Icebug Gripmaster - kan det vara nåt?

Idag har jag provat ett par skor av Icebug Gripmaster på Gå och löpkliniken. Skorna kändes stadigt. Sulan var rejäl och ordentlig. Men inte så styv jämför med vibram-sula men behagligt att gå.
Intressant. Själv letar jag ett par lätta vandringsskor med lite styvare sula, tror du Gripmastern är nåt då eller kommer den att bli sladdrig om man går med 10-15kg packning? För löpning och vardagsgång gillar jag helskarpt de mjuka sulorna (som finns i mian favoriter Puma Trailfox).
 
De är väldigt sköna att gå i och verkar - viktigt! - omöjliga att trampa ur. 796 gram säger min våg. Ska använda dem på min testtur på låglandet. Är det sant att sulan slits fort på asfalt blir jag dock tveksam till bruk i bergsterräng

Tror inte att det är någon större fara... har tre par Icebug, varav ett par använt två dåliga vintrar, dvs mycket löpning på asfalt med isfläckar på, nerslitningen är obetydlig. Dubbarna är ju konstruerade så att de sjunker in i sulan vid för hårt motstånd. Dvs används när de behövs.

Ett annat par har jag när jag springer används mycket i hällmarsksskog, med mycket sten både små och stort... har inte märkt någon försämring där heller...

Med "trampa ur" menas nog hälgrepp...

Thomas
 
Intressant. Själv letar jag ett par lätta vandringsskor med lite styvare sula, tror du Gripmastern är nåt då eller kommer den att bli sladdrig om man går med 10-15kg packning? För löpning och vardagsgång gillar jag helskarpt de mjuka sulorna (som finns i mian favoriter Puma Trailfox).

Jag vågar inte spekulera om det fungerar för dig. Jag har inte hunnit prova dem med packning i ryggen ännu men snart. Det enda jag kan säga dig i nuläget är att de är väldigt sköna att gå i....Sulan är tjock också så det känns rejält...Men jag får återkomma när jag har provat med packning. Jag ska också använda vandrarstavar till när jag vandrar...
 
Jag gick idag cirka 15 km (för två månader sen kunde jag knappt gå alls!) med 13 kg på ryggen;
till stor del på små stigar och över hagar och ängar och utan stavar.
Skorna känns bra. Sulan ger mycket god stabilitet i sidled skulle jag säga.
 
med mycket sten både små och stort... har inte märkt någon försämring där heller...

Med "trampa ur" menas nog hälgrepp...

Thomas

Det finns skor där ett snedtramp eller en gyttjepöl får foten att lämna skon. Jag känner mig inte trygg i mina löparskor eller Ecco Receptor i svårare skogsterräng och jag skulle inte göra det i blockterräng.
 
fler prov

Den 8-11/5 har jag gjort fyra etapper på Östgöta+Sörmlandsleden, med början i Torshag,
1 km från Åby (10 km från Norrköping) och slut i Katrineholm. Det blev väl sju mil. Jag hade
mina Icebug och Thorlo-strumpor, "light hiking" (för dagsturer enl. deklaration - jag har använt dem på en 11-dagarsvandring i Alperna tidigare). Jag bytte strumpor på lägret, men höll mig till detta enda par under turen. Inga skavsår, inga blåsor, inga obehag, fast lite skitig blev jag om fötterna, dock inte som med löparskor.

Det är en hel del branta hällar - helt problemfritt, även om jag inte vet hur det skulle varit i regn. Mina hammartår skavde inte och jag slog inte av några stortånaglar som jag annars ofta gör. Skorna råkar ha perfekta proportioner och perfekt form för mina fötter.
 
Det är en hel del branta hällar - helt problemfritt, även om jag inte vet hur det skulle varit i regn. Mina hammartår skavde inte och jag slog inte av några stortånaglar som jag annars ofta gör. Skorna råkar ha perfekta proportioner och perfekt form för mina fötter.

Det låter jättebra! Själv provade jag igår att promenera med skorna och med min nya rygga, GG Nimbus Meridian med packning (som jag misstänker väger runt 16 kg, har ingen våg, ska låna en...). Skorna kändes sköna och hade bra grepp på marken fast jag gick mest på gräs, jord och asfalt och i park men greppet var bra på gräset. Även stabiliteten i skorna kändes bra trots packningen. Det blir fler tester framöver och förhoppningtvis i besvärligare terräng. Jag hoppas kunna använda dem till vandring i Nasafjället.
 
Har testat mina Gripmaster på en vandring i Helags och Sylarna.
De ger grymt bra grepp överallt, blöt blockterräng är inga problem.
Torkade snabbt men jag hade iofs sol och över 15 grader hela veckan.
Någon som har andra erfarenheter?

Tejpade ställen jag vet att jag brukar få skavsår på så det uppkom aldrig några sådana problem.

De gick dock sönder, finns ett ställe strax bakom tårna som bara har någon sort ripstopväv på sidan och den var uppriven efter vandringen.
 
Har testat mina Gripmaster på en vandring i Helags och Sylarna.
De ger grymt bra grepp överallt, blöt blockterräng är inga problem.
Torkade snabbt men jag hade iofs sol och över 15 grader hela veckan.
Någon som har andra erfarenheter?

Tejpade ställen jag vet att jag brukar få skavsår på så det uppkom aldrig några sådana problem.

De gick dock sönder, finns ett ställe strax bakom tårna som bara har någon sort ripstopväv på sidan och den var uppriven efter vandringen.

Var skorna svala eller varma när det var sol och över 15 grader varmt? Jag misstänker också att den delen av skorna som gick sönder hos dig är dess svaga punkt. Jag har använt Gripmaster några ggr bla på två dagars tur i fjällen och dagturer. De var jättesköna! Men den riktiga prövningen blir i Pyreneerna i juli när jag och kompis ska dit och vandra i ett par veckor.
 
Lite lustigt att ripstopväven går sönder...

Ja.... skulle inte riskera att gå på längre tur med en sko som jag vet har en svag punkt... det är inte speciellt kul, eller lätt för den delen, att laga ett par skor i fält...

Hade för några år sedan ett par kängor som släppte i en söm vid snörningen, märkte det när det var försent, dv s när innerfodret också slets upp.... visst... det gick att sy igen hyfsat, men de läckte som ett såll, och fick gå med blöta fötter i en vecka... hade iofs ingen liquisole med då... kanske hade det blivit bättre då?

Hur lagar man ripstopsväv, effektivast?

Thomas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.