Iläggssulor för att avhjälpa smärta i trampdynan

Hejsan, jag behöver hjälp av alla kunniga här på utsidan!

När jag är ute på vandringar får jag problem med oerhörd smärta i trampdynorna som uppstår ungefär efter 4-6 timmars vandring med packning. Varje steg blir smärtsamt och det gör i i trampdynan strax bakom tån. Smärtan kan avhjälpas i viss mån genom att fötterna tejpas och strumpbyte, men det gör fortfarande ganska ont.

Jag använder Lundhags Scoutkängor, med original filtsula. Är det någon annan här som har fått liknande problem? Och om så är fallet vad gjorde ni för att bli av med smärtan?

Eftersom jag har ganska höga fotvalv, gissar jag att detta innebär att fotens främre delar, därmed trampdynorna belastas hårdare pga detta.

Skulle iläggsulor av exempelvis dessa sorter kunna avhjälpa problemet?

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbehör/Sulor/sole-Sole-Orthotic-Regular-Cushion/p/1026867_2_Style

En enkel variant som formgjuts i ugnen.

http://www.xxl.se/Root/Skor/Skotillbehör/Sulor/arch-flex-AFS-Soles/p/1059287_3_Style

Här finns olika modeller som har olika höjder för stödet till fotvalvet.

Tacksam för svar! :)
 
Känns det som om det bränns under trampdynorna eller är det en annan typ av smärta?

Hur många strumpor har du på fötterna i kängorna?
 
Jag får väldigt ont av Lundhags orginalsulor.

Kört med Sole flera år, har haft 3 par. Väldigt skönt.

Yttertyget kan dock lossna om man använder dom för mycket i riktigt blöta skor.

Finns även en Sole variant som är tjockare än den du länkade till. Men då måste du ha plats i kängorna.
 
Känns det som om det bränns under trampdynorna eller är det en annan typ av smärta?

Hur många strumpor har du på fötterna i kängorna?

Jag skulle beskriva smärtan som "trycksmärta", om ett sådant ord ens existerar. Jag använder dubbla strumpor, av fabrikatet Smartwool, en linerstrumpa och en "medium" socka.

Tack för svaret!
 
Senast ändrad:
Jag har ett liknande problem, men det är inte isolerat till bara området bakom tårnana utan sitter även i hälen och knäna. Efter en "vanlig" vandringsdag med upp emot en 20-25 km och 6-8 timmars vandring så har jag jätte ont i hela foten och upp i knäleden. Jag kände mest och först i vänser fot, för att dagen efter ha lika ont i höger fot/knä. Jag har provat olika skor, känkor och olika kombinationer av strumpor. Inget har hjälpt, annat än att gå kortare distanser!

Detta var innan jag fick veta att jag pronerar ganska mycket på vänster och att jag skulle använda hålfotsinlägg. Samtidigt bekräftar min husläkare att jag har en överanstränging på muskel/senfästen i både vänster häl och runt om vänster knä. Husläkaren ordinerade vila i ett par veckor och att jag vid behov applicerade voltarensalva på hälen och knät. Samt ett par enkla stretchövningar för fot och ankel.

I två veckors tid vilade jag 24/7 och samtidigt smörjde in voltarensalva på bara hälen (det var där det gjorde mest ont). Efter en vecka var den dagliga påminnande smärtan borta, efter två veckor (alltså i den tredje veckan) kunde jag gå 1 km till affären utan att få ont. Den fjärde veckan köpte jag hålfotsinlägg till båda skorna och efter det så är jag helt smärtfri.

Som längst efter detta har jag gått 27 km med ca 15 kg på ryggen utan att ha någon smärta i foten eller knät. Samma distans med ungefär samma typ av terräng och vikt på ryggen innan jag började behandlingen fick mig till att vara i smärta upp till en vecka efteråt.

För mig var det alltså en kombination av en överansträngning som läktes via vila och efter det avlastning av proneringen.

Så du kanske ska kolla själv om du pronerar och om du har en överansträngning!

/Andreas
 
Jag har ett liknande problem, men det är inte isolerat till bara området bakom tårnana utan sitter även i hälen och knäna. Efter en "vanlig" vandringsdag med upp emot en 20-25 km och 6-8 timmars vandring så har jag jätte ont i hela foten och upp i knäleden. Jag kände mest och först i vänser fot, för att dagen efter ha lika ont i höger fot/knä. Jag har provat olika skor, känkor och olika kombinationer av strumpor. Inget har hjälpt, annat än att gå kortare distanser!

Detta var innan jag fick veta att jag pronerar ganska mycket på vänster och att jag skulle använda hålfotsinlägg. Samtidigt bekräftar min husläkare att jag har en överanstränging på muskel/senfästen i både vänster häl och runt om vänster knä. Husläkaren ordinerade vila i ett par veckor och att jag vid behov applicerade voltarensalva på hälen och knät. Samt ett par enkla stretchövningar för fot och ankel.

I två veckors tid vilade jag 24/7 och samtidigt smörjde in voltarensalva på bara hälen (det var där det gjorde mest ont). Efter en vecka var den dagliga påminnande smärtan borta, efter två veckor (alltså i den tredje veckan) kunde jag gå 1 km till affären utan att få ont. Den fjärde veckan köpte jag hålfotsinlägg till båda skorna och efter det så är jag helt smärtfri.

Som längst efter detta har jag gått 27 km med ca 15 kg på ryggen utan att ha någon smärta i foten eller knät. Samma distans med ungefär samma typ av terräng och vikt på ryggen innan jag började behandlingen fick mig till att vara i smärta upp till en vecka efteråt.

För mig var det alltså en kombination av en överansträngning som läktes via vila och efter det avlastning av proneringen.

Så du kanske ska kolla själv om du pronerar och om du har en överansträngning!

/Andreas

Tack för ditt utförliga svar Andreas!
 
Tack igen för ditt svar!

Hur uppfattar du tjockleken på Sole i förhållande till original filtsula? Jag har nämligen inte jätte mycket utrymme i mina kängor, då de är utlästade av lundhags vid ett tillfälle.

Lite mer plats kräver de i höjd, men bara lite. För mig så gör de kängorna lite större i bredd och längd eftersom foten inte trycks ut på samma sätt.

Ta med kängorna till handlarn och se om du får plats helt enkelt.

Jag vandrar oftast i lågskor som är lite mer töjbara.
 
Jg brukar använda låga gtex jogging/gångskor vid långvandringar - sen brukar jag ha Meindl originaliläggssulor i - dom ger lägst friktion mot undersidan av foten.

Meindl kängor har jag också rört mig långa distanser i.

Det gäller och hitta en sko som passar perfekt för foten , tänk på att det kan ta 10-20 mil
innan en sko börjar och närma sig inkörd.Kan ta längre också om foten måste anpassa sig efter en hård sko.

Jag använder normalt skor som är rejält ingågna och kan gå +50km i sträck under en dag utan att ens få en enda blåsa - däremot tar ju huden på undersidan ofta lite stryk om det får röra på sig.
Särskillt om det är fuktigt.

Så ha flera sulor och flera strumpor att använda skifta mellan.

Håll fötterna och skorna rena - är det varmt och fuktigt så kan man använda Pevarulpulver i strumpor,sula och fötter - fotsvampsangrepp försvagar huden.
Är det blött och fuktigt kan detta ganska snabbt ske över hela foten

Då skall inte 25km vara nått problem över huvudtaget.

Nu i helgen blev det 85km varav över nått över 30 sista dagen - nu hade jag arbetsskor med tunn cellgummiiinnesula med nylontyg på - det var ju inte så snällt mot huden på undersidan..
Det var hårda arbetsskor - men fötterna var väl ingågna så motstånd går även att bygga upp
på fotsidan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.