hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck

Ett plus ett blir mer än två

Jag har sovit åtskildiga vinternätter i ned mot tjugofem till trettio minusgrader i Caravan Carry Combi och många sommarnätter i någon av de två säckarna ingående i combon. Och en sak är tydlig att de två säckarna ihop ( dun innerst och syntet som ytter) är väldigt mycket varmare än någon av de två säckarna var för sig.
 
Jag har fortfarande Fjällrävens dubbelsäck i dun kvar (från mitten av 70-talet, före Caravans som är likartad) och det bästa med den är att när det är riktigt varmt så kan man koppla dom till en stor säck så att man alltid kan rulla över i en lite svalare (det är vitsen med höger och vänsterblixtlåset som vissa kan fås med). Enkla funkar dom som två säckar och ihop blir det en riktig expeditionssäck (jag har för mig att den heter just expedition). Men nu börjar dom bli slitna.
 
-5 + -12 = ?

Jag har 2st Haglöfs LIM, 1 -5 och 1 -12 som jag kommit över i en fyndlåda på Intersport. Det var få som ville ha dem då de saknar blixtlås. Jag köpte båda för 1700kr. Rena fyndet med tanke på vad de kostade då de kom.
Jag har provat att använda dem tillsammans i tält en råkall och fuktig Skånsk vinternatt, gissar det var -5 vilket förmodligen motsvarar -20 i Norrland. Fy fan, det finns inget kallare än en Skånsk vinter.

Stifflern
 
Skissade en enkel skiss med genomskärningar, några olika varianter, det finns fler.
Genomsydda enkelsäckar släpper ju in kylan i sömmarna där det inte finns någon fyllning.
Men genom att lägga ihop två med förskjutna isolerande fack så hindrar man den effekten betydligt
Förlåt den taskiga skissen....
 

Bilagor

  • sovsäckfack.jpg
    sovsäckfack.jpg
    28.8 KB · Visningar: 888
Modellen i Polarruttflygningarnas barndom var 3 p

sovsäckar, det gällde att leka varmkorv med några riktigt värmande typer.
Har campat mången råkall natt i Skåne, det finns inga sovsäckar för 110% relativ fuktighet och minus 5 samt 12 m/s.
Klart kallare än i Canada, Sibirien och Lappland.
Inte ens min -40 dunsäck är varm nog en fuktig natt.......givetvis beroende på att jag inte vill sova med snoken inne i dunjackan, eller ha neoprenmasken på mig.....
Torr kyla är så mycket lättare att tackla....
Min Caravan CC var ingen -40 säck som påstods men väl en -30, i snökans nolla var den görvarm.
 
Min Caravan Carry Combi har jag använt i ca -20 och det gick bra. Skulle inte göra det idag dock. Yttersäcken är helt utan loft, påminner mest om ett kraftigt sovsäcksöverdag. Innerdunsäcken däremot använde jag fram till för kanske 7-8 år sedan med ett normalt överdrag. Fortfarande bra som sommarsäck.

Så visst fungerar det med dubbla säckar, tyngre dock som nämnts. Kombinationen syntetyttersäck och duninersäck tycker jag fortfarande känns tillltalande, även om jag idag kör olika enkelsäckar. Blir mindre dragkedjor och snoddar att hålla reda på.

Raskesven
 
Jodå

Jag har en Haglöfs LIM 12 som duger i några minusgrader. På vintern använder jag en fleecesovsäck från Stadium inuti Haglöfsen, och det fungerar mycket bra. Jag sover som en gris ned till -15° (i tält) utan problem, och ganska bra ned till 20 minus, sen blir det kärvt...
 
Jag har en Haglöfs LIM 12 som duger i några minusgrader. På vintern använder jag en fleecesovsäck från Stadium inuti Haglöfsen, och det fungerar mycket bra. Jag sover som en gris ned till -15° (i tält) utan problem, och ganska bra ned till 20 minus, sen blir det kärvt...

Jag är oxå en nöjd ägare av en LIM 12:a från Haglöfs. Fast pga konceptet "Less Is More" är den ju ganska slimmad med kroppen! Blir det inte trångt med en fleecesäck innanför?
 
Nädå

Jag är oxå en nöjd ägare av en LIM 12:a från Haglöfs. Fast pga konceptet "Less Is More" är den ju ganska slimmad med kroppen! Blir det inte trångt med en fleecesäck innanför?

Ha, det tyckte jag med först, så jag tog fleecesäcken utanpå. Dunet trycktes ihop, så jag frös hela natten!
Jag är rätt smal, och fleecesäcken ganska tunn, så det går bra. Ja, förutom då att dragkedjan på LIM12:an sitter till vänster och på fleecen till höger... Man får inte ha bråttom ut på morgonen, inte!
 
Inte kallare i Skåne

sovsäckar, det gällde att leka varmkorv med några riktigt värmande typer.
Har campat mången råkall natt i Skåne, det finns inga sovsäckar för 110% relativ fuktighet och minus 5 samt 12 m/s.
Klart kallare än i Canada, Sibirien och Lappland.
Inte ens min -40 dunsäck är varm nog en fuktig natt.......givetvis beroende på att jag inte vill sova med snoken inne i dunjackan, eller ha neoprenmasken på mig.....
Torr kyla är så mycket lättare att tackla....
Min Caravan CC var ingen -40 säck som påstods men väl en -30, i snökans nolla var den görvarm.

Har du tältat i Canada, Sibiren och Lappland? Det där med luftfuktigheten är en myt :)http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab
 
Jag är oxå en nöjd ägare av en LIM 12:a från Haglöfs. Fast pga konceptet "Less Is More" är den ju ganska slimmad med kroppen! Blir det inte trångt med en fleecesäck innanför?

Hur långt ned i temp tycker du lim säcken funkar? Jag har också en lim 12, funderar att slå ihop den med en dun säck från marmot med 0 i conf temp, skulle det funka i exempelvis -20?
 
Arvid jag litar mer på min upplevelse än på Expressen. Canadensiska FOI hävdade att ett regnvått ansikte kan förlora 46X mer värme än ett torrt, men du har kanske en säkrare källa?
Att resa är kul, hur långt bort har du tältat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
peter_mikael Hur funkar denna linspännare? Bo och sova 9
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
erkmen Nepalesiska dunsovsackar-funkar de? Bo och sova 1
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
såg Två tunna eller en tjock sovsäck Bo och sova 9
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.