Hur länge orkar man gå?

samme83; sa:
Kraven för godkännt är 100 timmar utan sömn och 100 km med 25 kilo packning samt godkännda övningsmoment.

rock on/samuel

[Ändrat av samme83 2003-11-15 kl 23:19]

Det tar ca: 24-26timmar att gå 100km, vad ska ni göra resten av de 75timmarna utan sömn?
 
63 mil

I höstats var det en kille som gick 63 mil på raken (sörmlansleden), han tog det i och för sig väldigt lugnt men några allvarliga skador drog han inte på sig.

Man kanske kunde göra samma tur men snabbare. Alltså kanske inte gå fortare, men längre varje dag och kanske hoppa över sömnen en natt då och då.

Att inte sova 10-12 timmar på raken är inte så svårt.
Tror att det kan ge resultat av att sova kort tid också.
Kroppen anpassar sig efter den sömn den får till en viss gräns.

Problemet tror jag kan bli motivationen när man blir trött.

MVH
KIM
 
Personligen är jag ett ömskinn, efter c.a. 2 dygn på marsch börjar jag hallucinera och slumra in gående. Skulle inte rekommendera såna övningar om du inte är av den särskilt hårdföra självspäkande typen.

;)

/ G (som efter två dygns oavbruten marsch, i rollen som gruppens orienterare började prata med några CIA-agenter som visade sig vara smågranar på en myr...)
 
3:e dygnet utan sömn. Plutonen stannar till, det tar några sekunder så sover alla stående lutade mot en trädstam. Några minuter senare kommer ordern: Vidare. 4:e dygnet kommer äntligen ordern: Vila. C.a. 40 par armar sträcks rakt upp, granris slits ner och trötta kroppar faller sovande till marken. En timme senare väcks jag av löjtnanten. Våra tält har anlänt. Det tar dock ett 10-tal minuter innan han lyckats övertyga mig om att det visst finns fasaner. Det var nämligen det enda jag upprepade medan jag slog näven i marken under väckningsprocessen; "det finns inga fasaner". Sådan blir man utan sömn flera dygn på raken.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
fasaner". Sådan blir man utan sömn flera dygn på raken.

Raskesven

"man"???
jag tror faktiskt få skulle hålla med dig att man blir sån.
Alla har nog olika trösklar hur länge dom orkar och framför allt hur dom reagerar.

Tror inte jag skulle börja fantisera om fasaner, men det är ju det jag vill ta reda på.

När jag vid ett tillfälle arbetade 36 h på raken så blev jag som en maskin på slutet bara malde på sa inget tänkte inget. Tog mig hem sen somnade jag direkt.
Man måste ju testa sig själv så man senare känner igen symptomen.
MVH KIM
 
Grejen är väl att man kan få såna där uppåt-jiggar när man är som en pansarvagn och bara plöjer framåt timme efter timme, som plötsligt och utan förvarning (när man väl sätter sig ned) förvandlas till ett dvalliknande tillstånd där man knappt orkar öppna ögonen. Och då är det TUNGT att fortsätta.

Hursomhelst, roligare saker kan jag tänka mig på semestern. Att köra hårt med långa hårda dagar i bergen är en grej, att inte sova på många dygn är en helt annan. Men jag är som sagt en ömhuding...

;)

/ G
 
Ordmärkeri

kim1; sa:
Raskesven; sa:
fasaner". Sådan blir man utan sömn flera dygn på raken.

Raskesven

"man"???
jag tror faktiskt få skulle hålla med dig att man blir sån.
Alla har nog olika trösklar hur länge dom orkar och framför allt hur dom reagerar.

Tror inte jag skulle börja fantisera om fasaner, men det är ju det jag vill ta reda på.

När jag vid ett tillfälle arbetade 36 h på raken så blev jag som en maskin på slutet bara malde på sa inget tänkte inget. Tog mig hem sen somnade jag direkt.
Man måste ju testa sig själv så man senare känner igen symptomen.
MVH KIM
Naturligtvis börjar inte allas tankar bli förvirrade på precis samma sätt. (I mitt fall kan du kanske byta ut "fasaner" mot den lede fi som vi snurrat runt efter.) Räkna dock med förvirringstillstånd om du håller dig vaken ett antal dygn och sedan väcks efter att precis fått somna.

Raskesven
 
tigertamjaren; sa:
Och hur gick den lilla Värmlandsövningen? Höll skaren?

;)

/ G
Tji skare. Vi fick uppleva islossning första dygnen. Inledningsvis tre dygn regn, sen tre dygn dis och allt varmare och avslutningsvis mer och mer sol:)
Allt som allt; en fin vandring:

cpic3fb2cdc888cbd.jpg


Raskesven
 
Om vakenhet, baskerprov och att gå tills man stupar...

Det nuvarande världsrekordet i att hålla sig vaken innehas av en tysk diskjockey som 1959 snurrade vax i drygt 200 timmar. Han övervakades hela tiden av sömnforskare och läkare som hela tiden var beredda att trycka på stop-knappen om han slutade arbeta.

Hans hjärnaktiviteter registrerades under hela försöket, och man kunde konstatera att hjärnan stundtals sov trots att försökspersonen arbetade; den sömn som av vetenskapen kallas mikrosömn.

Mikrosömn är ett stort problem inom långdistanscyklingen. Cyklistens hjärna somnar till under det monotona arbete, och olyckan är ett faktum.
För den utmattade fotgängaren är dock mikrosömnen ofta en förutsättning för att kunna fortsätta. Enligt sömnforskare kan man vara fysiskt aktiv uppemot tre gånger längre om hjärnan tillåts att mikrosova.

Den sortens sömnbrist man får uppleva som värnpliktig på ett jägarförband kan knappast liknas vid den mer "kliniska" sömnbrist som vår tyske DJ utsattes för. Att vara vaken i 100 timmar är självklart en stor utmaning (jag har själv varit det), men som jägare ges det hela tiden tillfällen att sova/mikrosova. Efter fyra dygns vakenhet somnar man ståendes, man somnar i knästående färdigställning och man somnar när man intar låga ställningar för att läsa kartan. Dessa korta stunder av sömn/mikrosömn är en förutsättning för att kunna fungera i skogen.

En annan inte helt ovidkommande skillnad mellan en diskjockey och en utmattad jägarsoldat är att den senare kånkar runt på 30 kg skrot och sällan står still på samma plats mer än 15 min.

Så till kärnfrågan; Hur länge kan man gå utan sömn? Låt oss anta att Du rastar en gång var nittionde minut och att rasten är 10 minuter lång. (Modell Jägarförband) Detta innebär att Du efter bara kanske ett par dygn kommer att utnyttja dina tio minuter till att sova på. Med lätt packning och enorm motivation skulle Du nog kunna piska diskjockeyns 200 timmar, detta under förutsättning att Du kan få i dig näring under själva vandringen.

Om Du å andra sidan vill göra det riktigt hardcore, d v s utan raster, så tror jag att benen skulle bära dig betydligt kortare. Din kropp skulle försöka tillgodose sig sitt sömnbehov genom mikrosömn, och det innebär att Du skulle göra det på samma premisser som diskjockeyn. Skillnaden vore förstås att Du dessutom skulle transportera dig framåt med packning på ryggen.

Det ska tilläggas att diskjockeyn var hyperaktiv och hade extremt litet sömnbehov, och han led av svåra psykiska störningar under lång tid efter försöket.

Om Du genomför ditt galna upptåg så skriv gärna några rader till mig sedan och berätta hur det gick! Jag håller tummarna och önskar dig lycka till!

Hälsningar Pontus Lundberg

http://www.utsidan.se/yeti
 
Re: Om vakenhet, baskerprov och att gå tills man stupar...

Pontus Lundberg; sa:
Det ska tilläggas att diskjockeyn var hyperaktiv och hade extremt litet sömnbehov, och han led av svåra psykiska störningar under lång tid efter försöket.

Det är möjligt att just denne man led av psykiska störningar, men det normala verkar vara att man snabbt återhämtar sig:

"The easy experimental answer to this question is 264 hours (about 11 days). In 1965, Randy Gardner, a 17-year-old high school student, set this apparent world-record for a science fair. Several other normal research subjects have remained awake for eight to 10 days in carefully monitored experiments. None of these individuals experienced serious medical, neurological, physiological or psychiatric problems. On the other hand, all of them showed progressive and significant deficits in concentration, motivation, perception and other higher mental processes as the duration of sleep deprivation increased. Nevertheless, all experimental subjects recovered to relative normality within one or two nights of recovery sleep. Other anecdotal reports describe soldiers staying awake for four days in battle, or unmedicated patients with mania going without sleep for three to four days. "

Från Scientific Americans hemsida.

Johannes
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.