Hur nära bostaden får man tälta?

Jag försökte genom mitt inlägg #72 få in lite synpunkter på hans fråga "Nån form av hemfridszon måste väl även gälla för den som tältar.". Några sådana har givits, men alla(?) utgående från att det är markägaren som "stör". Men min undran är allmän. Hur ostörd bör man kunna få förvänta sig på sin tältplats? OK, jag fattar att det väldigt mycket beror på var man tältar och givetvis om man är där först eller inte, men finns det ingen chans att hävda att "mitt hem är min borg", med x m runtom, även om det gäller enbart ett tillfälligt uppställt tält? Finns inga som helst (tum)regler eller är det helt upp till var och en att sätta sina egna gränser, både som störd och störande? Kan man t.ex. kräva att nytillkomna granntältare inte spelar hög musik långt in på småtimmarna?
Och jag efterlyser alltså eventuella lagrum eller åtminstone allmänt accepterade riktlinjer för hut o hyfs. Alltså inte bara "sunt förnuft" (även om det är där frågan kanske slutligt hamnar).
 
Senast redigerad av en moderator:
Såna här frågor finns inte i andra länder för där får man inte tälta någonstans, annat än att det just är en tältplatscamping.
Jag föredrar att vi har kvar vår Allemansrätt men det är pga den som såna här diskussioner och gråzoner uppstår.

För några år sedan stod några nysvenskar (Är det ordet tillräckligt PK?) och plockade äpplen i en väns trädgård och dom hänvisade till Allemansrätten....

Hade TS tältat på samma vis i USA så hade han blivit skjuten rakt av utan något rättsligt efterspel pga att där får man inte beträda någon annans mark.
 
Hade TS tältat på samma vis i USA så hade han blivit skjuten rakt av utan något rättsligt efterspel pga att där får man inte beträda någon annans mark.
Nej, så är det inte.

Liability: A landowner has the privilege to use reasonable force to stop a trespasser’s entry onto their land. But if the landowner causes serious injury to the trespasser who doesn’t threaten the landowner with harm, the landowner will be liable for the trespasser’s injury.

An owner is usually not liable to a trespasser who gets injured on their land, as they have no liability to exercise reasonable care to make their land safe for trespassers. Here are some exceptions; for instance, if the landowner creates artificial conditions which are highly dangerous to anticipated kids trespassing, they are liable.
https://www.law.cornell.edu/wex/trespass
 
Jag har kanske sett för mycket på Amerikanska bilbyggarprogram där dom letar efter gamla skrotbilar och samtidigt är skiträdda för att bli skjutna pga att dom letar övergivna skrotbilar på någon annans mark.
dom programmen jag tittar på är oftast ifrån Texas och Nevada.
 
Jag har kanske sett för mycket på Amerikanska bilbyggarprogram där dom letar efter gamla skrotbilar och samtidigt är skiträdda för att bli skjutna pga att dom letar övergivna skrotbilar på någon annans mark.
dom programmen jag tittar på är oftast ifrån Texas och Nevada.
Risken att bli skjuten är nog högre med hänsyn till hur vanliga skjutvapen är i USA. Däremot får den som skjuter en fredlig tältare räkna med att det får rättsliga konsekvenser. Exakt vad som gäller varierar mellan delstaterna och jag är ingen expert på amerikansk rätt men i princip får man bara använda våld i självförsvar och tillgriper man dödligt våld är man nog ute på hal is om man inte kan visa att man själv var hotad till livet (eller i vart fall hade goda skäl att uppfatta situationen så.
 
Senast ändrad:
Såna här frågor finns inte i andra länder för där får man inte tälta någonstans, annat än att det just är en tältplatscamping.
Det är lätt att tro att allemansrätten är unik i världen, men så är det inte. I väldigt många länder är det tillåtet att vandra och tälta på offentligägd mark, till och med i många stater i USA. I länder som Grönland finns inte ens privatägd mark. Allemansrätt i viss omfattning finns även i Norge, Finland, Österrike, Skottland, Island, Estland, Ryssland...andra kan säkert fylla på med fler länder.
För några år sedan stod några nysvenskar (Är det ordet tillräckligt PK?) och plockade äpplen i en väns trädgård och dom hänvisade till Allemansrätten....
Det har nog inte så mycket med hur länge man bott i Sverige att göra. Jag träffar ofta på folk som uppför sig som idioter i naturen och majoriteten har garanterat varit "etniska svenskar". Vissa till och med främlingsfientliga svenssons (om uttrycket är tillräckligt pk...) ;)
 
Jag ville bara dra parallellen med att om man bekymrar sig över strandskyddet på det viset att man tycker att en byggnad nära stranden stör den egna möjligheten att bo på den platsen så är det lite inkonsekvent för mig. Då borde man hålla sig lika långt bort från stranden med tältet som man tycker att andra ska bo/bygga (ur tillgänglighetsaspekten, och kanske även biotopskyddet ibland).

Byggnaden är ju permanent, det är inte tältet.
 
Man kan se detta på flera sätt. Otrevliga maktfullkomliga markägare som försöker utnyttja oklarheterna i allemansrätten och vise versa. Användbara lagrum är hemfridsbrott och om markägaren tvingar bort någon utan rätt, olaga tvång. Är du övertygad om att du inte gör dig skyldig till hemfridsbrott- spela in samtalet med fridstöraren och polisanmäl! Enda möjligheten att få rätsida med fridstörarna. ”Vad menas med olaga tvång? Ett brott som innebär att någon genom misshandel eller hot tvingar en person att handla på visst sätt (eller låta bli att handla). Olaga tvång kan också vara att, utan att ha någon grund för det, hota med att åtala eller anmäla någon för ett brott.”
 
Det är som att köra bil.
Jag vill kunna uppföra mig illa samtidigt som jag kör lagligt.
Hoppas ni förstår vad det är jag vill ha sagt med det.
Som exempel har jag varit med om ett nöt som släppte förbi trafik från höger trots att han hade grönt ljus, för han ville vara hjälpsam, och tyckte dom från höger måste ju också få åka.
Nej, jag vill inte tvingas att vara trevlig mot markägaren för att få tälta på dennes mark.
Har nämligen extrema svårigheter med att spela trevlig.
Vissa andra kanske har väldigt lätt för det och för dom är det lika naturligt som för hundar i flock.
Men inte för mig.
Jag tar mig rätten att tälta på någons mark, för att jag kan göra det utan att vara kriminell.
Punkt slut.
Så du anser dig ha rätten att vara otrevlig mot andra, men om någon markägare är otrevlig mot dig så är det fel?
Märkligt resonemang.
 
Semestrar med hunden i Danmark regelbundet. 14 dagar i stöten, och hon går alltid lös där. Har inte en enda gång varit med att någon hade synpunkter. Sedan åker vi till Malmö för att ta tåget hem och på någon timme är det alltid minst 5 som gnäller, fastän hon går fint fot bredvid mig. Likaså när vi är ute och promenera, folk ska ideligen kommentera. Det gäller samma lag i Danmark. Så något är det med generositeten här i Sverige.
 
Det är lätt att tro att allemansrätten är unik i världen, men så är det inte. I väldigt många länder är det tillåtet att vandra och tälta på offentligägd mark, till och med i många stater i USA. I länder som Grönland finns inte ens privatägd mark. Allemansrätt i viss omfattning finns även i Norge, Finland, Österrike, Skottland, Island, Estland, Ryssland...andra kan säkert fylla på med fler länder.

Det har nog inte så mycket med hur länge man bott i Sverige att göra. Jag träffar ofta på folk som uppför sig som idioter i naturen och majoriteten har garanterat varit "etniska svenskar". Vissa till och med främlingsfientliga svenssons (om uttrycket är tillräckligt pk...) ;)
Norge är det klaraste fallet, eftersom Allemansrätten är reglerad i lag. Friluftsloven finns på webben -- där kan man t ex läsa om den 150m-gräns som nämns i början av tråden . I Skottland vandrade jag 11 dagar 2009; av 10 nätter sov jag 7 fritt, 2 på camping (p g a etappindelningen) och en på en bothy. Jag har glömt vad den aktuella förordningen heter. Bilder och berättelse finns på huthyfs.com .

I Österrike skiljer det sig åt mellan olika Bundesländer. I Vorarlberg är det fritt att tälta im Ödland (om man inte är i ett skyddsområde), dvs. bortom "sista fäboden" före passet. I Tirol TROR jag det är förbjudet. Däremot TROR jag att det går bra i Südtirol, alltså i den italienska delen av Tyrolen. I Pyreneerna är de lokala reglerna rätt klara, som generösast är de i Havsalpernas Naturpark (två nätter i "alpinistiskt syfte").

Bäst har det funkat för mig i Sydalperna och Schweiz. Jag brukar helt enkelt fråga. Typiskt svar: vi vet inte om man får men oss kvittar det.

Minns en gång nära Bivio i Graubünden, där jag rådfrågade en ung herde, jo, det går bra, jaha, men var? Var du vill. Och typiskt för attityden är att han, som var mycket yngre än jag, sa "dove vuoi", "där du vill", inte "dove vuole", "där ni vill".

En gång i Val da Campo i Ticino anlände folk under kvällen och jag gav mig givetvis till känna. Folket frågade hur länge jag tänkt stanna och jag svarade "en natt, förstås". "Det är nog bäst det, för i morgon kommer korna". Men, som jag antytt, jag har aldrig tagit något för givet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.