Pask; sa:Vättlefjäll skrev:
Allt handlar om val, prioriteringar och planering. Vad som är så märkligt i just denna diskussion är att ni verkar tycka att det är så jobbigt samtidgt som era största intressen är att just göra saker på det mest krävande och omständiga sätt. Klättra, paddla och vandra är ju mycket besvärligare än att flyga, åka båt och bil. Så varför inte lägga till en svårighetsgrad och göra det med ett barn?
För min del handlar det om vad som är roligt. Det är mycket roligare att paddla än att åka motorbåt, även om det är omständigare. Efter att ha gjort några försök med att ha med barnen har vi insett att problemen väger tyngre än upplevelserna, och då är det ju ingen vits.
MEN jag vill absolut inte såga föräldraskapet jäms med fotknölarna!! Barn är en fantastisk upplevelse. I mina ögon är det livets mening, och jag skulle inte vilja vara utan mina tre illbattingar för allt i världen. Tro bara inte på dem som säger att du kan behålla ditt aktiva friluftsliv när du får ett gäng småttingar.
Peter
Egentligen är det väl ingen som hittills påstått att man kan fortsätta (frilufts)livet som vanligt med barn?
Man kan fortsätta det, men anpassat efter de nya förutsättningarna.
Problemet då är att man inte kan göra lika "tuffa" saker; men allt är ju relativt. Att barnen tycker att vissa saker är tuffa saker, medan du själv gjort värre saker tidigare, visar bara att allt måste relateras till olika referenser. De flesta som skriver/läser på utsidan kan säkert vara förvissade om att det alltid finns nån som tycker att tuffa saker är värre saker än vad resp utsideforumist anser. OCh då utgår jag inte nödvändigtvis från att alla på utsidan gör töntiga saker.