Iläggssulor för att avhjälpa smärta i trampdynan

Lite mer plats kräver de i höjd, men bara lite. För mig så gör de kängorna lite större i bredd och längd eftersom foten inte trycks ut på samma sätt.

Ta med kängorna till handlarn och se om du får plats helt enkelt.

Jag vandrar oftast i lågskor som är lite mer töjbara.

Tack igen för svaret Christoffer! :)

Jg brukar använda låga gtex jogging/gångskor vid långvandringar - sen brukar jag ha Meindl originaliläggssulor i - dom ger lägst friktion mot undersidan av foten.

Meindl kängor har jag också rört mig långa distanser i.

Det gäller och hitta en sko som passar perfekt för foten , tänk på att det kan ta 10-20 mil
innan en sko börjar och närma sig inkörd.Kan ta längre också om foten måste anpassa sig efter en hård sko.

Jag använder normalt skor som är rejält ingågna och kan gå +50km i sträck under en dag utan att ens få en enda blåsa - däremot tar ju huden på undersidan ofta lite stryk om det får röra på sig.
Särskillt om det är fuktigt.

Så ha flera sulor och flera strumpor att använda skifta mellan.

Håll fötterna och skorna rena - är det varmt och fuktigt så kan man använda Pevarulpulver i strumpor,sula och fötter - fotsvampsangrepp försvagar huden.
Är det blött och fuktigt kan detta ganska snabbt ske över hela foten

Då skall inte 25km vara nått problem över huvudtaget.

Nu i helgen blev det 85km varav över nått över 30 sista dagen - nu hade jag arbetsskor med tunn cellgummiiinnesula med nylontyg på - det var ju inte så snällt mot huden på undersidan..
Det var hårda arbetsskor - men fötterna var väl ingågna så motstånd går även att bygga upp
på fotsidan.

Tack för ditt svar. Personligen har jag svårt att vandra i lågskor några längre sträckor, speciellt i lite mer utmanande terräng, då jag har en förmåga att ständigt trampa snett samt sätta fötterna mellan stenar, vilket innebär att mina fötter tar rätt mycket stryk även på ovansidan. Detta har lett till att jag har valt att ansluta mig till den så kallade "kängmaffian" ;), och anser mig ha funnit en fungerande kompromiss med Lundhags scoutkängor. Detta då de inte är jättetunga, samtidigt som de genom enlagersskaftet är ganska flexibla och tröttar inte ut vaderna på samma sätt som "stadigare" alternativ. Samtidigt är foten välskyddad.

Men på längre vandringar (100 km+) har jag alltid en uppsättning gympadojor/trailskor med mig för väg och finare stigar, och då inser jag verkligen fördelen med lätta skor! :)

Allmänt, och för trådens framtida värde:

Idag har jag handlat iläggssulor på XXL av typen "Arch flex soles" http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbehör/Sulor/arch-flex-AFS-Soles/p/1059287_3_Style

(Länk till tillverkaren - http://www.archflexsystem.com/Product.aspx?m=1010)
Dessa tillskillnad från Sole varianterna har stöd för hålfoten, något som Andreas tipsar om här i tråden. Jag har inte hårdtestat dem i mina kängor ännu, men efter en tvåtimmars promenad utan packning följt av en lättare jogg på någon kilometer i kängorna idag så har jag inte upplevt några direkta smärtor över huvud taget. Så för mig kanske problemet är löst!

Tack till alla som svarat i tråden!
 
Det går ju och träna upp fotleden så man kan gå i lågskor eller mellanhöjds - men risken finns ju alltid att man trampar snett och då är det kört , förmodligen.
Går ju kanske att ta fram silvertejpen och laga sig i lindriga fall

Har kört med Goretex gaiters i kombo med gtex joggingskor - fungerar även i spöregn om man har damaskerna inne i byxbenen - så inte vattnet rinner in.
 
Det går ju och träna upp fotleden så man kan gå i lågskor eller mellanhöjds - men risken finns ju alltid att man trampar snett och då är det kört , förmodligen.
Går ju kanske att ta fram silvertejpen och laga sig i lindriga fall

Har kört med Goretex gaiters i kombo med gtex joggingskor - fungerar även i spöregn om man har damaskerna inne i byxbenen - så inte vattnet rinner in.

Av ren nyfikenhet, hur mycket brukar din packning väga när du använder dessa skor?
Själv när jag har gympadojjor/trailrunners tycker jag att sulan blir väldigt flexande när man bär på 10-15 kg.
 
Hoppas detta hjälper

Hejsan, jag behöver hjälp av alla kunniga här på utsidan!

När jag är ute på vandringar får jag problem med oerhörd smärta i trampdynorna som uppstår ungefär efter 4-6 timmars vandring med packning. Varje steg blir smärtsamt och det gör i i trampdynan strax bakom tån. Smärtan kan avhjälpas i viss mån genom att fötterna tejpas och strumpbyte, men det gör fortfarande ganska ont.

Jag använder Lundhags Scoutkängor, med original filtsula. Är det någon annan här som har fått liknande problem? Och om så är fallet vad gjorde ni för att bli av med smärtan?

Eftersom jag har ganska höga fotvalv, gissar jag att detta innebär att fotens främre delar, därmed trampdynorna belastas hårdare pga detta.

Skulle iläggsulor av exempelvis dessa sorter kunna avhjälpa problemet?

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbehör/Sulor/sole-Sole-Orthotic-Regular-Cushion/p/1026867_2_Style

En enkel variant som formgjuts i ugnen.

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbehör/Sulor/arch-flex-AFS-Soles/p/1059287_3_Style

Här finns olika modeller som har olika höjder för stödet till fotvalvet.

Tacksam för svar! :)

Jag har ekakt samma problem vid mina vandringar och smärtan i trampdynorna börjar redan efter ca en mil.

Jag har idag varit på en löp/käng avd och fått hjälp med en iläggssula som ska ersätta den sula som finns standard i mina Haglöfs Solid II kängor. Jag vet inte särkilt mycket om detta men det jag fick hjälp med var följande:

* "Balance-mäta" foten för att se var belastningen är som störst, både stillastående och vid avstamp

* Efter det så formgjuter de en sula under värme som blir mer eller mindre ett exakt avtryck av foten och de lade även i en palett (ingjuten i sulan)

Man får 30 dagars prövotid för att utvärdera att det verkligen fungerar annars pengar åter i form av presenkort. Kostnaden är 650 SEK.

De rekommenderade även ett par strumpor (från Seger)med en myckat glatt yta under som ska se till att friktionen som kan uppstå kommer ske mellan strumpan och kängan och inte mellan foten och strumpan.
Så det blir 2 par strumpor, dvs en ullstrumpa först och sedan denna med glatt yta.

Jag ska nu utvärdera detta och jag kommer nog märka skillnaden ganska snart då jag ska vandra en etapp på Tjustleden under helgen. Har ingen aning om detta blir bra men det känns ganska OK om man efter 30 dagar ej är nöjd ändå kan använda insatsen till andra saker istället så det känns som jag tycker det är vettigt.
Jag lägger gärna en slant på att bli av med problemet då detta stoppar nöjet i friluftslivet och begränsar det hela annars.

Det är en Intersportbutik som har denna service vilket jag ej visste innan så jag gjorde slag i saken omgående. Kanske detta är ett bra tips? Jag tänkte återkomma efter utvärderingen så kanske jag kan hjälpa fler bli av med detta annars tydligen ganska vanliga problemet. Trodde inte det var så vanligt.

Sulan kostar alltså 650 SEK inkl. deras arbete och mätning samt utprovning.
Den heter "Footbalance"

Strumpan kostar 200 SEK så det är ju en slant men försvinner problemet så tycker jag det är värt det.
Den heter "Running Mid Comfort"


//Thomas
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,757
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    51.8 KB · Visningar: 1,334
Jag har också (haft) känningar framtill i fötterna av vandring, mest i stortån. Känns som titeln på den andra tråden om en brännande känsla. Jag går alltid i kängor av något slag om det blir mer än en halvmil. Hade också problem med skav i fotvalven även med de platta iläggssulor som följer med kängor som standard. Fick mig ett par balkefors inlägg utprovade av en ortopedtekniker och han hävdade att de där footbalace som kostar en tredjedel så mycket är en efterapning som går runt patentet på gjutna sulor genom att korta av den stabiliserande bakre delen någon centimeter. Centimetrar som inte hade funnits där om de inte haft en funktion. Enligt honom alltså. Jag har inte gått mer än en trettio fyrtio mil med sulorna ännu så länge och jag vet inte om jag tycker förändringen är så anmärkningsvärd. Fast jag plågas inte märkbart av den där smärtan längre, och det tyder ju på att de hjälper. Kanske måste gå tillbaka till att använda fabrikssulorna för att märka om det var värt att betala mer för sulorna är för själva kängorna (hanwag).
 
Om det är något som liknar Mortons Neuronom så skulle jag testa AFS sulan, den har en pelott som skulle kunna hjälpa.
 
Kör in hela kroppen för den högre belastningen :)

Tja !

Den helt annorlunda belastningen man utsätter sin kropp för vid vandring med rygga i tex fjällmiljö gör att kroppen måste "köras in"

Träna året runt med dina skor och rygga. Lägg i mellan 5-18 kilo beroende på hur tränad du är och vilken strecka och tempo du kommer köra.
Träna endast på skogsstigar och off track för bästa effekt.
Självklart så kan du köra ryggan med ca 5-10 kilo till jobbet i gympa skor ibland .
När du känner att kroppen börjar bli starkare, varför inte stanna till och köra lite knäböj, utfall och några armhävningar :)
Träna aldrig med kängor/skor utan dämpning på asfalt och grusvägar.
Spelar ingen roll om du har världen bästa iläggsula, du kommer ändå "kötta" sönder dina trampdynor och ev lite annat oxå.

Räkna med att du kommer vara fuktig/blöt om dina fötter under en vandring i svenska fjäll.
Spelar ingen roll om du använder flip-flop , lundhags kängor , amfibier lr Tex-mex pjuck.
Du kan lindra det lite genom att byta strumpor under dagen och rasta med pjucken avtagna.

Kör din fotvård året runt. Enligt experterna så ska man inte göra det för ofta dock.
1 gång i veckan torde de flesta ha tid och ork med ;)

Trevlig tur :)
 
Jag har ekakt samma problem vid mina vandringar och smärtan i trampdynorna börjar redan efter ca en mil.

Jag har idag varit på en löp/käng avd och fått hjälp med en iläggssula som ska ersätta den sula som finns standard i mina Haglöfs Solid II kängor. Jag vet inte särkilt mycket om detta men det jag fick hjälp med var följande:

* "Balance-mäta" foten för att se var belastningen är som störst, både stillastående och vid avstamp

* Efter det så formgjuter de en sula under värme som blir mer eller mindre ett exakt avtryck av foten och de lade även i en palett (ingjuten i sulan)

Man får 30 dagars prövotid för att utvärdera att det verkligen fungerar annars pengar åter i form av presenkort. Kostnaden är 650 SEK.

De rekommenderade även ett par strumpor (från Seger)med en myckat glatt yta under som ska se till att friktionen som kan uppstå kommer ske mellan strumpan och kängan och inte mellan foten och strumpan.
Så det blir 2 par strumpor, dvs en ullstrumpa först och sedan denna med glatt yta.

Jag ska nu utvärdera detta och jag kommer nog märka skillnaden ganska snart då jag ska vandra en etapp på Tjustleden under helgen. Har ingen aning om detta blir bra men det känns ganska OK om man efter 30 dagar ej är nöjd ändå kan använda insatsen till andra saker istället så det känns som jag tycker det är vettigt.
Jag lägger gärna en slant på att bli av med problemet då detta stoppar nöjet i friluftslivet och begränsar det hela annars.

Det är en Intersportbutik som har denna service vilket jag ej visste innan så jag gjorde slag i saken omgående. Kanske detta är ett bra tips? Jag tänkte återkomma efter utvärderingen så kanske jag kan hjälpa fler bli av med detta annars tydligen ganska vanliga problemet. Trodde inte det var så vanligt.

Sulan kostar alltså 650 SEK inkl. deras arbete och mätning samt utprovning.
Den heter "Footbalance"

Strumpan kostar 200 SEK så det är ju en slant men försvinner problemet så tycker jag det är värt det.
Den heter "Running Mid Comfort"


//Thomas

Tack för ditt svar Thomas! Återkom gärna med hur det funkade efter du hårdprovat dem. Själv ger jag mig ut i helgen med AFS sulor i kängorna (se längre upp i tråden) för hårdprovning.

Jag har också (haft) känningar framtill i fötterna av vandring, mest i stortån. Känns som titeln på den andra tråden om en brännande känsla. Jag går alltid i kängor av något slag om det blir mer än en halvmil. Hade också problem med skav i fotvalven även med de platta iläggssulor som följer med kängor som standard. Fick mig ett par balkefors inlägg utprovade av en ortopedtekniker och han hävdade att de där footbalace som kostar en tredjedel så mycket är en efterapning som går runt patentet på gjutna sulor genom att korta av den stabiliserande bakre delen någon centimeter. Centimetrar som inte hade funnits där om de inte haft en funktion. Enligt honom alltså. Jag har inte gått mer än en trettio fyrtio mil med sulorna ännu så länge och jag vet inte om jag tycker förändringen är så anmärkningsvärd. Fast jag plågas inte märkbart av den där smärtan längre, och det tyder ju på att de hjälper. Kanske måste gå tillbaka till att använda fabrikssulorna för att märka om det var värt att betala mer för sulorna är för själva kängorna (hanwag).

Hade du någon smärta i trampdynorna?

Tja !

Den helt annorlunda belastningen man utsätter sin kropp för vid vandring med rygga i tex fjällmiljö gör att kroppen måste "köras in"

Träna året runt med dina skor och rygga. Lägg i mellan 5-18 kilo beroende på hur tränad du är och vilken strecka och tempo du kommer köra.
Träna endast på skogsstigar och off track för bästa effekt.
Självklart så kan du köra ryggan med ca 5-10 kilo till jobbet i gympa skor ibland .
När du känner att kroppen börjar bli starkare, varför inte stanna till och köra lite knäböj, utfall och några armhävningar :)
Träna aldrig med kängor/skor utan dämpning på asfalt och grusvägar.
Spelar ingen roll om du har världen bästa iläggsula, du kommer ändå "kötta" sönder dina trampdynor och ev lite annat oxå.

Räkna med att du kommer vara fuktig/blöt om dina fötter under en vandring i svenska fjäll.
Spelar ingen roll om du använder flip-flop , lundhags kängor , amfibier lr Tex-mex pjuck.
Du kan lindra det lite genom att byta strumpor under dagen och rasta med pjucken avtagna.

Kör din fotvård året runt. Enligt experterna så ska man inte göra det för ofta dock.
1 gång i veckan torde de flesta ha tid och ork med ;)

Trevlig tur :)

Tack för svaret! Dock så tror jag att i mitt fall kan nog parametern "ovan" uteslutas då jag marschtränar minst en gång i veckan, då med ryggsäck på 23kg och går 25-50 km per tillfälle, samtidigt så försöker jag i största möjliga mån undvika asfalt och hårda underlag, dels när jag är ute och vandrar, men även under träningen.
 
Svar till friluftsrookie

Om tråden är vid liv: Jag har samma problem, dvs. metatarsalgi eller Mortons neurom. Besvären är som störst i ett par Lundhags Professional - jag får svårt att gå efter en mil. Som minst är besvären i skor med mjuk sula (läs: gummistövlar) - jag kan gå 3-4 mil utan att känna av något. Men besvären är också avsevärt mindre i Lundhags av gamla modellen (de med Skywalk-sula).

Har läst någonstans att när man har metatarsalgi ska man ha skor med
- låg klack (Lundhags har tyvärr mycket hög klack nuförtiden)
- mjuk sula (Lundhags har hårdare sula nuförtiden, alltså, böjstyva)
- vid tåbox, så att inte framfoten kläms
Inte lätt att hitta vandrarkängor som uppfyller de villkoren!

Jag gjorde försök med pelottsulor och olika inlägg (inga gjutna efter foten dock), utan att jag märkte någon skillnad. Jag övergav försöken, eftersom gummistövlar fungerar för mig utan särskilda sulor.

Summa summarum: Du kan behöva överge dina Lundhagare.
 
Just klackhöjd och skons bredd går ju hantera genom att skicka in den till lundhags. De kan helt ta bort klacken och de kan väl också tränga ut skon.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.