Kan dessa skor vara lämpliga för vandring?

http://barefootrunninguniversity.com/2011/01/04/merrell-trail-glove-review/

Tycker hela den här grejen med "Barfotaskor" känna oerhört intressant och något jag skulle vilja prova på.
Men funkar det att vandra med packning med ett par sådana som ovan? Eller krävs mer stöd för foten?
Någon som kanske t.o.m använder just den modellen här ( även fast dom nyss släppts )?
Intryck?

Jag kommer inte alls överrens med mina kängor jag har. Får inte ont eller så i dom men gången känns så ansträngd och onaturlig på något vis. Och blir det lite för grov terräng med mycket sten så stjälper det extra stöd ett par kängor ger mer än hjälper för min del. Foten blir låst helt enkelt.
Och när kängorna väl blir blöt invändigt så är det helt omöjligt att få dom torr känns det som ( fuck you Gore-Tex!! )
Därför söker jag mig mot nya sorters skodon nu :)
 
Det finns massor med trådar om strippade skor i lättpackningsforumet så där får de nog guldstjärna kan jag tänka mig. Jag kör själv Lundhags skalkängor där man kan byta sula och strumpor om man råkat bada. Fodrade kängor med GTex skaffar jag aldrig mer, de torkar aldrig om man blött ner sig.

Jag dissar inte de som vandrar med sådana skor och den här fick ju superbetyg av han som recenserade. Dock så nämner han också att det kanske inte är så kul om man klafsar runt i gegga och myrar och får skräp in i skon. Det finns visst varianter av andra märken med en slags damask som hindrar detta.
 
Tunna lätta skor passar vissas fötter men inte alla. Är du nyfiken pröva men inte på vägar och hårt underlag. Livslängden på dem brukar vara i paritet med vikten.
Läs gärna om klassiska spår i USA, antalet utslitna skor brukar vara avsevärt. Själv har ego en gång under åren fått känghaveri, frusen känga gick av i sulan. Trots några mil.
Rejäla sulor och plats till korrigeringsinnersula gillas. I risig terräng behövs damasker.
 
Finns nu att köpa i Sverige

Jag kan inte ge svar på din fråga. Men ovanstående modell finns nu att köpa i en svensk nätbutik, så det är inte längre svårt att prova dem i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.