Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn?

Skulle vilja cykla sträckan med min 5-växlade Skeppshultare men jag vet inte som sagt hur långt det är. Någon som vet? Är det något jag ska tänka på då jag cyklar sträckan? Räcker det med vatten om man cyklar sträckan?
 
Jag skulle köra småvägarna lite längre västerut via Sorunda istället för den trafikerade nynäsvägen, borde väl bli ~5mil.

Har inte själv cyklat därnere, men gått en hel del med pendelstationerna som utgångspunkter.
 
har kört några ggr

Hej!

Det är exakt 30 km från nynäs tills man kommer till motortrafikleden där man är tvungen att svänga av vänster mot Västerhaninge, är väl några km dit, sedan är det nog drygt 1 mil tills man är i Skogås beroende av vart i skogås man ska förståss. Förra gången jag körde fick jag det till 4,7 mil.

Jag tycker Nynäsvägen brukar få oförtjänt mycket kritik angående hur trevlig den är att köra, tycker tex den ur trafiksynpunkt är betydligt bättre än supersmala dalarövägen. Ganska mycket tung trafik men tillräckligt bred ändå för att det ska vara helt okej. Tycker inte det finns anledning att köra omvägar. Dessutom lätt och snabbkörd med långa raksträckor och inte så mycket backar och dessutom vacker. Att man kontinuerligt får avståndsinf varje 200 m är också trevligt inslag.

Kör man runt sorunda får man räkna med betydligt grovkornigare asfalt. Om man skulle tröttna när man kör på Nynäsvägen brukar det inte vara så långt till närmsta pendelstation

Mikael
 
Re: har kört några ggr

Är den gamla Nynäsvägen öppen fortfarande? Har inte åkt mot Nynäs den vägen sedan motorvägen öppnade och då naturligtvis med bil. Åker man förbi bussgaraget och Berga då? Vet inte riktigt var vägen går *skäms*

elvis1; sa:
Hej!

Det är exakt 30 km från nynäs tills man kommer till motortrafikleden där man är tvungen att svänga av vänster mot Västerhaninge, är väl några km dit, sedan är det nog drygt 1 mil tills man är i Skogås beroende av vart i skogås man ska förståss. Förra gången jag körde fick jag det till 4,7 mil.

Jag tycker Nynäsvägen brukar få oförtjänt mycket kritik angående hur trevlig den är att köra, tycker tex den ur trafiksynpunkt är betydligt bättre än supersmala dalarövägen. Ganska mycket tung trafik men tillräckligt bred ändå för att det ska vara helt okej. Tycker inte det finns anledning att köra omvägar. Dessutom lätt och snabbkörd med långa raksträckor och inte så mycket backar och dessutom vacker. Att man kontinuerligt får avståndsinf varje 200 m är också trevligt inslag.

Kör man runt sorunda får man räkna med betydligt grovkornigare asfalt. Om man skulle tröttna när man kör på Nynäsvägen brukar det inte vara så långt till närmsta pendelstation

Mikael
 
Nynäsvägen

Mellan Nynäshamn och Berga är väg 73 ganska hårt trafikerad med en hel tunga fordon. Efter Berga där motorvägen tar vid blir det genast lugnare. Jag cyklar dock den här vägen nu och då utan att ha haft några större problem.

Men, tänk på att en stor del av "problemen" utmed väg 73 beror på biltrafiken som kommer med Gotland och Polen färjorna!!!!
Mitt i sommaren kan det vara näst intill omöjligt att göra en vänster sväng om man kommer från Nynäs hållet. Ett tips är att kolla in färjornas tidtabeller, 500 personbilar och tunga långtradare är faktiskt inte så kul när man är cyklist! Så varför inte göra som lokalbefolkningen, håll koll på båtarna.
Inkan (uppvuxen vid väg 73)
 
Vill med emfas hävda att Louise gör bäst i att undvika stora Nynäsvägen och dess trafik om hon vill kunna njuta av sin cykeltur. Cykelleden "Nynäsleden" är ett betydligt mycket trevligare alternativ.

Vatten, saft etc är bra att ha, men några bullar, godis e.dyl kan också vara väl värda att ta med sig. För när krafterna tryter, vilket de gärna gör om man är ovan, är energi enda medicinen. Det är lite ont om fikaställen eller butiker. Vid Västerby finns ett fikaställe på en gård som har öppet lite då och då, annars är det Ösmo som gäller.

Trevlig tur!
 
Det beror på

Att köra nynäsleden runt Lisma ådran och allt vad det heter måste vara betydligt längre än 5 mil, arbetsinsatsen är säkert mer än det dubbla då cykelleder alltid har extremt mycket mer svängar backar trotoarkanter och sämre vägkvalite än större bilvägar. Ska du ut och smårula lite, njuta av friluftliv ta nynäsleden, ska du träna eller endast ta dig från skogås till nynäshamn (på ett nyttigare trevligare sätt än den tråkiga pendeln) ta nynäsvägen. Dessutom är det (för en gångs skull) bra cykelväg hela vägen från skogås till nynäsvägen. Det finns skyltat var man ska. kör först till rondelen vid ÖB-COOP, (okej inte cykelväg hela tiden men nästan), ta höger mot haninge centrum, följ skyltarna mot jordbro (rakt fram hela tiden), sväng vänster mot (golfhallen) (jordbro industriområde) västerhaninge (står det på skylten). Kör till rondelen som ansluter vid österhaningevägen, (vid västerhaninge kyrka).Kör rakt fram följ den stora vägen (ribbyvägen tror jag den heter) som efeter hand tar av mot motorvägen, en bit innan motorvägen svänger du höger du förstår själv för det står tydligt att det blir motorväg snart. Följ vägen tills du har Berga Lantbruksskola till höger, fortsätt samm väg sedan har du efter ytterligare några hundra meter nynäsvägen till vänster.

Väljer du nynäsvägen trots att du bara är ute efter lite friluftsliv så bör du definitivt göra en avstickare runt Häringes ädellövskogar.

Hela den nya motorvägen ska som jag förstått det vara klar först 2007. Då ska den gamla främst vara till för långsamtgående fordon cyklar och mopeder, inte en dag för tidigt att det ordnas med lite rejäla alternativ för de som väljer det nyttiga miljövänliga sättet att transportera sig.

Mikael
 
Skogås-Nynäs 45 alt 60 km

Skall du göra sträckan som dagsutflykt är mitt val helt klart att följa Nynäsleden och då blir det ca 60 km.
Har du mer brådis och vill köra fort, välj Nynäsvägen och då har Du ca 45 km att göra.

/Bosse
 
Oj några fel

Inser nu att det finns en viss fara med att skriva en vägbeskrivning allt för sent på kvällen.

Det ska givetvis vara höger mot golfhallen och västerhaninge och Berga ligger på vänster sida, fast det är klart det upptäcker man ju om inte annat.

Mikael
 
Tackar någon snäll för sidan! =D

Vägstandard / skyltning: Vägvalet i stort sett bilfritt från startpunkten (Stockholm Central) ner till Länna, därefter lågtrafikerat. Leden är till 100% belagd. Ganska kuperat mellan Sorunda och Nynäshamn. Mycket tydlig skyltning, gröna skyltar från Stockholm City ner till Tungelsta, därefter skyltad som Kustlinjen (röda skyltar) ner till Nynäshamn.

http://hem.passagen.se/gfried/cykel.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.