Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn?

oj, oj, oj... detta var inte lätt.

Två olika vägar och lika mycket rekommendationer. Är ju ingen van långcykelförare så jag är totalt superförvirrad måste jag säga. Puh! Hm... Jag får väl ta ena vägen dit och den andra hem så jag får se vilken som är bäst för mig. Tack för alla goda råd. Ni är GREAT!
 
Kombination klart bäst

För den som gillar att träna på södertörn kan jag sammanfatta följande slutsats vad gäller skogås nynäs,

Kör INTE!!! Aldrig någonsin! sträckan mellan Lännavägen och södertäljevägen dvs den som går förbi sjön ådran. Körde där senast med tung packning, väglaget var det sämsta jag upplevt de flesta grusvägar framstår som riktigt trevliga jämfört med denna urgröpta asfalt med vattenfyllda svårupptäckta hål i mycket branta utförsbackar som ofta sluta med 90 graders svängar. Skulle klassa den som i det närmaste livsfarlig om inte koncentrartionen är på topp hela tiden.

Den optimala kompromissen mellan lite trafik och fortfarande bra väg är att köra till tungelsta via haninge och västerhaninge och då ofta på cykelväg. Sedan tar man av mot södertälje och svänger vänster in på Nynäsleden följer leden till Ösmo och kör sedan nynäsvägen i 3,8 km och tar av mot Nynäs norra. På så sätt får man en kort bilfri väg med bra underlag.

Hälsningar Mikael
 
Ådranvägen

Jag har aldrig cyklat den vägen men däremot brukar jag åka motorcykel (AJS)den vägen och tycker att den är väldigt fin och i mina tycken varierande och med fin menar jag fin skog,fin sjö utefter vägen.Visserligen så får man se upp så att man inte åker i en grop eller dylikt men det gör man väl överallt. Mvh Janis
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.