Hur vattentät?

Täthet och kondens

De flesta handhållna GPS:er göres numera i täthet IPX7 enligt standarden IEC-529, vilket innebär att den skall klara tillfällig nedsänkning i vatten 1 meter under ytan i max 30 minuter.

Den studerade modellen är således inte bättre i detta avseende än de flesta andra modellerna på marknaden.
Beteckningen "Marine" syftar således bara på det tänkta användningsområdet, inte på vattentålighet.
Däremot kan det vara en fördel att den flyter så att man snabbt kan fiska upp den igen.

Kondens har ingenting med täthet att göra. Kondens bildas i alla modeller om de inte är lufttomma eller fyllda med någon gas.
Mig veterligen finns ingen modell på marknaden som är det.

Att utsätta en GPS för invändigt bildad kondens har du således inte stora möjligheter att undvika för ditt användningsområde oavsett vilken modell du väljer.

// Ingvar
 
Re: Täthet och kondens

INWE; sa:
Att utsätta en GPS för invändigt bildad kondens har du således inte stora möjligheter att undvika för ditt användningsområde oavsett vilken modell du väljer.

En liten påse silica gel inuti borde väl hjälpa hyffsat? (Fast det ska ju finnas plats för det då och det är väl rätt trångt inuti.)
 
Locket skall gå på ordentligt också annars har du ett större problem!
Går det riktigt illa kanske den inte flyter ens tills du får tag i den igen.

// Ingvar
 
Har själv en Garmin med likvärdiga egenskaper vad gäller vattentålighet. Jag använder dock en extra vattentät plastficka som jag varmt kan rekomendera. Fabrikat Aqua Pac. säljs bl.a. av Naturkompaniet för ca. 200 kr. Finns i flera storlekar bl.a. en som precis passade min Garmin.

-Calle
 
Jag är visserligen lite sen med svar på dessa inlägg, men jag spånade tillbaka lite. Kondens i displayen får man om man öppnar batteriluckan inomhus (varmt och lite fuktigt) för att sedan stänga den och gå ut "på tur" (svalare och mindre fuktigt). Den naturliga reaktionen då blir ju kondens, och det har ingenting med vattentäthet att göra.... det är ju fysisk lag (eftersom den inte är vattentät med luckan av).....=)
 
Vattentätt här och där

Åtminstone för min eTrex Vista gäller att den visst är vattentät med batteriluckan öppen. Däremot är batteriluckan i sig inte vattentät.
Garmin säger själva att om man tappar sin Vista i vattnet, bör man öppna luckan (efter att man fiskat upp mottagaren från vattnet, får man förmoda) och torka ur batterifack och batterier, innan man använder den igen.

Någon vis man har en gång sagt, att allt som är hermetiskt tillslutet ska ha ett hål i bottnen, så att kondensvattnet kan rinna ut.

Jag har läst någonstans en artikel om hur Garmin har gjort, för att hantera kondens i sina mottagare, tillsammans med problemet att känna av lufttrycket utanför (för de som har barometer). Minns inte var jag hittade den artikeln, men det framgick att det inte var alldeles enkelt att få detta att bli bra, speciellt inte under serietillverkning dessutom.

Anders
 
Merridian inte tät utan lucka

Tyvärr så är Magellan Merdian inte tät utan att batteriluckan är på plats, till råga på det så har dom ett lucklås som är aldes för lätt att öppna av misstag (2 st skjureglar som går för lätt).
Däremot så har jag inte haft problem med fukt i den på 1,5 år, segelsäsongen var ganska snäll med lite tid att segla, kanske därför.
 
varför öppna den i vattnet?

Jag håller med om att Magellans Meridian-serie kunde haft en bättre lösning med batteriluckan, men å andra sidan måste det väl ändå vara ett marginellt problem att den inte är vattentät när luckan är öppen?

Jag tror f.ö. inte jag skulle använt en GPS (oavsett modell) på havet/sjön utan en vattentät påse, detta för att inte få salt och annan smuts på den.
 
Min urmodiga handhållna Magellan Nav 6000 med C-map kort och 6 AA batterier fr 1999 har varit helt fri från kondens ändå tills i somras. Antingen har nån gas läckt ut eller så var det den särdeles höga luftfuktigheten i somras som spökade via batteribyten.
KOndensen gav sig efter en stund i solen. Man kanske kan stoppa in silika-nånting i batterifacket och dra ut fuktighet uatn att ha batterier i?
JOnas
 
Re: varför öppna den i vattnet?

boran; sa:
Jag tror f.ö. inte jag skulle använt en GPS (oavsett modell) på havet/sjön utan en vattentät påse, detta för att inte få salt och annan smuts på den.

Det gör jag och det funkar bra. Jag skulle nog tycka det vore väldigt bökigt med påse på. Använda en hållare med påse är nog ingen höjdare i alla fall inte Magellan orginal. Hur göra med spänningssladd? Nej en GPS som denna med tillbehör som t ex sjökort ska tåla väder vilket den gör. Är man orolig för översköljande saltvatten kan man ju alltid skölja den i sötvatten när man kommer till hamn (den är ju tät).

Och att den inte är tät när den är öppen är inget problem så länge man är kollar spärrarna till luckan ibland.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.