Hur paddla olika starka och vikt

Som ämnet lyder.

Jag och tjejen min ska köra en form av triathlon där paddling i kanot förekommer. Då vi är super mybörjare på detta vill jag ha råd.

Jag väger 80kg och är väldigt stark i armar/axlar. Tjejen min väger 63kg och ör hyfsat stark. Vi är totalt sett bra konditionstränade oxå.

Distansen är 3km.

Min fundering är: ska jag som är tyngre och starkare sitta fram eller bak i kanoten? Självklart vet jag om att paddelnedsättning samtidigt är viktigt etc.
 
Inget entydigt svar, men lite tankar.

Det vanliga är väl att den tyngre sitter där bak, men det spelar nog ingen roll.

Jag kan tänka mig att det omvända är bättre för att få bra jämvikt i kanoten (kanadensaren?). Den främre paddlaren sitter ju närmare mitten av kajaken (för att få plats med benen) än vad den bakre paddlaren gör alltså borde det bli mer jämvikt i kanoten om den tyngre sitter fram.

Den som är bäst på att styra och hålla kursen skulle jag sätta bak, för att paddlingen ska bli så effektiv som möjligt, man hjälper visserligen att styra fram också, men det är lite överkurs som nybörjare.

Den som sitter bak har uppsikt över hela kanoten (inklusive lagkamraten) och blir därför den naturliga befälhavaren, så där handlar det väl mycket om hur ni trivs att jobba som lag.

Se till att prova lite i förväg och gör det som passar bäst för er.
 
Den tyngre

och starkare bör sitta bak i en kanadensare. Detta för att paddeln kan föras närmare kanotens långskeppslinje och därmed större kraft framåt och mindre kraft som styr kanoten att svänga i o m mindre momentarm.

I en tvåmanskajak är det inte riktigt samma förhållanden då bägge kanotisterna oftast sitter närmare mitten på ekipaget men i motsjö så vakar kanoten bättre om främre paddlaren är lättare.

Thure
 
Enligt alla gamla scoutböcker ska den starkaste sitta bak och styra. Detta kan säkert vara bra om man ska paddla i en slingrig å eller i en fors där styrning är A och O, bakpaddlaren är den som kan styra mest. Men vid rakt fram paddling a'la multisport för nybörjare tycker jag att det fungerar bättre tvärt om.

Om den starke sitter fram kan han ösa på utav bara H-vete utan att bekymra sig så mycket om att kanoten svänger. Bakpaddlaren är svagare, men sitter å andra sidan så till att svängeffekten av hennes paddeltag är större. När jag och min sambo kör på det viset går kanoten nästan rakt fram när bägge öser på. Kör 8 paddeltag på var sin sida (hon på höger, du på vänster) sen byter ni sida. Glöm inte att ta extra skor, det är blött att sitta på tjockis-änden i en kanot.
 
Du som är större sitter bak. Det är klart bättre att kanoten har lite bakvikt än framvikt. Annars kör fören fast och man får styra genom att flytta akterskeppet i sidled. Tvärjobbigt och ostabilt. Om hon behöver vila lite kan hon inte sitta bak eftersom man måste styra hela tiden. Dessutom är det extra hårt att styra om det blåser sidovind. Då måste styraren hålla kurs genom att ta paddeltagen utifrån och in, Hålla båten upp mot vinden, samtidigt som man driver båten framåt. Eftersom det är tävling vill du undvika att styra för mycket med J-drag, eftersom det bromsar.
Om det blir för mycket bakvikt kan det löna sig att lägga några stenar i fören för att plana ut.
Nu är det bara 3 km, vilket man kan köra på ren slit, men paddling är en teknikgren. Med bra teknik spöar en liten kvinna en stor atletisk man utan teknik. Några viktiga saker att öva in

- Paddla på var sin sida och synkront. Bakpaddlaren följer frampaddlarens takt. Det sparar mycket kraft.
- Sitt på knä (knäskydd) med rumpan mot sätena. Då får ni mer kraft i tävlingen.
- Frampaddlaren håller en jämn 4-takt. Ner-bak-upp-fram-ner-bak-upp-fram. Paddeln ska vara lika mycket över vattnet som i vattnet. Tiden över vattnet ska ge styrman tid för sin knorr, se nedan. Inga styrtag om ni inte är i fors eller annars måste gira fort. Bara raka tag. Paddeln förs framåt i en platt båge just över vattenytan.
- Lär dig styra på en sida, utan att byta sida ideligen. Du ska styra med ett C-drag där du sätter i paddeln en bit ut. Draget ska gå både bakåt och in mot båten. Du avslutar med en liten knorr tillbaka ut. Hur mycket du drar inåt och knorr utåt bestämmer vart åt ni paddlar. Rakt fram är det balans mellan in och ut, som hålls till ett minimum. Studera speciellt handen längst upp på paddeln. I avslutet av draget ska din tumme vridas framåt nedåt.
- Håll en rak kurs, men den raka vägen mot målet är inte alltid den snabbaste. Sidovind är slit. Det kan vara värt att kämpa en bitt upp i vind för att komma i lä, eller för att få skjuts av vinden. Det är mindre slitigt att gå upp mot vinden än rakt från sidan. Sen vänder ni så vinden och vågor kommer snett in bakifrån. Då får ni kraft framåt. Ibland kan man nästan surfa fram.

Ut och träna. Bara en halv dags träning på tekniken kommer spara ledigt 20-30 minuter på er tävling.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.