liten hög med kaffe som flyter på vattnet lagom så att en lämmel kan springa torrskodd.

2 en morgon kopp 1.5 tesked med kokkaffe i botten på kåsan på med kokande vatten rör om med en pinne låt det sedan stå tills sumpen har sjunkit.
 
Icas långtidsfilter för thé har funkat kanon i alla år. Blir godare än i kaffebryggaren. 2 mått kokkaffe i filtret rätt ner i muggen och på med vatten. Låt dra 5 minuter. Lite disk och ultralätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.