Hur blir man av med bursiter?

Uppdatering på eländet.

Fick ny dos med kortison av lite annat slag idag, efter att ha fått ytterligare 8 ml vätska utsuget.

Troligen provar man med kortison ytterligare en gång, och därefter blir det ortopedremiss för operation.

Tekniken är då att man antingen gör nån slags "kemisk beredning inuti den öppnade bursan och därefter syr ihop den. Alternativt syr man ihop den vrängd ut-och-in så att framtida vätska inte samlas i den(!).

Har jag TUR så slipper jag vara med om dessa lite mer spexaga övningar. Vill ju börja använda armen lite rejält snart...
 
Sjukgymnast

Hej!

Kortison är inte specielt bra i längden. Gå till en (idrotts)sjukgymnast och få ett riktigt träningsprogram för arm och armbåge. Såkallade excentriska muskelövningar brukar funka bra, ofta i kombitnation med stretching. Troligen är det stramma ekstentionsmuskler som orsakar bursiten
Om du vore min patient ville jag inte ha skickat remiss till ortoped utan att forsökt träning några veckor först. Du måste oavsett träna efter en operation för att armen skall bli 100% igen.

Annars är det viktigt att hålla armen varm. Kann vara ett problem vid vinterpaddling.

Ett hett tips till är att tenka på den generella stressnivån man är utsatt för. Jag skall inte psykologisera för mycket men jag vill påstå att stress i de flesta tilfällen spelar en viktig roll, även när det handlar om bursiter.
[Ändrat av bsoby 2006-02-13 kl 17:23]
 
Re: Sjukgymnast

bsoby; sa:
Kortison är inte specielt bra i längden. Gå till en (idrotts)sjukgymnast och få ett riktigt träningsprogram för arm och armbåge. Såkallade excentriska muskelövningar brukar funka bra, ofta i kombitnation med stretching. Troligen är det stramma ekstentionsmuskler som orsakar bursiten.
Fast, kortison i en bursa har väl inga långtidseffekter? Menar du systemeffekter av kortison som man får på sikt om man knaprar kortisontabletter, eller menar du lokala effekter i bursan? Om du har en lokal inflammation i ett avstängt rum (t ex en bursa), så kan den nedbrytande effekten av inflammationen vara betydligt värre än vad något kortison kan ställa till med. För att inte tala om hur ont det gör att ha en inflammerad bursa.

Sedan undrar jag lite över det där med sjukgymnastik och bursiter. Nog för att det vetenskapliga underlaget är dåligt vad gäller standardbehandlingarna (tappning + kortison, resp vila + NSAID), men den sjukgymnastiska träning du beskriver låter mer som något man testar vid en tendinit (och som visat sig framgångsrikt), t ex tennisarmbåge. Olekranonbursit anses i a f som "traumiterativt" orsakad, dvs beror på upprepad nötning på armbågen, t ex genom att sitta med den stödd mot ett bord (därav namnet Student's elbow). Mattläggare kan få samma problem med bursiter på knäskålarna efter allt krypande. Spända muskler brukar däremot ge, just det, tendiniter, eller tendopatier som de kanske mer egentligt borde kallas (pågående diskussion).
 
Lite lekmannasynpunkter från mig då, som inte är doktor men numera innehavare av vissa bursiterfarenheter:

Kortison verkar ju kunna ställa till det ifall det används det minsta oförsiktigt. Det verkar dock som om de flesta känner till det och aktar sig generellt för kortisonet.
Mer korrekt och nyanserat verkar det vara så att kortison är ett potent läkemedel och därmed är det viktigt att använda det på rätt sätt; bra tillämpningar är bursiter där bursan håller reda på kortisonet, och kanske inne i ledkapslar.
Sämre verkar det ju vara på ställen där det kan skvalpa runt lite och i värsta fall nå muskelfästen och liknande som därmed kan försvagas.

I fallet med bursor så skulle jag nog påstå att det är lite klokt att trycka i kortison redan vid första tillfället då man bestämt sig för att punktera, och under förutsättning att den tappade vätskan är klar och indikerar att inflammationen inte är bakteriell. Punkteringen i sig är inte särskilt nyttig, då sticket irriterar och vätskan snabbt återfylls om man inte häver inflammationen. Det bildas gärna bindväv vid punkteringen och detta blir på sikt ett problem då det blir svårare att tömma vid varje punktering, och bindväven komplicerar det hela strukturellt så att säga. (Jag är därför glad att kompisen bangade när jag inledningsvis var på gång att punktera på egen hand, eller rättare sagt med kompisens, som det senare visade sig, obenägna bistånd.)
Skulle alltså tro att när man väl punkterar är det lika bra att trycka i kortison första gången om vätskan indikerar att inflammationen inte är bakteriell!

Min läkare förkastade även det förslag som jag fick av sköterskan i receptionen idag, att utöver läkartiden också få en tid hos arbetsterapeut. Min inflammation har inte utlösts av nån slags onyttig träning, eller annat som jag bör ändra eller komplettera med annan träning. Möjligen beror den på lite (omedvetet) belastande mot kontorsstolens armstöd eller vid nåt yttre (omedvetet) våld. Om jag aktar mig för att punktbelasta armbågen menade läkaren att jag gjort vad som krävs, ur nån slags arbetsterapeutisk aspekt.

Jag har av läkaren fått minimala restriktioner avseende träning. Jag ska ta det varligt i ca två dygn efter injektionen men sen kan jag bete mig som vanligt och han bedömer inte paddling som onyttigt. Jag kommer dock att vara lite extra försiktig. Jag har ju bl a fått en följdinflammation i muskefästen till typiska klättermuskler och kommer inte att prova klättra igen förrän jag anser att bursit och inflammation är helt borta, och jag även har klarat lite annan "nyttigare" träning. Klättring vet jag erfarenhetsmässigt är lite besvärligt; det är lätt att ta i mer än man tål och det leder i bästa fall (om man nu får problem alltså) till tendinit eller liknande. Alltså får det nog faktiskt vänta med klättring till utomhussäsongen sätter igång, även om det känns lite trist.

Har denna gång fått anvisningar att käka diklofenak; vid förra injektionen tyckte läkaren att det kunde kvitta, tidigare kur hade ju varken gjort till eller från. Nu tyckte han dock att det åtminstone skulle göra mer nytta än skada.
Har dock käkat diklofenak senaste åren så att det räcker, och ska nog prova med en lite försiktig kur, och istället köra lite Voltarensalva som komplement. Åtminstone tycker min mage att det låter klokt. Voltarensalvan innehåller tydligen diklofenak till skillnad från de andra gelerna som typiskt innehåller ketaprofen. Dessa har jag aldrig märkt nån effekt ifrån.
Fast det kan ju förstås bero på att jag är lika tjockhudad som tjockskallig...
 
Mezzner; sa:
Lite lekmannasynpunkter från mig då, som inte är doktor men numera innehavare av vissa bursiterfarenheter:
...
Mer korrekt och nyanserat verkar det vara så att kortison är ett potent läkemedel och därmed är det viktigt att använda det på rätt sätt; bra tillämpningar är bursiter där bursan håller reda på kortisonet, och kanske inne i ledkapslar.
Jo, precis sån är min inställning till kortison också.

Vad lustigt att det du upplevt går så väl ihop med de behandlingsrekommendationer som finns för just bursiter. Trist bara att f*nskapet inte velat läka som den ska. Men, för kroniska (men icke-infekterade) bursiter som inte vikt på kortisoninjektioner så finns ju operationen kvar som alternativ. Har du hört dig för hur bökig en sån är?
 
Operation kan bli aktuellt efter typ en till kortisoninjektion, och remiss till ortoped. Min nuvarande läkare påpekade också att det brukade vara lagom tills operationsdatumet som bursorna till sist läker ut!

Hur operationen gick till enligt hans improviserade och korta beskrivning framgår av mitt första inlägg idag.

Tror att det för mig kan upplevas som hyfsat enkelt och utan egentlig rehabiliteringstid. Fast det är förstås bara vad jag läst nånstans. Jag är förstås glad om jag slipper operation, eftersom en sådan totalt sett skulle innebära att jag har rätt långt tills jag är helt OK, dessutom känns det ju lite onödigt att ha en utvrängd bursa som sen får producera sin vätska bäst den vill. Det var väl inte så Allah hade tänkt sig att min armbåge skulle funka...
 
Jag skulle testa akupunktur. Inte smärtlindrande, som sjukgymnasten kan ge, utan orsaksbehandlande som en med flerårig utbildning i traditionell kinesisk medicin kan ge. Du ska fråga om akupunktören har läst TCM (traditional Chinese Medicine), då har de rätt slags utbildning. Räkna inte med effekt på en gång, eftersom de inte ger smärtlindring, utan sikta på behandling under kanske en fem-sex veckor. Behöver hjälp med kontakt till en TCM:are så kan jag förmedla detta. Hade trassel med en axel och fick hjälp där cortison inte gav resultat annat än för stunden.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.