hur bra är kvalliten på Helsport

Här kan du hitta stänger i Aluminium eller kolfiber. Fast du känner förmodligen till dem...
http://www.fliegfix.com/kategorien/optimierte-zeltgestaenge/154
Tittade själv på att byta ut min (Ringstind Light 2) men själva viktbesparingen på typ 70 gram för en 9 mm kolfiber kostade för mycket. Styrkan utgår jag ifrån är högre men jag har inte upplevt något problem med den som följde med. Skulle den gå sönder så tar jag kontakt med Helsport. Räknar kallt med att de skickar mig en ny. Deras kundservice är mycket hög.

Kolfiber är starkt, men samtidigt skört - betydligt skörare än aluminium. Får du ett slag eller en repa på en kolfiberstång kommer den att tvärt gå av där vid belastning. Så beter sig i varje fall fiskespön i kolfiber, och jag tror tillverkningsprocessen är liknande för dessa tältbågar. Är du däremot försiktig när du hanterar kolfiberstängerna tål de nog mer belastning än motsvarande aluminiumstång. En kolfiberstång har samtidigt högre elasticitetsmodul än motsvarande i aluminium vilket kan innebära en något högre påfrestning på tältväv och markband, dock säkert marginellt.

kan tillägga att de "gamla" tältstängerna på Helsport som fått kritik och nu byts ut till DAC är av fabrikat fabrikat ScandiumSuperpole, dvs samma som fliegefix säljer...
 
Här kan du hitta stänger i Aluminium eller kolfiber. Fast du känner förmodligen till dem...
http://www.fliegfix.com/kategorien/optimierte-zeltgestaenge/154
Tittade själv på att byta ut min (Ringstind Light 2) men själva viktbesparingen på typ 70 gram för en 9 mm kolfiber kostade för mycket. Styrkan utgår jag ifrån är högre men jag har inte upplevt något problem med den som följde med. Skulle den gå sönder så tar jag kontakt med Helsport. Räknar kallt med att de skickar mig en ny. Deras kundservice är mycket hög.
Tack för tipset, ramlade väl in på sajten någon gång men förträngde den snabbt p g a tyskan, som jag inte behärskar trots mitt efternamn ;).
Kolfiber vill jag inte ha, är olyckan framme spjälkas de upp på längden som torra blomstjälkar och är omöjliga att laga i fält.

Vad har du för stänger till din Ringstind Light? Har du varit med om något riktigt hårt väder med tältet?
Visst har Helsport fin service, men jag vill inte behöva den på några tusen meters höjd över havet ;).

Edit: såg inte att smux skrivit samma om kolfiber - precis, har sett en kraschad vandringsstav av kolfiber och detta är inget jag vill vara med om.
 
Tack för tipset, ramlade väl in på sajten någon gång men förträngde den snabbt p g a tyskan, som jag inte behärskar trots mitt efternamn ;).
Kolfiber vill jag inte ha, är olyckan framme spjälkas de upp på längden som torra blomstjälkar och är omöjliga att laga i fält.

Vad har du för stänger till din Ringstind Light? Har du varit med om något riktigt hårt väder med tältet?
Visst har Helsport fin service, men jag vill inte behöva den på några tusen meters höjd över havet ;).

Edit: såg inte att smux skrivit samma om kolfiber - precis, har sett en kraschad vandringsstav av kolfiber och detta är inget jag vill vara med om.

Följer ju med lagningskit för tältstången, åtminstone till Ringstind Light.
Däremot så var tältpinnarna som följde med inte dom bästa. Hade otur att stöta på hård mark och böjde 2 tältpinnar utan ansträgning.
Har bara prövat Ringstind en gång i hård vind, det höll den gången. Jag är orolig att bryta av tältstången varje gång jag ska böja den så den passar i "foten".. :)
 
Följer ju med lagningskit för tältstången, åtminstone till Ringstind Light.
Däremot så var tältpinnarna som följde med inte dom bästa. Hade otur att stöta på hård mark och böjde 2 tältpinnar utan ansträgning.
Har bara prövat Ringstind en gång i hård vind, det höll den gången. Jag är orolig att bryta av tältstången varje gång jag ska böja den så den passar i "foten".. :)
Skönt att höra , särskilt som du har Light 2, som är större än Superlight.
Jag har inte haft problem med stångfoten, den är faktiskt närmast "självstyrande". Men det sägs att den blivit förbättrad sen Light-versionen.

Med Superlight följde de röda rektangulära "krokpinnarna", de är inte det mest skrattretande UL-träsket och har klarat sig hyggligt, men jag som ofta slår upp tält över vegetationsgränsen har bytt ut några till v-pinnar för att få lite spridning på egenskaperna. Riggar dock ofta linorna runt stenbumlingar eller medelst fastkilning i klippsprickor ;).
 
Skönt att höra , särskilt som du har Light 2, som är större än Superlight.
Jag har inte haft problem med stångfoten, den är faktiskt närmast "självstyrande". Men det sägs att den blivit förbättrad sen Light-versionen.

Med Superlight följde de röda rektangulära "krokpinnarna", de är inte det mest skrattretande UL-träsket och har klarat sig hyggligt, men jag som ofta slår upp tält över vegetationsgränsen har bytt ut några till v-pinnar för att få lite spridning på egenskaperna. Riggar dock ofta linorna runt stenbumlingar eller medelst fastkilning i klippsprickor ;).

Tältpinnen är nog i det närmaste självstyrande, så länge tältpinnen verkligen landar rätt i bottenförstärkningen i tältpinnekanalen. Behöver nog lite övning, för det är fortfarande lite trixigt att skjuta in tältpinnen utan att det tar tvärstopp.. För att inte tala om få ut pinnen när sektionerna lossnar mitt i kanalen.. Inte kul på ett blåsigt fjäll. Men övning ger färdighet!

Följde med V formade kropinnar av tunn aluminium, bra för mjuk mark.. men lite tjäle eller sten så böjer dom sig för lätt.
 
Tack för tipset, ramlade väl in på sajten någon gång men förträngde den snabbt p g a tyskan, som jag inte behärskar trots mitt efternamn ;).
Kolfiber vill jag inte ha, är olyckan framme spjälkas de upp på längden som torra blomstjälkar och är omöjliga att laga i fält.

Vad har du för stänger till din Ringstind Light? Har du varit med om något riktigt hårt väder med tältet?
Visst har Helsport fin service, men jag vill inte behöva den på några tusen meters höjd över havet ;).

Edit: såg inte att smux skrivit samma om kolfiber - precis, har sett en kraschad vandringsstav av kolfiber och detta är inget jag vill vara med om.

Sent svar. Tog fram mitt tält och fotade av de stängerna som jag har.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=65817&set=lp
Original som följde med tältet är den guldfärgade och den röda är en som jag har sedan tidigare. Original väger 207 gr. och den röda med sina 11 mm väger 309 gr. Det talar väl för att gå upp en storlek, viktökningen är inte så stor och den extra säkerheten kanske överväger?

Nej jag har inte varit ute för något riktigt hårt väder. Betraktar heller inte Ringstind som ett hårdväderstält. Men den röda tältstången har jag haft i styv kuling, vid tältet, utan problem. En som recenserat Ringstind på fjellforum.no säger sig ha använt det i storm.

När det gäller kolfiber så beror det så klart på hur rören tillverkas, med den taskiga översättningen google presterar så tvekar inte jag på att fliegfix har bra grejer.
Om sedan stången går sönder när tältet är uppsatt lär det inte spela någon roll om det är aluminium eller kolfiber. Kanalen går nog sönder i vilket fall som helst.
Det går säkert att köpa med en lagningsdel på samma sätt som det följer med till aluminiumstången för att komma tillrätta med lagningsproblemet.
Jag är försiktig/aktsam med mina tältbågar och när jag tittar på mitt fiskespö från tonårstiden så tror jag inte att kolfiber är så ömtåligt. En vandringsstav utsätts för ett helt annat våld (yttre och belastningsmässigt) än en tältbåge gör i mina ögon.
 
Hej. Har en vintersäck från helsport som jag är helnöjd med, bra kvalite´ ( Isfjorden Xtrem series) . // Andreas
 
Tack Mr Paddington, mycket belysande! Helt klart lockande att byta upp sig. Vad är segmentlängden på din tjocka stång och vilket tält kommer det från? Superlight har bara 36 cm segmentlängd, vilket är väldigt praktiskt, så jag är inte benägen att byta till väsentligt längre. Har nu skrivit till Helsport och frågat om en "uppgradering", vi får se vad de svarar.
 
Tack Mr Paddington, mycket belysande! Helt klart lockande att byta upp sig. Vad är segmentlängden på din tjocka stång och vilket tält kommer det från? Superlight har bara 36 cm segmentlängd, vilket är väldigt praktiskt, så jag är inte benägen att byta till väsentligt längre. Har nu skrivit till Helsport och frågat om en "uppgradering", vi får se vad de svarar.

Stånglängd är 49 cm och tältet är Snöhetta 3, gammalt som gatan. Ursprungligen så följde det med glasfiberstänger...
Även de nya DAC stängerna till Extrem tälten har en längd på 48 cm.
Tror du gör helt rätt som frågar Helsport.
 
Föredömlig serviceanda!

Tack Mr Paddington, mycket belysande! Helt klart lockande att byta upp sig. Vad är segmentlängden på din tjocka stång och vilket tält kommer det från? Superlight har bara 36 cm segmentlängd, vilket är väldigt praktiskt, så jag är inte benägen att byta till väsentligt längre. Har nu skrivit till Helsport och frågat om en "uppgradering", vi får se vad de svarar.
Har just fått svar - Helsport erbjöd sig, utan att jag ens bett om det, att gratis skicka de nya DAC-stängerna! Dock i standarddiametern 8,05 mm, de har inget tjockare att uppgradera med som passar till tältet.
Frågan är vad detta byte innebär - om det "bara" handlar om större pålitlighet/jämnare kvalitet på stängerna, eller om det innebär en reell hållfasthetsvinst. Märker jag någon tydlig skillnad i det avseendet, så kommer jag igen och berättar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.