Jämtlandsfjällen, tips tack :)

Som sagt tidigare i tråden ska ni få mot lönndörrsstugan så får ni inte missa pyramiderna fantastiskt landskap format av inlandsisen
 
Jag tror att vi kommer satsa på de mer östra delarna av fjällen.
Kanske tar vi Helags eller Sylarna på slutet (om vi bara tar ett av dem, vilket ska vi då välja?).

Helags kan vara något mindre krävande än Sylarna, men Storsylen är en häftig och luftig topp som ger lite äventyrskänsla även till oss som inte kan klättra med utrustning. Där är ett parti där man måste ta i med händerna. :)

Rent utsiktsmässigt erbjuder Sylarna mycket luft och svindlande stup, fantastiskt vackert och häftigt, samtidigt som utsikten från Helags på ett sätt är vackrare: från Helags ser du Sylarna, men från Sylarna ser du bara den runda baksidan av Helags...

Snackar vi utsikter så är den från Gåsen och dess fjällstation oslagbar, med sitt centrala läge.

Vid midsommar gick jag sträckan Nordsätern-Storådörren till Vålåstugan, via Tronndalen för att ta mig över till den västra sidan av Tronnan. Det var rejält med snö och vatten och jag fick gå en bra bit upp i Tronndalen för att kunna vada. Där är nog torrare nu. Mycket fin vildmarkskänsla och relativt lättgånget om du vill gå lite utanför lederna och med tält. Jag gick sträckan på två dagar (inklusive en massa tidsförlust vid flertalet vårflodsvad och omvägar kring svaga snöbroar...).
 
Helags kan vara något mindre krävande än Sylarna, men Storsylen är en häftig och luftig topp som ger lite äventyrskänsla även till oss som inte kan klättra med utrustning. Där är ett parti där man måste ta i med händerna. :)

Rent utsiktsmässigt erbjuder Sylarna mycket luft och svindlande stup, fantastiskt vackert och häftigt, samtidigt som utsikten från Helags på ett sätt är vackrare: från Helags ser du Sylarna, men från Sylarna ser du bara den runda baksidan av Helags...

Snackar vi utsikter så är den från Gåsen och dess fjällstation oslagbar, med sitt centrala läge.

Vid midsommar gick jag sträckan Nordsätern-Storådörren till Vålåstugan, via Tronndalen för att ta mig över till den västra sidan av Tronnan. Det var rejält med snö och vatten och jag fick gå en bra bit upp i Tronndalen för att kunna vada. Där är nog torrare nu. Mycket fin vildmarkskänsla och relativt lättgånget om du vill gå lite utanför lederna och med tält. Jag gick sträckan på två dagar (inklusive en massa tidsförlust vid flertalet vårflodsvad och omvägar kring svaga snöbroar...).

Hallå fellow Malmöbo. Tackar för bra tips! Tronndalen ligger bra till så dit ska vi försöka ta oss. Gåsen visste jag inte att det var så fint, det ska vi besöka också! Och nu blev jag lite sugen på Sylarna igen :)
 
Jag tror att vi kommer satsa på de mer östra delarna av fjällen.
Kanske tar vi Helags eller Sylarna på slutet (om vi bara tar ett av dem, vilket ska vi då välja?).

Nu lutar det åt att vi ändå börjar i Höglekardalen. Gillar tanken på att börja vandringen lite utanför de högre fjällen och arbeta sig uppåt. Vi vill gärna uppleva skog, sjöar och djurliv också, inte bara högfjäll. Avslutar gör vi antagligen i Enafors.

Listan över vackra platser längs vår rutt växer, tack för alla tips! :)

Tveklöst Sylarna om du frågar mig. Sylarna är ett högalpint område och med mystik som vi inte har många av i Sverige och som inte Helgs har.
 
Storulvån - gåsen - stendsdalstjärnarna via stjäntja - (Lillstensdalsfjället) - Vålåstugorna - norra änden på storådörren - rensnävsskalet - lunndörren - vålåstugorna / Vallbo via pyramiderna

Många bra tips!
Jag hittar dock inte "stendsdalstjärnarna via stjäntja - (Lillstensdalsfjället)" på någon karta...?
 
Citat:
Ursprungligen postat av Pwe
Storulvån - gåsen - stendsdalstjärnarna via stjäntja - (Lillstensdalsfjället) - Vålåstugorna - norra änden på storådörren - rensnävsskalet - lunndörren - vålåstugorna / Vallbo via pyramiderna

Många bra tips!
Jag hittar dock inte "stendsdalstjärnarna via stjäntja - (Lillstensdalsfjället)" på någon karta...?


Ni går från Gåsen nordost längs leden mot stensdalsstugorna (för övrigt min favorit innan den brann ner) och Stjäntja är raststugan ca halvvägs. Där går ni av från leden och går i nästan ostlig riktning till sjöarna som ligger söder om utlöparen till Lillstensdalsfjället. Där den södra sjön rinner ut, har man en fin tältplats med utsikt över hela dalgången österut. Dock ett riktigt blåshål, så säkrare att sätta tältet bakom en liten kulle västerut förbi sandstranden.

Tronndalen är fin. Om ni vill, så kolla en tråd "tälta i tronndalen"

Go tur!

/Peter
 
Vi låg där två nätter 11-13 juli 2010 och det blåste rätt så bra. Vindarna rev av vatten från tjärnarna och skickade det över fjället så jag trodde att det hade regnat hela natten. Blev lite snopen när jag skulle fiska och såg att det inte alls regnade, hela tiden i alla fall. Vet inte om alla sett såna vindbyar i fjällen så man riktigt ser hur regnet blir mer kompakt i små "moln" som susar fram över fjället. Häftig syn.

Jag kände mig som Kapten Onedin när jag försökte fiska. Sambon låg och myste med en bok i tältet. Hon var inte ut många minuter på ett helt dygn, och inte jag heller. Hunden var nöjd med korta bensträckare då och då men gick in i tältet helt självmant. Det var snöblandat regn på natten så det var inte så särskilt varmt heller. Säkert ett helt strålande ställe att tälta om vädret är fint och där får man säkert vara ifred när man är från leden.


Ni går från Gåsen nordost längs leden mot stensdalsstugorna (för övrigt min favorit innan den brann ner) och Stjäntja är raststugan ca halvvägs. Där går ni av från leden och går i nästan ostlig riktning till sjöarna som ligger söder om utlöparen till Lillstensdalsfjället. Där den södra sjön rinner ut, har man en fin tältplats med utsikt över hela dalgången österut. Dock ett riktigt blåshål, så säkrare att sätta tältet bakom en liten kulle västerut förbi sandstranden.
 
Ville bara tacka för alla bra tips!

Vi gick Enafors - Sylarna - Helags - Lunndörrsstugorna - Pyramiderna - Blanktjärnarna - Vålådalen.
En fin rutt med bra variation. Vi tog korta dagsetapper och gick lugnt (pga fotskada som inte är helt läkt) så det blev lagom med 9 dagar :)

Bilder: http://karpaterna.se/ovriga/jamtland.htm

Kul att du återkopplar i tråden. De flesta skiter i det och bara frågar och sen hör man ingenting. Mycket vackra bilder från Blanktjärnarna. Du kanske känner igen tallen?
 

Bilagor

  • PICT5323.jpg
    PICT5323.jpg
    107.3 KB · Visningar: 788
Väldigt vackra bilder!
Tycker du kunde ladda upp dem i större format, det förtjänar de verkligen.

Renflocken vid Snasahögarna väcker ett starkt minne. Mitt livs allra första natt på fjället var en bivack på sadeln mellan Stor- och Lillsnasen. Klar sikt, helt vindstilla, en magisk utsikt över Tvärådalen. Jag är inte säker på om och hur mycket jag hunnit sova, men mitt i den ljusa natten stod plötsligt en flock renar på en snöfläck nedanför mitt läger, så nära att jag kunne känna djurens lukt.
Gissa vilket intryck alltihop gjorde på en centraleuropeisk stadsråtta. Detta var decennier sedan, men förtrollningen håller än.
 
Hur är stigen från Höglekardalen till Anarisstugan? Lättgången? Vacker?

Jag svarar trots att ni redan är hemma, det finns antagligen fler som är intresserade.

Förra året gick jag från Höglekardalen till Anarisstugan, för vidare vandring mot Lunndörren. Första biten är inget jag rekommenderar. Leden går genom ett skogsparti som i mina ögon ser ut som vilken låglandsled som helst, jag hade dessutom svårt att hitta leden. Enda ljuspunkten var en lämmel som passerade i en å, simmandes på rygg... (vilket förvisso gjorde avstickaren väl värd sin tid!). Efter en stunds irrande gav jag upp och följde istället bilvägen mot Hosjöbottnarna, där leden blev lite trevligare (och tydligare). Det är buskigt och ganska mycket mygg på sträckan, men samtidigt är det vackert med småbrutet sjölandskap. Med bra myggmedel och hyfsat tempo tror jag att den sträckan är helt ok.

Om jag skulle gå sträckan igen skulle jag beställa transport direkt till Hosjöbottnarna (kan tydligen ordnas via semesteranläggningen "De åtta årstiderna"). I det här fallet slumpade det sig så att jag fick skjuts i alla fall, men det är en annan historia...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.