Hur tömma torrdräkten på luft?

Ingen vindstopper,,,

Jag kör ju promenadtempo men har aldrig tänkt tanken på att ha vindstopper då just en skaldräkt är,,,,,,,,,ett skal som även skyddar mot vinden och dessutom hjälper vinden ju till att transportera bort fukten som bildas.

För mig funkar kombinationen tunt underställ-tjockare underställ-skaltorris perfekt.
 
Varför vill du inte det?

Är inte vitsen med plurrningsövningen att testa hur du flyter med den utrustning du faktiskt tänker använda vid "skarp" åkning, istället för med utrustning du "borde" använda men inte kommer att använda?

Men om du tänker åka skridsko utan torrdräkt, då ska du givetvis också övningsplurra utan torrdräkt. Om du har på dig torrdräkten bara vid övningsplurrningen och för att du tycker det blir för kallt utan, då finns alternativet att varmplurra sommartid istället. Blöta gummiskivor på en brygga sommartid blir ungefär lika halt som is vintertid - själv kom jag inte upp på gummiplattan utan isdubbar.

Jag gissade att den frågan skulle komma :)

Jag har tidigare testat med "skarp" utrustning. Det råkade erbjudas en plurrningsövning nu och jag ville ha möjlighet att ligga lite längre i vattnet för att ha möjlighet att testa lite mer innan det blev för kallt. Så ville jag testa min relativt nya torrdräkt också :) Noteras kan att vi var två av ca 20som badade, jag i torrdräkt och en person utan. En orsak till det låga antalet var förmodligen den låga temperaturen, - 15 C, men min erfarenhet från tidgare övning är att det är rätt få av åkarna som vill testa skarpt i kallvatten.

En lärdom från denna plurrningsövning är att det nog vore bra att varmplurra också, t.ex. testa att simma lite längre med ryggsäcken och så bara det knepiga i att hasa sig upp på en kant. Det kräver en viss teknik som jag inte riktigt behärskar.
 
Tekniken att ta sig upp utan isdubbar med torrdräkt är att hiva upp ryggsäcken på isen först och sen simmar du upp på iskanten och vältrar dig upp som en säl. Eftersom jag gör en del dyk och vattenjobb eller jobb vid och delvis i vatten så har jag testat det mesta och den tekniken är den enda som funkar klockrent. Vid ett uppdrag kan det hända att jag är 4-5 timmar vid och i vattnet och upp och ner från iskanten 40-50 gånger.

I söndags låg jag nog i 3 timmar och var upp och i säkert 40 gånger. (Trädfällning vid strömt vattendrag med is.)
 
Hej

Tebax till ursprungs frågan,har själv en ursuk 5116(bytt namn nuförtiden) men rådet jag fick i ursuk fabriksbutiken :

Ner på huk,böj kroppen mot knäna
Trycka armarna mot kroppen(armbågarna vid midjan,händerna upp vid halsen)
Öppna halsmanchetten lite så luften kommer ut
Upprepa 1-2x
 
kallt...

väldigt tätt ur ventilationssynpunkt med torrdräkt + windstopperkläder. Svettas de inte alls?

Thure

De kanske åker i extremt kylig omgivning i Finland....

/Patrik, som troligen också kokt sig med torrdräkt på vid skridskoåkning i sydsveriges normala vintertemperarturer
 
kulturskillnader

såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.

Thure

Jag har inte haft påtagligt större problem med värme vid torrdräktsåkning än utan, det är inte så varmt som man skulle kunna tro, jag har aldrig reglerat isoleringen utom vid ett tillfälle det var på denna tisdagstur då hela gruppen stannade för att byta om, inte så konstigt med tanke på att det var 15 minus på morgonen men betydligt varmare senare i solen, denna tur som för mig varade i ca 10 timmar hade jag underställ en flisbyxa i polyester under torrdräktren samt en tröja i sportmaterial under dräkten utanpå hade jag en tunn byxa och ett mellanting av jacka och tröja av windstoppermodell som är vattenavisande, det var denna övertröja jag bytte mot en tunn vindjacka, men efter 2a matpausen bytte jag tillbaks igen för då tyckte jag det började bli kallt igen.

Jag kör ofta fort eller för många väldigt fort när jag kör själv i torrdräkten men upplever inget problem i det, tror att detta mest är en kulturell grej det kryllar ju av paddlare som tar i rejält när dem tränar som aldrig skulle tänka sig annat än torrdräkt vintertid.

Visst man bli svettigare och blötare.

Man behöver inte byta kläderna som är utanpå dräkten om man trillar i det gjorde iallfall inte jag jag körde bara vidare och fick snabbt upp värmen, fötterna är dock ett problem eftersom att det är mängden luft samt kläder under torrdräkten som bestämer hur varmt det känns ,,om man får bada så blir det lätt kallt om fötterna eftersom man inte har ng luft i pjäxorna eller strumpor på sig detta har jag löst genom att ha värmesulor i pjäxan från start,, bara att trycka på on knappen vid behov.

Väldigt många funderingar kring om detta ändå inte måste vara för varmt har jag fått av de som aldrig själva provat, har dock aldrg hört någon som provat säga att de tyckt det vara för varmt.

När jag togg med brosan första ggr ut i skärgårn sa jag ta på torrdräkten, han ifrågasatte inte utan vi bara körde han kommenterade aldrig klädseln heller, därför att han kände inte till kulturen, så han reflekterade inte äns över det. Det är det som är den avgörande skillnaden mellan skridsko kajak windsurfing mm inte hur mycket man svettas inom respektive sport, när jag promenerade längs kajen på dalarö före isen lagt sig kom Paul Rosenquist körandes i sin surfski i full fart jag tror nog att han svettades precis lika mycket som en skridskoåkare, men jag tror inte han funderade på att köra utan torrdräkt bara för det,


Mikael
 
Att svettas

kan innebära nackdelen dels att man senare blir nedkyld dels att man om man är ute tillräckligt länge och svettas hela tiden, att man får så stort vätskeunderskott att prestationsförmågan och omdömet sviktar.

Har man stora mängder vätska med sig eller tillgängligt spelar det inte så stor roll men det brukar inte vara fallet på vintern i skärgården.

Jag har haft torrdräkt när jag vindsurfat men det har då inte varit i närheten av den värmeproduktion jag kan utveckla när jag åker skridsko. Dessutom har det varit lätt att hoppa i spat om jag blivit för varm.

Thure
 
kan innebära nackdelen dels att man senare blir nedkyld dels att man om man är ute tillräckligt länge och svettas hela tiden, att man får så stort vätskeunderskott att prestationsförmågan och omdömet sviktar.

Har man stora mängder vätska med sig eller tillgängligt spelar det inte så stor roll men det brukar inte vara fallet på vintern i skärgården.

Jag har haft torrdräkt när jag vindsurfat men det har då inte varit i närheten av den värmeproduktion jag kan utveckla när jag åker skridsko. Dessutom har det varit lätt att hoppa i spat om jag blivit för varm.

Thure

På 10 timmars turen hade jag 1 liter vatten det var för lite men på en normallång tur brukar det vara lagom om man dricker lite innan, inga större mängder att ta med alltså,

Man blir mer kall om man sitter still sent på dagen i en torrdräkt än i vanliga kläder precis som du skrev men så länge man rör sig är det inte så. Fast inte om det blåser då är man varmare i den vindtäta torrdräkten även när man sitter still.

Hur många minus var det ute när du surfade i torrdräkt? Hur gammal är den, är den jämförbar med en modern skaldräkt vad gäller andningsförmåga?, När brosan windsurfar sent på året så är problemet defenitivt inte att det blir för varmt däremot det omvända, man skulle nästan kunna tro att du har en dräkt med inbyggt värmeelement..

Mikael
 
Det

var 25 år sedan jag surfade mycket och minusgrader var det inte i varje fall inte mer än någon enstaka. Min torrdräkt ventilerar inte och har latextätningar runt handleder fotleder och hals.

Om jag gör en längre tur på skridskor i skärgården dvs mer än 70 km eller liknande brukar jag ta med 3 liter vätska.

Thure
 
väldigt tätt ur ventilationssynpunkt med torrdräkt + windstopperkläder. Svettas de inte alls?

Thure

Jag svettas iaf.

Dubbla Gore blir för tätt och varmt och torrisen fungerar inte som den ska om isoleringslagret blir blött av svett. Använder själv Ursuks mellantorrdräkt men yttersta plagget vill ja inte ha vatten- eller vindtätt. Upplever själv att onödig luft pressas ut då jag klär på mig det yttersta lagret över torrdräkten och sluter torrisens dragkedja samtidigt som jackan, men att försöka få all luft ut är onödigt, omöjligt och oönskvärt (skulle man lyckas med det skulle klädseln förlora sin isoleringsförmåga och man kunde lika gärna bada utan torris).

Då tempen är så låg att torris + windstopper inte blir för varmt tenderar isen växa till sig i sån takt att plurr är högst osannolikt i de trakter jag rör mig, men då använder jag gärna torrisen för isoleringens skull istf tjocka klumpiga kläder.

I paddlingssammanhang använder jag fortfarande min Palm Aleutian men i skridskosammanhang vinner Ursuk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.