Ikea Stabil wood stove

Mitt nya hopfällbara träkök..

Ikea Stabil med lite moddning,var tredje vinge avklippt på mitten så att den får in mer syre o ut med rök..
Funkar riktigt bra!! :)
 

Bilagor

  • stabil2.jpg
    stabil2.jpg
    134.7 KB · Visningar: 2,959
  • Stabil 1.jpg
    Stabil 1.jpg
    79.7 KB · Visningar: 2,234
  • stabil 3.jpg
    stabil 3.jpg
    77.5 KB · Visningar: 2,428
Det där är en ånginsats för kastrull så man kan ångkoka grönsaker, fisk m.m. Jäkligt gott sätt att laga mat på och fiffig brännare där.
 
Har moddat lite till.. böjde upp ytterkanten på tre ställen med tång så att inte vingarna fälls fullt ut utan stannar i ca 90º vinkel..

Ang brinntid.. fyller man upp pellets ca 1,5-2cm från överkant så brinner den minst 2 timmar och där efter ca 30min glöd.. det blir knappt nå rester kvar utan 95% brinner upp..

Har man en kaffepanna el kastrull på så brinner den än långsammare där av ännu längre brinntid...

Har funderat att göra nå form av lock med massa hål så man kan förlänga brintiden ev till 3,5- 4tim när man inte lagar mat utan vill få ut lite värme ex i tältkåtan..
 
Har moddat lite till.. böjde upp ytterkanten på tre ställen med tång så att inte vingarna fälls fullt ut utan stannar i ca 90º vinkel..

Ang brinntid.. fyller man upp pellets ca 1,5-2cm från överkant så brinner den minst 2 timmar och där efter ca 30min glöd.. det blir knappt nå rester kvar utan 95% brinner upp..

Har man en kaffepanna el kastrull på så brinner den än långsammare där av ännu längre brinntid...

Har funderat att göra nå form av lock med massa hål så man kan förlänga brintiden ev till 3,5- 4tim när man inte lagar mat utan vill få ut lite värme ex i tältkåtan..

Intressant som vedkök, men det sista förslaget låter som en kolmonoxidgenerator...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
canoe Eldkorg från IKEA Kök och brännare 6
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.