Intresse? Utbytbar skena

Hej! I min utbildning jobbar jag med ett koncept, där idén är att man ska kunna använda sina inlines året om genom att byta till en skridskoskena där hjulen sitter när man ska åka vintertid. Användningsområdet är främst motion och fritid. Kommentera gärna. Finns det intresse, tekniska lösningar osv.

MVH Micke
 
Detta koncept har jag redan sett för ett par år sedan, vilket företag det var skall jag ha osagt men jag tror det var Rollerblade..
 
Förstår inte vitsen

Personligen förstår jag inte vitsen, då jag inte åker långfärsskridsko samma dag jag åker inlines. Jag tror konceptet är dömt att misslyckas av flera skäl.
Skulle jag använda min inlinessko på vintern så förfryser jag fötterna, och tvärt om skulle jag använda en sko med strumpor och sockor där jag inte fryser om fötterna när det är -20 grader C, så blir det rejält svettigt om fötterna när det är +25 grader C.
Är syftet med en gemensam sko att spara pengar, så känner jag ingen som kommit på idén att ha samma kläder på sig på vintern som på sommaren, när det skiljer 45 grader i i utomhustemperatur.

Per Brune /frusen skridskoåkare och svettig inlinsåkare
 
asfalt och is på samma dag

Jag har faktiskt en gång åkt rullskridskor ner till
samlingen för en långfärdsskridskotur. Och på den
tiden hade jag samma skor för rullskridskorna som
för långfärdsskridskorna. Men detta har bara hänt en
gång. Det finns mycket som hindrar rullskridskoråkning
på vinterhalvåret: hala löv, grusade cykelbanor,
slask, is, m.m.

Jag har dock funderat på om det skulle vara fördel
att ha rullskridskor för landtransporter. Jag åkte
en gång en skridskotur Linköping - Västervik med
följebil, den turen skulle vara fullt möjlig om man
hade rullskridskor att byta till snabbt. Det bästa
vore om rullskridskorna kunde klara ovannämda problem
på ett bra sätt (stora, dubbade hjul?).
 
Rullskridskor med bindning

...skall nämnas också att Krister med flera (inklusive mig själv) byggt egna rullskridskor som är tänkta att användas med samma skor som på vintern.

Se http://www.hnn.se/project/quazar.html för info.

Syftet med detta bygge var snarare att efterlikna långfädsskridskor mer än hockeyrör för trevliga turer på sommaren.

Kommentaren om att vinterskorna är för varma på sommaren är helt korrekt. Tyvärr har jag dock aldrig provat ett par inlines vars skor inte varit för varma.

/Peter
 
Stabilitet

På inlines står man högre ca 1 dm över asfalten med hälen än på långfärdsskridskor ca 5-6 cm. Detta plus att chassi kullager och hjul ökar vikten per fot med några hekto gör att kraven på skorna är olika.

Skor för tävlingsinlines går att använda vintertid men har inte blivit någon större succé än så länge. De har normalt ingen sula och man måste därför antingen ha med extraskor för promenad eller fixa en sula samt ett system för att snabbt ta av chassi och skena. Det finns dock några åkare som är mycket nöjda med sådana mer eller mindre hembyggda system. Det finns länkar till bilder på äldre inlägg här på forumet.

Thure
 
Re: Stabilitet

thureb; sa:
Skor för tävlingsinlines går att använda vintertid men har inte blivit någon större succé än så länge. De har normalt ingen sula och man måste därför antingen ha med extraskor för promenad eller fixa en sula samt ett system för att snabbt ta av chassi och skena. Det finns dock några åkare som är mycket nöjda med sådana mer eller mindre hembyggda system. Det finns länkar till bilder på äldre inlägg här på forumet.

Thure

En bild på en klapvariant finns på Krister Valtonens sida http://w1.131.telia.com/~u13106411/langfard/loshal/index.htm
Det är Mårten Ajnes skridskor där Inlinestävlingsdkon finns inne i damasken du ser på bilden under rubriken Modiferade hastighetsklappskridskor.

Thure
 
bra ide tycker jag

Jag gillar idén med att kunna byta till hjul på sommaren. Man vill ju i motionssyfte ha el "lång" skena även på sommaren. Dock måste men kolla på aspekter som vikt och känsla. Man får väl konstruera fram ett par själv...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.