impregnera goretexkänga

jag har en garmontkänga med goretexmembran. kängan är skön o prisvärd tycker jag, men där är ett "problem" den är gjord i nubuck. så jag undrar, kan man fetta in dem ordentligt, eller måste man använda impregneringssprey som håller några dagar bara? de är gtmembranet håller ju fussingarna torra hur som helst, men materialet blir blött. om jag fettar in dem ordentligt, kommer goretexen fungera ändå? eller kommer den "låsa in" fukten mellan fettet och gtmembranet?
 
WAX

Om du vill ha kvar nubuck looken så är du nog tvungen att använda spray. Men eftersom du undrar över infettning av skon så antar jag att utseendet är sekundärt. Mitt förslag är att använda vax. Tror att det är vad som generellt rekomenderas till skormed Gore-tex membran som används lite "hårdare" än att traska med ned på stan. Det finns både fast och flytande, båda typerna är lätta att aplicra.

Mvh Jesper
 
Vax. Inte fett.

En ganska stor fördel med din garmontkänge jämfört med många andra kängor som är i enbart skin utan g-texfoder eller någon annan stoppning på isidan, är att din känga är stabilare. Fett ändrar strukturen på skinnet & gör det mjukare med tiden, och det vill du ju INTE. (Det vill du dock med en "klassisk lundhagskänga" eftersom den är ofodrad så är det en svettig procedur at gå in den & således hjälper fettet till att mjuka upp den lite).
Däremot funkar, precis som blomster säger, olika sorters vax utmärkt till g-texkängor. Både flytande & fast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
CalleNilsson Impregnera jaktkläder Utrustning allmänt 7
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.