Tillämpad tribologi; friktionsreducering skena - is

Artikel i svd.se idag (2007 10 24) angående el-uppvärmda skridskoskenor för att förbättrad smörjfilmen och därmed minska friktionen mellan skenorna och isen.
Se: http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_524271.svd
Något för hemmafixarna eller i kommande modeller av långfärdsskridskor. Bör kanske gå att stänga av värmen när man ger sig ut på vår-vinterturerna, tar fika rast (lämnar skridskorna på isen) eller blir stående för att titta på kartan mm :) . Kanske någon som redan provat detta?
/Rickard
 
Känns inte så "ekologiskt hållbart" att ändra skridskon så att den nu plötsligt börjar förbuka elenergi vid åkning.

Jag är rätt skeptisk till om effektregleringen verkligen kan innebära att man får lagom effekt, eftersom den nog behöver variera rätt kraftigt vid olika åkhastighet för att inte tala om vid korta pauser. Men visst, det går nog att få någon att tro på det (Wayne Gretzky). :)
 
Varma skenor/medar

Om jag förstått speakern på Eurosport rätt när dom tävlar i bob och rodel, så mäter man (funktionärerna) temperaturen på medarna (skenor eller vad det nu heter) för att ingen ska ha uppvärmda medar, som nog inte är tillåtet.

Per Brune
 
Jag kan tänka mig att det skulle hjälpa, och där är det möjligen så att den högre massan i skenorna (och lägre kontakttrycket) gör att denna "passiva" metod kan fungera rätt bra.

Antar f ö att smalare skridskoskenor glider lättare, inte p g a nån slags ideal friktionsteori, utan p g a trycket blir högre, varvid isen smälter lättare.
Det borde i så fall kunna bekräftas av nån som åker mer skridsko än jag...
 
Att vända på processen kanske skulle vara mer intressant för naturisåkaren. 'Instant freeze' på mjuknande vårisar eller varför inte på tunna höstisar!

T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.