Hur nära bostaden får man tälta?

Jag har bara läst de första 3 sidorna... Men som jag ser det så är det bästa du kan göra nu att återvända dit så många gånger som möjligt och alltid bete dig oklanderligt. Maximal provokation utan att kärringen har någon hållhake på dig!
 
Att ingen lämnat sådana förslag kan bero på att de flesta av oss, kanske det överväldigande flertalet, inte deltar i stora vandringsgrupper. När jag själv telefonerat hit eller dit under pågående vandring har det oftast handlat om snöläget och andra praktiska omständigheter.

<bortklipp om europeiska äventyr utan allemansrätt>

Min poiäng är inte att stora grupper bör fråga, min poäng är att även ensamtältare KAN fråga även om det inte krävs enligt allemansrätten. Har man gettt sig till känna ökar chansen till att få tillåtelse då man ju "pantsätter" sin identitet - lätt att spåra tillbaka om platsen inte lämnas i gott skick. Detta borde lugna en markägare.

/Patrik
 
Minst 300 m samt att tältet inte syns från hus brukar jag köra på. Närboende ska helst vara ovetande om tältet så de slipper oroa sig. (Skulle det vara en tätbebyggd landsända kanske man får vara beredd att krympa avståndet i något fall.)

De enstaka markägare som försöker köra bort skötsamma besökare kan man gärna jävlas med tillbaka tycker jag. De bor i fel land och borde inte sätta sin fot på andras mark.

Jag ser förvånansvärt få tält ute i landet. Men det kanske beror på att folk är diskreta?

Jag tycker vi ska fortsätta använda allemansrätten så att ingen får för sig att ta bort den. Uppmuntra unga att dra ut och tälta.

Alla iordningsställda naturområden som samhället fixar skapar en liten oro hos mig att man framöver kan komma att hävda att det är där folk ska hålla till när de ägnar sig åt friluftsliv. Att samhället har ordnat naturområden och allemansrätten inte längre behövs.
 
Det lär inte vara nån som tar bort den för att den inte används, tas den bort är det för att markägare blir så sura att politikerna tar bort den för att få mer röster... Markägare är bra på lobbying.
 
Markägare är bra på lobbying.

Nja inte inom Svensk politik. Svenska politiker har fullt upp med helt andra högre prioriterade frågor.
Åtminstone just nu!

Möjligtvis att det kanske funkar i USA där många markägare (spannmålsbönder/boskapsbönder) äger markytor lika stora som 1/4 av Sverige.
 
Och jag är fortsatt (jfr. #72) smått förundrad över att alla kommentarer - med några undantag - utgår från TS rubrik och inte från hans fråga:

"Nu undrar jag så här, det finns ju en lag om att man inte får tälta för nära bostadshus och störa boende.
Och att nära räknas som 20-30 meter från bostad så kallad hemfridszon.
Borde det inte finnas en motsvarande regel att man inte får störa dom som tältar.
Kvinnan med sina löst springande hundar dök upp bakom mig när jag höll på att koka potatismos på spisen.
Man blir behandlad som skräp när man tältar var min uppfattning, och måste buga, be och ställa sig på knä och tigga.
Har man inga rättigheter alls"?

Fast de få svaren på frågan har ju faktiskt pekat på vilka lagrum som kan aktualiseras om man inte får vara i fred med sitt tältande. Just saying :) .
 
Och jag är fortsatt (jfr. #72) smått förundrad över att alla kommentarer - med några undantag - utgår från TS rubrik och inte från hans fråga:

"Nu undrar jag så här, det finns ju en lag om att man inte får tälta för nära bostadshus och störa boende.
Och att nära räknas som 20-30 meter från bostad så kallad hemfridszon.
Borde det inte finnas en motsvarande regel att man inte får störa dom som tältar.
Kvinnan med sina löst springande hundar dök upp bakom mig när jag höll på att koka potatismos på spisen.
Man blir behandlad som skräp när man tältar var min uppfattning, och måste buga, be och ställa sig på knä och tigga.
Har man inga rättigheter alls"?

Fast de få svaren på frågan har ju faktiskt pekat på vilka lagrum som kan aktualiseras om man inte får vara i fred med sitt tältande. Just saying :) .

Vill du tälta med hemfrid får du nog tälta på din egen tomt precis utanför huset.
Att kräva hemfrid på någon annans mark (privatägd eller statlig/kommunal) är inget man kan kräva, enligt svensk lag.

Så svaret på din fråga är nog nej, då ingen kunna nämna något sådant lagrum.

Men det är få som bekänner sig som jurister här, så det kanske finns utan att någon här känner till det.

Blir det riktigt närgånget kan det väl klassas som ofredande men tält bredvid tält faller nog inte inom ofredande.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.