Hur mycket vatten gör man av med på en dag?

"Jag tror" innebär i det här fallet att det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund för att 100%igt uttala sig, men att det aktuella forskningsläget pekar ditåt. Nicklas och Jacob skriver inte om saker om inte har stark vetenskaplig evidens.

Bra artikelserie, fantastiska killar.

"Jag tror" innebär att han inte kan säga det med säkerhet eftersom det vore felaktigt. Men du har rätt i att mycket av dagens forskning verkar bekräfta detta.
 
Tack för alla tips. Jag lutar också åt det håller att vi är rätt bra på att känna törst själva. När vi har varit i fjällen tidigare har vi ju gjort så, och det har gått bra. Men där finns det ju vatten överallt.

Problemet nu är alltså att jag inte vet hur mycket jag skall bära med mig för att det skall räcka i en eller två dagar samtidigt som jag naturligtvis inte vill bära för mycket. För jag har inte räknat hur mycket vi gör av med och hur ofta och mycket vi dricker. Det är klart att det kan uppstå problem i skogen om vi är törstiga och inte har vatten, och det är säkert lätt hänt att man struntar i böket att sätta sig ned och dra fram köket trots att man är torstig, så jag antar att man får vara mer uppmärksam på kroppens signaler om man gör så än när man struttar runt bland fjällbäckarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Crossfit_Wanderlust Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn) Vandringsleder 10
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
BjarneNeb Skapa "smutsigt" vatten för att rena det Vandringsleder 8
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
vactis Drickbart vatten Sandsjöbacka Vandringsleder 2
aa99 vatten? Vandringsleder 17
MalamuteFrida Kinnekulleleden - vatten? Vandringsleder 5
stefanny Mittnordenleden: vatten och vindskydd Vandringsleder 2
roccster Kinnekull och vatten (igen) Vandringsleder 5
Rake Vandring på Gotland - Vatten Vandringsleder 3
Farbror Kinnekulleleden, finns det vatten? Vandringsleder 3
Sportbil Nybörjarfråga om vatten Vandringsleder 10
joakim_aronius Vatten Vandringsleder 4
Skipper_ Hur sover ni nära civilisationen? Så här gör jag. Vandringsleder 6
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
lottizen Vad gör ni när ni pausar o kvällar? Vandringsleder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.