• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jag anser fortfarande...

...föjande:

Om, säger om, vi skall sträva mot Jämlikhet, Likställdhet, Likaberättigande, Utjämning eller vad vi nu vill kalla det, så bör man INTEGRERA OCH IKKE, SEPARERA!

Jag vidhåller dessutom, att det är en felaktig (men kanske bekväm) förenkling att utgå från en könsdistinktion.
Varför i hela friden tala om tjejer kontra killar, när det inom respektive grupp finns en sådan mångfald olika personligheter?

Det borde vara allom uppenbart (för den som använder ögon och öron istället för schablonbilder) att två tjejer kan vara minst lika olika varandra som en slumpvis utvald tjej och en slumpvis utvald kille!
Det handlar ju, inte minst, om vilka aspekter man bemödar sej att beakta!

:)

Den mentala grunden för ett rasistiskt synsätt, består som jag ser det, bland annat av ohälsosamma generaliseringar, där man bedömer en population. En population som man i något avseende kunnat definiera och särskilja från övriga.
Populationens "individer" betraktar men därest som stereotypa, och sålunda generellt betraktade.
Det är därför jag vänder mej mot tjej-kill kategoriserandet.

Någon skrev för övrigt att tjejer och killar även skiljer sej åt juridiskt. Jag skulle vilja ha en förklaring på detta.

Strmbrg,
 
Någon skrev för övrigt att tjejer och killar även skiljer sej åt juridiskt. Jag skulle vilja ha en förklaring på detta.

Strmbrg,

Ett lättbegripligt och tydligt exempel är ju Brottsbalken 3kap:

3 § Dödar kvinna sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, dömes för barnadråp till fängelse i högst sex år.

/Markus
 
Tack för upplysningen!

Min följdfråga blir då:
Om en man dödar sitt barn under snarlika omständigheter, vad säger lagen om detta?

Strmbrg,
 
Just det som är skillnaden

Det är just det som är skillnaden mellan könen i detta specifika fall: orsaken till paragrafen om barnadråp är det väldokumenterade fenomenet förlossningsdepression/förlossningspsykos som kvinnor kan råka ut för. Något motsvarande finns inte hos män (åtminstone inte utforskat och vedertaget). Därför döms män i samma situation för mord eller dråp enligt de vanliga reglerna.

/Markus
 
Tack för förklaringen!

Således bottnar denna juridiska diskrepans i kroppsliga skillnader. Kroppsliga skillnader mellan män och kvinnor är nåt jag hört talas om nångång. Det finns naturligtvis psykologiska/mentala skillnader som härrör från de fundamentala kroppsliga skillnaderna dessutom (Hurusom psyket etc, genom hormonella processer, tar sej uttryck.)

Men detta berättigar kanske ändå inte att göra åtskillnad mellan just "kategori kvinna/man" och låta detta överfokuseras, på bekostnad av likheter mellan könen och/eller olikheter inom desamma.

Strmbrg,
 
Hur'eru funtad egentligen????

Jaha & varför skulle det vara en så jävla kass idé med ett tjejforum om man får fråga herr Strömberg, själv tycker jag att det är en utmärkt idé "trots" att jag är kille. Vi é lixom inte riktigt lika byggda om du möjligen noterat det. "Tjejspecifika" frågor vimlar det av, tex går det bra med p-piller på hög höjd ? - hur gör man en pissflaska om man ska till Denali (vanlig fråga på tex ukclimbing.com)? - vilka kängor finns i storlek 35 ? hur sitter den selen etc etc...

Kanske har du aldrig stött på några av dessa problem just därför att du är kille och 95% av alla prylar är gjorda av och för killar. Själv har jag gjort det när jag har kollat upp saker åt min flickvän och det är väl bara bra om hon kunde kolla upp det själv!

Och hur ser det ut i verkligheten - det är ju nästan alltid typ 8 killar och en eller max två tjejer i samma gäng när man är ute & klättrar eller e på fjället etc. Kanske tycker dom att det är skitkul, inte vet jag - men jag tycker i alla fall att det är pest att sitta som ensam kille på en tjejmiddag... så nog fan är det bra med tjejträffar av alla de slag. OCH VAD ÄR COOLARE ÄN ATT STÖTA PÅ ETT HÅRDKOKT TJEJGÄNG MITT UTE PÅ NÅ'N OKÄND GLACIÄR VID VÄRLDENS ÄNDE... mera girl power :)

Det är inte tjejforumet som skall läggas ner utan den här idiotiska diskussionen. IMHO

/M

PS. Ni tjejer som har den där rosa mössan med tjejsymbolen på (typ extrem, teton gravity eller vad det nu är för märke) - den är SKITCOOL... jag blir knäsvag direkt!!!! DS
 
Väl rutet

Håller med dig helt Magnus. Fattar inte varför man ska reta upp sig på en sådan sak som att det finns ett särskilt tjejforum. Det begränsar väl ingen? Det hindrar väl ingen? Det stör väl ingenting? Och om det tvärtom tillför något för många så är det väl bara jättebra?
 
Väl rutet!

Måste kasta mig in i detta om det så skall vara sista ordet. Hittills är det ju mest killar som yttrat sig.
I verksamheter som t.ex långfärdsskridsko och paddling dominerar oftast killar. Varför? Inte är det för att tjejer inte är intresserade i alla fall. Jag tror att killarna med sina macho-attityder skrämmer bort många tjejer. Saker skall vara så häftiga och märkliga att tjejer med mindre kroppskrafter, mindre tid för äventyr (ni vet barn, hushåll mm) aldrig får en chans att utveckla sin smak för äventyren. Inte får dom heller en chans att bättra på sin förmåga, tvärtom. Dom sitter hemma och är barnvakt, lagar mat etc, medan killarna äventyrar.
I ett tjejforum kan vi stärka varandra i tron på att tjejer kan. Det är samma anda som när man nu på flera håll inom Friluftsfrämjandet börjat anordna sambopaddlingar där man måste vara ett par för att få delta. En del ordnar tjejvandringar. Själv var jag på en "tjejkurs i vildmarken" för några år sedan. Där visade sig just det man tänkt sig. Tjejerna har aldrig haft en chans att göra upp eld, valla skidor, reparera grejer etc., för det har alltid killarna i flocken gjort. Det gäller att skapa självförtroende hos tjejerna från första början. Tjejer kan! Det ser man ju inte minst i dessa spalter, men det är nog väldigt många som inte vågar. Då behövs ett "tjejforum", men vi borde kanske utnyttja det på ett annat sätt än vi gör just nu.
 
Härrejävlar...

...Det verkar som om killar är i majoritet om åsikten att tjejforum behövs :)

Den genomsnittliga tjejen har smalare axlar, bredare höfter och mindre kroppsvolym.
Hon kan ej heller sitta i en kajak å slå en parabel i ett ös-kar!
Hon kanske inte klarar att fjällvandra på grund av PMS.

Självklart behövs det därför ett tjej-forum!

Nu har jag ju faktiskt kommit till lite mera insikt.

Tack!

Strmbrg,
 
Du har rätt, men...

Hej Lasse!

I pricnip har du rätt att jämlikhet och särbehandling inte går ihop. Å andra sidan, kan viss särbehandling (exempelvis tjejforum) få positiv inverkan på en verksamhet därför att fler tjejer engagerar sig. Och det kan leda till en mer jämn könsfördelning vilket ofta leder till mer jämlikhet. Därför tycker jag tjejforumet är bra, trots att det kanske är principiellt fel.

Sedan är det så att det finns friluftsrelaterade ämnen som är icke-könsneutrala! Till exempel p-piller på höga höjder, riklig mens, bra kläder i xxxxxs, ryggsäkar för den som är 1.50 lång osv. Självklart är det OK att diskutera sådant på ett vanligt forum (skönt att du också tycker det), men det finns också killar som blir livrädda för ordet mens och tycker att sådant inte hör hemma tillsammans med friluftsliv! Och sist men inte minst, ställer man sin fråga på ett tjejforum kanske man slipper de värsta macho-svaren...
 
Nu börjar jag få lite förståelse!

Ursäkta om jag blivit misstolkad :)
(=Förlåt att jag trampat någon under foten!)

Jag vill naturligtvis inget hellre än att alla skall få chansen att ägna sej åt det dom önskar.
Och på det sätt dom önskar.

Det märkliga (eller åtminstone anmärkningsvärda) är att om man inte använder prefixet "tjej-" så tycks det mej som om man underförstår "kill-".
Exempel: 'Fotboll' = killfotboll.

Dessvärre finns det en viss tendens att "de mer eller mindre chauvinistiska exemplaren" av det manliga könet (otäcka könet?) oftast är bullriga, dominanta, säger "lilla gumman", luktar snus, talar på ett kaxigt (=osäkert) sätt och snackar/tänker om tjejer som:

"De-där-andra-som-inte-alls-är-som-vi-och-som-väl-kan-få-ha-en-hjärna-men-fan-inte-får-vara-fula-tjocka-eller-lukta-snus(-det-är-förbehållet-oss)!.."

:)

Inte så konstigt alltså, att tjejer därmed själva börjar betrakta sej som en egen grupp i alla möjliga och mindre möjliga(?) sammanhang, och därför fixar Tjejtramp och andra "egna" aktiviteter.

Jag tror dessutom, att vi alla - mer eller mindre - bidrar till innehållet i könskonserverna!

(Hm, jag tror jag föredrar Corned Beef eller Kalops...)

:)

Tjo-flöjt!

Strmbrg,
 

Guest

Gäst
Bevare mig väl för jämlikhet.

Nuförtiden kan man ju byta kön om man är missnöjd med sitt nuvarande. Förmodligen gillar man det kön man en gång fött och inser att det har både för och nackdelar. Det talas ytterst sällan om vilket besvär det är att vara man. Lumpen, bjuda upp, meka, svära, bjuda, gentleman, bita ihop osv.

Nej nu skall jag inte gnälla mer om detta, ty jag är ju man ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barnfri Jag tror inte jag vill ha barn - nån som känner samma? Tjejforum 184
scew Jag är först!!! Tjejforum 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.