Jämtlandsfjällen, tips tack :)

Sitter och planerar en vandring i Jämtlandsfjällen, mitt första besök i området. Vi kommer ha 9 dagar på oss. Vi reser med tåg & buss.

Vi startar antagligen från Storulvåns fjällstation. Första etappmål blir Sylarna.
- Vad bör man inte missa vid Sylarna? Kan man bestiga någon topp utan klätterutrustning?

Därefter går vi till Helags. Efter det vet vi inte riktigt.
- Vad rekommenderar ni? Ställen jag läst lite om är Lunndörren, Anarisfjällen, Bunnerfjällen, mfl. okända platser för mig... Vi vill gärna få ett par dagar någonstans där vi kan slå läger (i tält) och njuta av stillhet och orörd natur, gärna med rikt djurliv.

Buss hem tänker vi ta från t.ex. Vålådalens turiststation eller Vallbo.
- Vilken rekommenderar ni?

Tack för alla tips! :)
 
Lunndörren-området är fint! Lite långt att gå genom skogen kanske innan man kommer ut på fjället, men jag gillar det området bättre än det högt omhuldade området bredvid! Sylarna, Helags är fina, resten är mer eller mindre trista transportsträckor. Dessutom: du kan räkna med att vill du fika/göra paus och söka lä bakom en större sten kan du utgå ifrån att någon har varit där och skitit! Det är så fullständigt vidrigt...Värst är vägen Storulvån-Sylarna.

Men om ni vill gå mellan Sylarna och Helags rekommenderar jag vägen längs sylsjön. Där går inte så många, tror jag. Det är trevligt längs sjökanten och vill man kan man ta sig ett dopp.

Vägen från Helags via Ljungan och Vålåstugorna är också fint, men kan vara myggrikt. Är ni i Vålådalen missa inte Blanktjärnarna!
Naturen runt Lunndörren är mycket mer händelserikt och spännande än vid Jämtlandstriangeln. IMHO.

God tur vilket ni än väljer!
 
Hur är stigen från Höglekardalen till Anarisstugan? Lättgången? Vacker?

Har aldrig gått där. Men leden går genom mycket skog och skog = mygg! Höglekarldalen är svårt att nå, få bussar som går, men falkfångarfjället är fint!
Anaris är också vackert! Men gå från Vallbo via Staloviellekåtan. Vill ni slå läger där nånstans fortsätt förbi kåtan och slå läger vid jokken. Stanna någån dag i Anarais. Passa på att titta på kåtorna vid Anaristjärnarna och hälsa på i fiskelägret. Sen vägen tillbaka via Hällådalen. Nerstigningen på andra sidan är magnifik med utsikt över månlandskapet, pyramiderna och gröndalen. Missa inte issjön!
 
Anarisstugan ligger i en myggodling, och låglandet österut lär inte vara bättre. Bra om man vill fiska....

Jag brukar undvika de låglänta områdena, och även sylarna och Helags. Gillar dom mindre stugorna i de östra fjällen. Härjångsfjällen är en favorit.

Kanske:
Storulvån - gåsen - stendsdalstjärnarna via stjäntja - (Lillstensdalsfjället) - Vålåstugorna - norra änden på storådörren - rensnävsskalet - lunndörren - vålåstugorna / Vallbo via pyramiderna
Ni har då 2 extra dagar. En vilodag dag 3-4 är alltid bra och en till för någon toppbestigning eller annan utflykt (eller en lat dag i Lunndörrstugorna...)

/Peter
 
Enafors-Storulvån

Tack för alla bra tips!

Hur är det att gå från Enafors över fjällen (strax väster om Storsnasen och Getryggen verkar det gå en stig) mot Storulvåns fjällstation?
 
Om ni har tänkt bestiga en topp så skulle jag rekommendera Helags då jag tycker att det är en tämligen lätt bestigning trots att det är strax över 1700 m.ö.h. Jag har varit där två gånger och haft både tur och utur med vädret men vid god sikt så är det väldigt vackert.
 
Storulvån

Hej, Enafors-Silverfallet- Getryggen-Storulvån med toppbestigning på Storsnasen är en fin vandring med fin utsikt om du har tur med vädret. Där finns platåer i dalen mellan Silverfallet och stigen upp mot Storsnasen där det är lämpligt att tälta. Tråkig vandring över myrarna första biten men sedan är det hu vackert som helst.
Lycka till!
 
Hej, Enafors-Silverfallet- Getryggen-Storulvån med toppbestigning på Storsnasen är en fin vandring med fin utsikt om du har tur med vädret. Där finns platåer i dalen mellan Silverfallet och stigen upp mot Storsnasen där det är lämpligt att tälta. Tråkig vandring över myrarna första biten men sedan är det hu vackert som helst.
Lycka till!

Tänkte precis också tipsa om den rutten. Inte många som går där och Storsnasen är mäktig. Den tråkiga vandringen från början du skriver är ju inte så många kilometer så det klarar man nog. Dessutom är det bra med hjortron där.
 
Lite heads up bara.. för en vecka sedan var det jäkligt mycket småknott på kvällen och morgonen. Det blev dock lite bättre när det fläktade. Det var vid blanktjärnarna/matskålstjärnen.

Vålådalen är hur fin som helst och det finns massor att upptäcka om man vill.. Växter, djur och allt möjligt. Det var en rätt mysig "trollskog" mellan blanktjärnarna och lunndörrsstugorna om man går via ångeltjärnarna. Dock var stigen lite svår att hitta på sina håll.. särskilt kring myrarna. Har man GPS eller är superfly med kompassen så har man ju riktningen ändå.

Pyramidernaområdet var fint, det får man inte missa.

Hjortronen hade dock precis blommat över, så det var inte så mycket att plocka är jag rädd. Om det nu inte hänt något under den senaste veckan. Detta var i Vålådalen som sagt.
 
Svar Enafors-Storulvån

Tack för alla bra tips!

Hur är det att gå från Enafors över fjällen (strax väster om Storsnasen och Getryggen verkar det gå en stig) mot Storulvåns fjällstation?

Gick där för en massa år sedan och vad jag kommer ihåg så var det lättgånget, frånsett stigningen upp mot Silverfallet. Stigen är en rösad sommarled och följer man leden på flygbilder så syns det att det är spångat över myrarna nere skogslandet.
Ska dit nästa vecka med min 8-åriga dotter för att vandra i fyra dagar innan vi avslutar i Storulvån. Dagsform och väder får styra hur långt vi kommer. Men Storsnasen är ett givet mål om inte molnen är i knähöjd.
Fjällen runt Lunndörren är som redan nämnts att rekommendera. Lunndörrspasset söderut och sedan norrut genom någon av de andra "dörrarna" är mycket fint.
/Lasse Å
 
Jag tror att vi kommer satsa på de mer östra delarna av fjällen.
Kanske tar vi Helags eller Sylarna på slutet (om vi bara tar ett av dem, vilket ska vi då välja?).

Nu lutar det åt att vi ändå börjar i Höglekardalen. Gillar tanken på att börja vandringen lite utanför de högre fjällen och arbeta sig uppåt. Vi vill gärna uppleva skog, sjöar och djurliv också, inte bara högfjäll. Avslutar gör vi antagligen i Enafors.

Listan över vackra platser längs vår rutt växer, tack för alla tips! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.