Hur hårt ska man köra?

Läste ett inlägg för ett tag sedan - kanske var det på skämt - men det var en yngre förmåga som ville köra VR snabbt på 75% av max HR och sökte kompisar. Det fick mig att kolla min statistik och jag låg på 85% vid båda de tillfällen jag kört på 10-11 timmar. Konditionen var utmärkt i mål, men ändå började jag fundera var går gränsen för hur hårt man bör pressa sig som "äldre" entusiast?
Funderingarna fick mig att köpa Joe Fries "Cycling Past 50", men jag har efter halva boken ännu inte fått något svar.
Vad är normal %HR på ett längre lopp typ Vättern runt? Några kommentarer eller erfarenheter?
 
Hur hårt skall man köra, part 2, post-aha

Noterar att ingen kommenterat och tvingas därför kommentera själv, vilket är nördigt i överkant, men kan ursäktas av att jag nu läst ut Joe Friels bok och grottat vidare bland andra källor.
Missförstånden uppstår/uppstod sannolikt av att olika kretsar relaterar pulsen i % antingen till HRmax (Polar m.fl.), VO2 Max eller % av mjölksyratröskeln (Friel).

I en bok om Pulsträning hittar jag en tabell där 50,60,70,80,90,100% av HR max, motsvaras av 35,48,50, 73, 86, 100% av VO max. Det skulle då eventuellt förklara den uppsnappade siffran 75% som jag felaktigt relaterade till HRmax när den troligen skulle ställas mot VOmax, (om inte ett skämt). Alltså ett ständigt jonglerande med äpplen, päron och bananer
Denna tabelljämförelse var dock lite av en aha-upplevelse då jag tidigare trott att VOmax inträffar vid mjölksyratröskeln. Som jag tolkar tabellen stiger den dock till HRmax, ehuru med en annan kurvatur.

Den andra aha-upplevelsen kommer från Joe Friels bok och rör mjölksyratröskeln. Jag har svävat i okunnighet och trott att min tröskel legat vid ca 90% av HRmax (157), baserat på hur det ”känns”, och vikt ner mig från täten vid drygt 160 och tagit igen mig i klungan vid 140.

Istället för att gå på dyra tester för att fastställa var tröskeln ligger, kan man enligt Friel, med hjälp av ett antal olika koefficienter, nedbrutna på tävling eller work-out samt 5, 10, 20 och 40 Km sträckor som divideras med snittpulsen vid respektive tillfälle, få fram var den personliga tröskeln ligger.
Efter att analyserat hela denna säsongs tränings och motionstävlingspass fick jag fram ett rakt ovägt snittpulsvärde på 145,8. Jämför man det med snittpulsen för Vätternrundan som var 146 (85% av HRmax) bekräftar det också Fries tes att vid tävlingslopp över 40 Km är koefficienten för tröskelvärdet 1,0. (dvs 100% av LTHR)
Intressant aha-upplevelse igen, dvs vet man vad man gör och kan signalerna i kroppen, kör taktiskt och går i mål i hyfsad kondition tenderar man att ligga i snitt ganska exakt på sitt tröskelvärde i snitt under längre lopp. Systemet är sas självreglerande och min initiala oro att man som äldre motionär ”kan köra för hårt”, obefogad eller en ”non-issue”.
Nybörjare, icke tankade och ouppmärksamma på signalerna kan dock nog lätt gå i väggen eller ”do a bonk” som det heter på cykelamerikanska.

Mycket av träningsråden går ut på att höja tröskelvärdet. I jämförelse mellan två Vätternrundor har detta i mitt fall höjts från 144 till 146. (dvs snittpulsen under loppen) Men jag har samtidigt noterat att min maxpuls höjts, så siffran 85% av HRmax ligger kvar. Frågan nu är väl om det är en typisk effekt, och följdfrågan till någon träningsfysiolog som vet, är om de 85% av HRmax är något som varierar starkt mellan olika individer och över åldern? Ytterst är väl frågan, kan man bli ”bättre” konditionsmässigt med träning om maxpulsen redan är 14 över shcablonformeln ”220 minus åldern” och med lactatröskeln vid 85% av HRmax.?, eller ligger potentialen för förbättring mer på utrustning, taktik, teknik och näring?
Allra ytterst är väl svaret; - strunt i allt detta och se till att ha roligt och må bra så länge det varar….- men det är ju detta med jakten på gripbara ”modeller” för att öka förståelsen, i synnerhet när novemberrusket sätter in och man inte kan göra något annat.
 
Härligt John.

All denna utredning för att komma fram till att du gjort rätt från början.

Bra jobbat, och tack för att jag fick ett argument för att inte köpa flera pulsklockar. De jag haft har pajat efter kortare eller längre tid.

Thure
 
Missförstånden uppstår/uppstod sannolikt av att olika kretsar relaterar pulsen i % antingen till HRmax (Polar m.fl.), VO2 Max eller % av mjölksyratröskeln (Friel).
Missförstånden beror nog mest på att klocktillverkarna har så dåligt på fötterna för sina claims att det ä:)r bäst om folk inte riktigt fattar vad de menar. Jag undrar om ens en på 50 pulskockägare känner till sin absoluta maxpuls och ännu färre som vet vad den är vid träningstillfället.

Bra jobbat, och tack för att jag fick ett argument för att inte köpa flera pulsklockar. De jag haft har pajat efter kortare eller längre tid.
Mina har hållit bra men någon nytta av pulsfunktionen har jag inte haft. GPS-funktionen är bra, ger distans och hastighet. Hur hårt jag kör känner jag bättre än en billig klocka ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.