Jämtlandsfjällen

Ang snöläget i juni. Sommaren kom sent 2012. Vid midsommar fick de enligt en av värdarna skotta vid Helags fjällstation. Vi skulle för ett antal år sedan gå i Abiskofjällen samma tidpunkt men fick ställa in pga för mycket snö och luriga vad. De sa att det gick att åka stora delar på skidor dock men det var ju inte vad vi tänkt oss...
 
Njaaa, man går ungefär halva sträckan nere i gran/tall - urskogen och resten uppe i fjällbjörkskogen respektive kalfjället oavsett om man väljer att gå till Stensdalen eller Vålåstugorna.

Dessutom bara måste jag fråga...OCH??? Man knallar ju inte fram genom något halvtrist cellulosaplantage i södra Sverige direkt, utom genom en av våra största och vackraste urskogar i Vålådalens naturreservat. På vilket sätt skulle detta vara en nackdel? Personligen tycker jag det finns mer intressant att se på och njuta av på sträckan Vålådalen - Stensdalen än det t.ex finns mellan Storulvån och Sylarna.

/ Stefan

TS gör naturligtvis vad han vill av den informationen. Jag varnades för den sträckan och anammade tipset. Han kanske älskar skog. Själv bor jag i en.
 
Båda är väl helt OK men jag föredrar att snabbt vara uppe på fjället. Har gått båda hyfsat nyligen. Jäklar vad det var lämmlar "tits up" sommaren 2012 mellan Vålådalen och Stensdalen. Jag skulle nog föredra Vålådalen med tanke på trycket kring Jämtlandstriangeln, i alla fall under högsäsong.

Personligen tycker jag det finns mer intressant att se på och njuta av på sträckan Vålådalen - Stensdalen än det t.ex finns mellan Storulvån och Sylarna.
 
Ang snöläget i juni. Sommaren kom sent 2012. Vid midsommar fick de enligt en av värdarna skotta vid Helags fjällstation. Vi skulle för ett antal år sedan gå i Abiskofjällen samma tidpunkt men fick ställa in pga för mycket snö och luriga vad. De sa att det gick att åka stora delar på skidor dock men det var ju inte vad vi tänkt oss...

Så var det. 2012 var en snörik vår/sommar. Junivandring gick nog knappt förra året.
 
Tackar igen för all inspiration. Tyckte särskilt om Stefans alternativa förslag gällande färdvägarna Gåsen - Helags och Sylarna - Storulvån. De ska jag ta med mig om vi får tid att gå till Helags. (Tack också för länken till geokartan. Har bara haft den till Lantmäteriets hemsida, som inte alls är lika bra.)

Det blir nog till att planera in vandringen till tidigast i juli. Jag var uppe i Kebnekaisefjällen sista veckan i juni, och vi var tvungna att ändra vår plan ganska rejält pga snöläget. Inte kul att gå flera km i snö, så ska nog försöka vara på säkra sidan i sommar.

Jag tycker att Vålådalen verkar fantastiskt vacker på de bilder jag har sett. Klart att det är en speciell känsla när man väl är på kalfjället, men jag uppskattar att gå i skogen, särskilt när den är vild och frodig som jag misstänker att den är i Vålådalen. Etapper som börjar i skogen och slutar med stigningen upp på fjället brukar också vara minnesvärda enligt min erfarenhet. Och att slippa trängas för mycket med vandrare så där i början låter också bra! Så jag blir rätt inställd på att ändå börja i Vålådalen. Tycker att Stensdalsstugorna verkar vara ett intressant mål efter att ha kollat lite på kartan, inte minst eftersom det verkar fint att börja morgonen med stigningen upp i Lillstenssdalen och ta den vägen mot Gåsen. Så är det inte för mycket byggarbetsplats så känns det som att det lutar ditåt. (Det lär man nog kunna höra efter om när man anländer till Vålådalens fjällstation.)
 
Jag vandrade med min son i midsomras i vålådalen. Vallbo-gröndalen-pyramiderna-lunndörrsstugan-ångeltjärnarna-vålådalen. Det funkade fint. Vi var ju inte så mycket på kalfjället och visst var där snö, men det var inget jag störde mig på. Kan tänka mig att det var lite annat högre upp. Några veckor senare kom ju svidknotten och det var inget vidare.
 
Tackar igen för all inspiration. Tyckte särskilt om Stefans alternativa förslag gällande färdvägarna Gåsen - Helags och Sylarna - Storulvån. De ska jag ta med mig om vi får tid att gå till Helags. (Tack också för länken till geokartan. Har bara haft den till Lantmäteriets hemsida, som inte alls är lika bra.)

Det blir nog till att planera in vandringen till tidigast i juli. Jag var uppe i Kebnekaisefjällen sista veckan i juni, och vi var tvungna att ändra vår plan ganska rejält pga snöläget. Inte kul att gå flera km i snö, så ska nog försöka vara på säkra sidan i sommar.

Jag tycker att Vålådalen verkar fantastiskt vacker på de bilder jag har sett. Klart att det är en speciell känsla när man väl är på kalfjället, men jag uppskattar att gå i skogen, särskilt när den är vild och frodig som jag misstänker att den är i Vålådalen. Etapper som börjar i skogen och slutar med stigningen upp på fjället brukar också vara minnesvärda enligt min erfarenhet. Och att slippa trängas för mycket med vandrare så där i början låter också bra! Så jag blir rätt inställd på att ändå börja i Vålådalen. Tycker att Stensdalsstugorna verkar vara ett intressant mål efter att ha kollat lite på kartan, inte minst eftersom det verkar fint att börja morgonen med stigningen upp i Lillstenssdalen och ta den vägen mot Gåsen. Så är det inte för mycket byggarbetsplats så känns det som att det lutar ditåt. (Det lär man nog kunna höra efter om när man anländer till Vålådalens fjällstation.)

Hörde att de håller på att köra ut byggmaterial nu till Stensdalen så förmodligen ska det byggas i sommar.
 
För drygt 10 år sen gjorde jag en fin tur i slutet av september precis efter det att stationerna stängt. Började i Enafors och gick över Snasahögarna via Silverfallet, till Ulvåtjärn och vidare till Sylstationen. Topptur till Storsylen och sen vidare via Helags ner till Ljungdalen.

Har för mig att det var ca 7 mil. Jag hade strålande väder, underbara höstfärger men två veckor tidigare hade det varit snöstorm så man ska ha lite tur...

Har även tagit mig runt triangeln samt en variant där jag från Storulvån gick till Gåsenstugorna, Sylstationen och sen Blåhammaren. Kan klart rekommenderas även om det första dagen på väg upp mot Gåsen kom rejält med blötsnö.

Beror ju på om man vill sova i tält eller stuga men väljer man att gå rösat och tälta nära stugorna så finns ju alltid möjligheten att torka sig själv och utrustning om vädret är för illa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.