Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar

Efter dryga tio år i Meindl är det dags för nya kängor. Sulorna släpper på mina Meindl Vacuum och i kombination med att jag, lite oväntat, verkar gått upp en skostorlek med åldern känns det som att det är dags att låta de gamla kängorna gå i livslång pension istället för att låta sula om dem.

Den här gången hade jag tänkt satsa på skalkängor. Jag gillar konceptet och går om det inte är sommarvärme i läderkängor till vardags.

Till en början var jag inne på Lundhags Jaure Mid eller någon av Lundhags diton med lite mer uppbyggt skaft, men hittade sedan Jörnkängan. Svensktillverkat till ett dessutom lägre pris och enl. beskrivning om bredare tåparti m.m. känns verkligen lockande. Nackdelen som jag möjligen kan se med Jörn är att de är något höga för mina behov som väl egentligen friluftsliv framför vandring/jakt i blöta myrar. Det är ungefär vad familjesituationen tillåter just nu då barnen är små, så fötterna får syna de flesta underlag egentligen. Jag vill däremot ha sköna och rejäla kängor.
Jag spenderar väl åtminstone någon dag, ofta fler, varje vecka till skogs och förhoppningen är att allteftersom barnen blir äldre komma ut på längre turer.

Så, frågor till er som har erfarenheter av Jörnkängan:

- Jag är inriktad på M96. Dessa säljs med Airwave-sulan och den mjukare Vibram-sulan utan klack. Jag är kluven. Egentligen har jag inget emot en mjukare sula då jag oftast inte marscherar mil efter mil med tung packning, tvärt emot har jag emellanåt upplevt mina Meindl med styv sula som väl orörliga. Jag har däremot hört att Jörns Vibram-sula slits väldigt fort om de används på hårdare underlag. Vad är ”fort” i dessa sammanhang
Då jag kommer gå en hel del på hårda stigar och skogsvägar kan det ju i många fall vara trevligt med en mer följsam sula. Hur står sig Vibram mot Airwave här? Jag vill helst inte vara tvungen att lägga i extra dämpande iläggssulor (vilket jag inte använder i andra skor), men samtidigt vill jag inte ha ”svampiga”/ostabil kängor som slits ut för fort.

Vore tacksamt om någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

Är det dessutom någon som är uppdaterad på hur Jörnkämgans leveranstider sett ut i närtid så vore det också trevligt. :)
 
Jag kan inte svara på hur de känns men räkna med väldigt lång leveranstid. Jag beställde ett par jörnkängor i januari förra året. Fick reda på i juli att på grund av hög belastning i fabriken så sker leveransen först någon gång 2021.

Provade då att beställa från Jokkmokks skor istället som lovade leverans i november. Ringde till dem nu i januari och fick då reda på att de glömt bort mig så det va inga kängor beställda till mig. Leverans kan eventuellt ske under våren.

Mina Meindl kängor som jag haft i 12 år gav upp helt och hållet i somras så jag hoppas verkligen jag hinner få ett par jörnkängor innan sommaren.
 
Hejsan,

Mina Jörnkängan Orginal med just vibramsula har varit med på 3 fjällvandringar samt ett hyffsat antal skog/bär/svamp turer hemmavid. Kan bara hålla med om det du hört, dvs sulorna slits fort. Däremot är de bekväma och upplevs definitivt inte som svampiga.

Min bedömning är att sulorna håller en säsong till och sen är planen att ta med dom upp till Järpen när man har vägarna förbi och lämna in dom på omsulning hos Lundhags.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.