jörnkängor

Skulle vibram släppa genom mer kyla än någon annan sula?

Jag har fått lära mig att luft isolerar, en vibramsula innehåller mer luft än en standard sula i ett par moderna kängor/skor. Dessutom vibram delen i jörnkängan är bara en liten del av sulans tjocklek, vibramen sitter klistrad på någon annan porös/seg gummi material som utgör huvudelen av sulan.
Så om vibram på något outgrundligt sätt skulle ha en negativ påverkan på isolerings förmågan så påverkar det likväl inte totala isoleringskapaciteten på skon märkvärt.

Vibram har sina fördelar, men personligen är jag ingen beundrare av vibram på grund av det begränsade mönstret (sulan är för mjuk för att ha grovt mönster), som tur är för mig så finns ju jörnkängorna med flera olika sulor. ;)

Sedan kan jag efter ha pratat med återförsäljaren idag - Jörn Jensen i norge, bekräfta att jörnkängan i jörn - de som gör skorna "åter igen" jobbar på en stororder från svenska försvaret - Armens Jägarbatalon.
De har en del kängor i lager fortfarande men är man ute efter någon special beställning eller fel/populär storlek så är det minst ett års leveranstid.
 
Jokkmokks Skor har i princip alltid jörnkängor på lager, såg med egna ögon både sommar- och vinterkängor så sent som i lördags. Dock inga näbbisar ("kanske efter jul").
De tar för övrigt 3100:- för vinterkängan.
 
Skulle vibram släppa genom mer kyla än någon annan sula?


Sedan kan jag efter ha pratat med återförsäljaren idag - Jörn Jensen i norge, bekräfta att jörnkängan i jörn - de som gör skorna "åter igen" jobbar på en stororder från svenska försvaret - Armens Jägarbatalon.
.

(begin gnäll)

Kan inte tycka annat än att detta är lite fantastiskt. Jägarverksamheten i FM har använt Jörnkängan i vintermodell i snart 10 år, ändå har företaget dessa flaskhalsar i produktionen...

Själv varm vän av Jörnkängan börjar jag bli less på att aldrig kunna beställa och inte ens få någon vägledning till hur...trots att det tydligen finns mer eller mindre "hemliga" återförsäljare.

(end gnäll).

//J
 
Jörnkängan

Jörnkängan visade sig nyligen ha den olägenheten att sulan inte tålde en vecka på Kretas steniga stigar. Min sambo gick i sex dagar bland vassa stenblock och sulorna kommer aldrig mer att bli sig lika, det har fösvunnit bitar i kanterna och det är stora skärsår i dem bortsett från att de är nerslitna överlag. Han ska nog lämna in dem för omsulning.

Nu när vi ser resultatet så har jag ett minne av att man skulle välja en annan sula än Vibramslulan om man förväntades gå i stenig terräng med Jörnkängan men det hade vi ju ingen aning om då att vi senare skulle vilja vandra på Kreta.

Så tänk efter var ni ska gå med skorna också!


/Skogsanna
 
Sul och gummislitage är inget unikt för kalkberg i Grekland, både vid Norgeturer som gång i skärv i Sverige har flera par kängor åldrats väl snabbt.
//J
 
Ni som haft snabbt slitage på sten, jag gissar ni haft vibramsulan på era jörnkängor?
Köper ni jörnkängor för att hålla till med mycket på stenigt underlag så välj Skywalker sulan istället.
 
(begin gnäll)

Kan inte tycka annat än att detta är lite fantastiskt. Jägarverksamheten i FM har använt Jörnkängan i vintermodell i snart 10 år, ändå har företaget dessa flaskhalsar i produktionen...

Själv varm vän av Jörnkängan börjar jag bli less på att aldrig kunna beställa och inte ens få någon vägledning till hur...trots att det tydligen finns mer eller mindre "hemliga" återförsäljare.

(end gnäll).

//J
Verkligt långsiktig strategi. Det är för att bibehålla lite mysticism och excentricitet runt Jörnkängan. Det går inte att bara springa åstad och köpa dem som vilka dojor som helst. Det är inte ens alla förunnat att kunna beställa dem. Och när de väl anländer är det inte säkert att de passar;-)

Men för oss få lyckliga som får våra Jörnkängor, och som de passar för, är optimum nått;)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Jörnkängor obrukbara, gungskor?!! Kläder 17
Karolina P Modifiera Jörnkängor = helgerån? Kläder 25
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.