Hur mycket vatten gör man av med på en dag?

Om man skall gå med ett barn som kanske inte orkar hur länge som helst och det är långt mellan dricksvattenställena, hur mycket skall man beräkna? Man behöver väl bara för att dricka, till varm mat går det väl att ta i vattendragen?
 
En vuxen man klarar sig på 3 liter vatten om dan.

Kolla på olika vattenreningsmetoder så behöver du inte vänta med attfylla på dricksvatten ispeciella källor osv.

Jag kör med aquaclean.
 
Det beror på hur varmt det är och hur hårt man går. Barn är pga mindre volym känsligare än vuxna och behöver fylla på oftare än vuxna. Drick bara en munfull i taget, men gör det så ofta att urinen håller sig ljus och klar.
Slarva aldrig med vattenhygienen!
 
Är 3 liter bara för att dricka alltså? Tungt. Låter som en bra idé med vattenrening. Annars funkar det väl att koka?

Jag tolkar det som att barn behover mindre men oftare. Jag är betydligt mindre bekymrad för mig än för henne.
 
Koka sägs funka bra. Om det inte är en massa partiklar i vattnet, då kan det vara en idé att filtrera det först (typ kaffefilter).

Kolla på getoutbloggen, de har ett bra inlägg som sammanfattar det här med vattenrening på ett bra sätt, det finns så himla många olika åsikter att det kan bli lite rörigt tycker jag.
 
Allt vatten du får i dig, direkt, mat, kaffe-te. Under torrare varmare väder kan du svettas och andas ut betydligt över 5 liter per dygn.
Det räcker aldrig att dricka vid törst. Drick en munfull ofta vänta en kvart och drick en till.
 
Är 3 liter bara för att dricka alltså? Tungt. Låter som en bra idé med vattenrening. Annars funkar det väl att koka?

Kokning dödar i stort sett allt som kan tänkas leva i vatten, från virus och uppåt. Det är förmodligen det mest effektiva (och billigaste) vattenreningsalternativet i skogen.

Att jag ändå investerade i ett mekaniskt filter beror på att jag vill kunna fylla på vatten snabbt. Jag vill inte behöva ta fram köket, sila bort grums, koka upp vatten och sen vänta på att det ska svalna. Det kanske är ett alternativ om man gör det någon gång om dagen och sen bär dagens vattenranson, men jag gillar inte att bära vatten. Så jag har en liten pump och fyller på när jag går förbi lämplig sjö/källa/vadsom.

Men om man är tålmodigare borde ju kokning räcka fint.
 
Att inte dricka vid törst är samma sak som att inte äta vid hunger. Lita på din egen kropps signaler. Men du bör ha 3 liter om dan iaf inte mer inte mindre.

Kolla detta youtubeklipp ang vattenrening: http://www.youtube.com/watch?v=uUBTs2CLLh4&sns=em

Hungerkänsla är mycket komplext och kan styras av en rad olika faktorer, är man hungrig behöver det inte alls innebära att energin är slut på något sätt. Är man törstig har man dock redan ett underskott av vätska i kroppen, därför är det bättre enligt somliga att dricka kontinuerligt för att undvika detta i den mån det går. Men... naturligtvis utan att gå till överdrift.

Jag brukar själv oftast dricka vid törst när jag är ute... det blir ändå flera gånger i timmen vid aktivitet..
 
Senast ändrad:

Det finns ingen absolut sanning i detta fallet vilket författaren av ovanstående artikelserie också poängterar i följande citat:

"När det gäller vätska vid träning och tävling så finns det inget slutgiltigt svar. Jag tror mycket mer på dricka efter törst men det finns väldigt få jämförande studier där man haft en grupp som dricker efter törst och en som dricker mer."


Notera "jag tror" i texten
 
Det finns ingen absolut sanning i detta fallet vilket författaren av ovanstående artikelserie också poängterar i följande citat:

"När det gäller vätska vid träning och tävling så finns det inget slutgiltigt svar. Jag tror mycket mer på dricka efter törst men det finns väldigt få jämförande studier där man haft en grupp som dricker efter törst och en som dricker mer."


Notera "jag tror" i texten

"Jag tror" innebär i det här fallet att det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund för att 100%igt uttala sig, men att det aktuella forskningsläget pekar ditåt. Nicklas och Jacob skriver inte om saker om inte har stark vetenskaplig evidens.

Om du läser del fyra så diskuteras törst.

Bra artikelserie, fantastiska killar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Crossfit_Wanderlust Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn) Vandringsleder 10
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
BjarneNeb Skapa "smutsigt" vatten för att rena det Vandringsleder 8
sebkar Vättlefjällsleden - Vatten och tältplatser? Vandringsleder 2
vactis Drickbart vatten Sandsjöbacka Vandringsleder 2
aa99 vatten? Vandringsleder 17
MalamuteFrida Kinnekulleleden - vatten? Vandringsleder 5
stefanny Mittnordenleden: vatten och vindskydd Vandringsleder 2
roccster Kinnekull och vatten (igen) Vandringsleder 5
Rake Vandring på Gotland - Vatten Vandringsleder 3
Farbror Kinnekulleleden, finns det vatten? Vandringsleder 3
Sportbil Nybörjarfråga om vatten Vandringsleder 10
joakim_aronius Vatten Vandringsleder 4
Skipper_ Hur sover ni nära civilisationen? Så här gör jag. Vandringsleder 6
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
lottizen Vad gör ni när ni pausar o kvällar? Vandringsleder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.