vattentät gps

Funderar på att köpa en gps. Kommer ffa att användas till skridskoåkning, men även paddling, vandring och turåkning. Vill därför ha en vattentät med höjdmätare och "handskvänlig" användning. Tacksam för rekommendation.
Kalle
 
Det jag kan komma på på rak arm är Garmins Etrex serie, där alla är vattentäta och flyter. De som har höjdmätare (som mäter lufttrycket) är deras modeller Vista och Summit. Jag tycker att de är hyffsat handskvänliga. GPS i sig själv ger ju även det höjdinformation, dock inte alls lika noggrant som m.h.a. lufttrycket och kan visa ganska mycket fel (upp mot 20 meter har jag för mig jag har läst här tidigare...).
Nåja, du kan ju kika in hos Garmin och kika på de olika modellerna och hos GPS Warehouse kan du hitta bra priser!

Fler bra tips lär komma in av experterna, vänta bara, eller för all del, sök bland tidigare trådar här.

/ Nicke
 
Vad jag vet så flyter INTE Garmins Etrex-serie, däremot så är den vattenskyddad enligt norm IPX7 vilket säger att den skall klara minst 30 min på 1 m djup.

MVH Tony
 
Flytande Garmin

Vill man ha något från Garmin så är 72/76 serien så mycket större (och klumpigare) än eTrex, att det finns tillräckligt med luft i dem för att få dem att flyta.

Anders
 
Mera Garmin

Vad jag vet är alla handhållna mottagare på marknaden vattentäta enligt den tidigare nämnda specifikationen IPX7. Garmins senaste marina mottagare GPS 72 och 76 samt GPSMAP 76 och 76S påstås också flyta. Vill man också ha andra mottagare flytande får man ha något arrangemang med plastpåse, t.ex. ett vattentätt mobiltelefon- eller kamerafodral. Man måste i vilket fall ha gps-en förtöjd i handledsrem, ryggsäck, kajakens däckslinor eller flytvästen.
 
Skulle nog inte vilja beteckna etrex serien som handskvänlig, lite små och pilliga knappar att komma å t med handskar. Men när jag använder min vista så brukar jag ställa in vad som skall ställas in och sedan rör jag inte den mer.

//Uffe
 
Handskvänligt

Jag har bara testat 2 handhållna GPS:er i fält: Garmin etrex summit och Garmin 12. Garmin 12 har knapparna på framsidan och knapparna är ganska små, vilket gör att man måste ha en penna eller liknande för att träffa rätt. e-trexen däremot funkade fint med vantar, eftersom knapparna sitter på sidorna och är ganska hårda att trycka in.

Det går att spela fiol i tumvantar men inte i fingerhandskar :) Jag hade tumvantar när jag använde GPS:erna.

Angående höjdfelet så testade jag en dyr och fin prcisions-GPS på standalone. Höjdfelet var 10 meter, så ett fel på 20 meter är nog inte omöjligt.

Enligt
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_MAGMeridianGPS.htm
så har denna GPS ett höjdfel på endast 3 meter vertikalt. Man undrar ju om det är sant?
 
Re: Handskvänligt

Vandrare; sa:
Jag har bara testat 2 handhållna GPS:er i fält: Garmin etrex summit och Garmin 12. Garmin 12 har knapparna på framsidan och knapparna är ganska små, vilket gör att man måste ha en penna eller liknande för att träffa rätt. e-trexen däremot funkade fint med vantar, eftersom knapparna sitter på sidorna och är ganska hårda att trycka in.

Det går att spela fiol i tumvantar men inte i fingerhandskar :) Jag hade tumvantar när jag använde GPS:erna.

Angående höjdfelet så testade jag en dyr och fin prcisions-GPS på standalone. Höjdfelet var 10 meter, så ett fel på 20 meter är nog inte omöjligt.

Enligt
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_MAGMeridianGPS.htm
så har denna GPS ett höjdfel på endast 3 meter vertikalt. Man undrar ju om det är sant?

3 meter vertikalt är nog ett VÄLDIGT teoretiskt värde! Om man står på en bergstopp, satelliterna står optimalt, inga solfläckar, inget norrsken...

/Janne
 
Höjfel

jasy; sa:
Vandrare; sa:
Angående höjdfelet så testade jag en dyr och fin prcisions-GPS på standalone. Höjdfelet var 10 meter, så ett fel på 20 meter är nog inte omöjligt.

Enligt
http://www.gpsw.co.uk/acatalog/P_MAGMeridianGPS.htm
så har denna GPS ett höjdfel på endast 3 meter vertikalt. Man undrar ju om det är sant?

3 meter vertikalt är nog ett VÄLDIGT teoretiskt värde! Om man står på en bergstopp, satelliterna står optimalt, inga solfläckar, inget norrsken...

/Janne

En GPS utan tryckmätare beräknar inte höjden över havet, utan höjden över geoiden (om jag minns rätt).
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=203 förklaras detta. Det finns många bra förklaringar på denna sida.

Per Brune
 
Re: Höjdfel

Brune; sa:
En GPS utan tryckmätare beräknar inte höjden över havet, utan höjden över geoiden (om jag minns rätt).
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=203 förklaras detta. Det finns många bra förklaringar på denna sida.

Per Brune

Nja, du minns nog inte rätt. Höjden över geoiden och höjden över havet är samma sak. Geoiden är en något bucklig yta som befinner sig där havsytan skulle vara om det vore hav överallt (och inget tidvatten). Bucklorna beror på variationer i gravitationen som i sin tur beror på variationer i jordens densitet. En GPS utan höjdmätare visar höjden över ellipsoiden, som är en matematiskt definierad yta. Avståndet mellan geoiden och GRS80-ellipsoiden är i Sverige mindre än 40 m. Tro det eller ej, men det finns faktiskt ett gratisprogram för beräkning av geoidhöjden på Lantmäteriets hemsida. Alltså inte bara en onlineberäkning, utan ett programpaket som man kan ladda hem. Det finns dll-filer, en del källkod i VisualBasic och dokumentation. Med lite pyssel kan man göra egna funktioner för geoidhöjdsberkning i Excel, om man är intresserad.

Hälsningar
Harald
 
Geoidkorrigering

Såvitt jag har förstått brukar även vanliga GPS-mottagare, såna som de flesta av oss håller oss med, korrigera för skillnaden mellan ellipsoiden och geoiden.
Ellipsoiden är en matematisk modell av jorden, där ett tvärsnitt alltid är en "perfekt" ellips. GPS-koordinaterna anges per definition med jordens medelpunkt som nollpunkt. Utifrån detta beräknar mojängen X, Y och Z till den punkt där mottagaren befinner sig. Därefter omvandlas X och Y till lat/long, eller vilket format man nu har valt.
Z blir höjden över ellipsoiden, som på sina håll avviker ganska radikalt från geoiden, alltså där vattenytan skulle ha varit, om inget eventuellt land hade varit i vägen.
För att det inte ska se alltför illa ut, finns det en tabell inlagd i mottagaren, där skillnaden mellan geoid och ellipsoid beskrivs. Den tabellen kan naturligtvis inte vara hur finmaskig som helst, utan mottagaren interpolerar mellan punkterna för att få fram ett slags närmevärde.
Redan här får man alltså ett systematiskt fel, som det är svårt att veta hur stort det egentligen är. Till detta ska sedan läggas mätfelet.
Numera, när min Vista faktiskt kan visa även GPS-höjden, kollar jag ibland vad den tycker hemma på min tomt. Den ligger 143 m över havet, men variationer på +/- 20 meter är inte alls ovanligt, även om GPS-höjden ibland är närapå exakt rätt.
Jag har loggat under flera dagar, med hjälp av VisualGPS, som plottar både positionen och höjden. Då låg Vistan i ett fönster, där huset alltså skymmer halva himlen. Inte idealiskt, med andra ord, men det är ju inte alltid man får med hela himlen när man är ute och går heller.
Uppmätta avvikelser var som värst 164.38 meter, från högsta till lägsta värdet. Så tokigt var det bara en liten stund, men det visar ju i alla fall att man inte ska tro alltför mycket på en enstaka avläsning av GPS-höjden.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ManiacNeard Vattentät gps-tracker Navigering 13
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
jonzzon Hur vattentät? Navigering 15
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.