Impregnera jaktkläder

Tänkte bara kolla om någon har råd och tips om vad gäller att impregnera jaktkläder. Jag har ett par Norröna Finnskogen Hybrid pants som jag tidigare har impregnerat med vanlig spray on-impregnering utan något vidare bra resultat. Har nu istället köpt en Fibertec DWR men som ni vet ska den aktiveras med hjälp av värme och byxorna får varken torktumlas eller strykas.. Tänkte nog ge mig på en försiktig värmebehandling ändå om inte någon har något annat att rekommendera??

Någon som testat XT Proofer Granger förresten?

http://www.engelsons.se/impregnering/xt-proofer-granger-impregnering
 
Torkskåp

Om kläderna är skitiga skall man tvätta dom innan , viss skit är utspänningsänkande och är raka motsvarigheten till impregnering
 
Mitt förslag är också torkskåp.

Jag använder Fibertecs impregneringsspray och tycker den funkar bra.
Vet att flera tillverkare, ex Arcteryx, rekommenderar Grangers XT Proofer, jag har själv inte provat den.
 
Kan lova att jag väntade så länge det bara gick innan jag tvättade dem första gången. Nu för tiden tvättar jag dock dem ganska frekvent.

Torkskåp var ingen dum ide, även om jag inte har lyckats få tag på någon som har ett.. Hade jag varit kvar på mitt gamla jobb så hade jag testat bastun. Någon föreslog hårtork i ett annat inlägg, kanske det är något att prova?
 
Impregnerade kläder ska faktiskt tvättas rätt ofta i motsats till vad många tror, både för att undvika att det brytsner eller delaminerar pga kroppsfetter eller oljor men också för att det ska fungera som det är tänk. Däremot så ska man inte använda "vanligt" tvättmedel. Det binder mot DWR behandlingen och gör att den nya impregneringen inte fäster. Tvätta bara med Grangers, nikwax eller liknandes egna tvättmedel för skal-/softshell-/bomulls-/etctyg och impregnera varje gång. Membrankläder ska oftast bara impregneras på utsidan, dvs ingen tvätt impregnering utan spray. Event och några andra membran ska däremot impregneringen tvättas in. Beror lite på hur membranet är uppbyggt, kolla tillverkarens hemsida, där står det oftast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
PerP impregnera goretexkänga Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.