Höstsaga, Grönbrinksberget 7- ?

Jag måste bara fråga...

Jag har läst i en tidigare tråd att en gradändring pga bultningen vore märklig eftersom svenska grader inte tar hänsyn till säkringsmöjligheter. Det må vara så, men är det någon som verkligen tycker att den är värd sin 7- oavsett säkringsmöjligheterna?
 
Inte 7-

Hej Michael!

Jag tycker att "Höstsaga" är värd graden 6+.

Jag ledde den i juni 2003. Gjorde den först på topprep en gång eftersom säkringarna då såg ut att sitta en aning glest (och det gjorde de också). Senare tillbultning har gjort leden psykiskt snällare.

Jag och min klätterkamrat Calle tyckte då att den var tämligen övergraderad. Jag har aldrig tidigare och inte senare heller ansträngt mig så lite för en "7-".

Jämför med följande leder på Grönbrink:
"Klart spänt", 7-
"Ökad förhud", 6+/7-

Jag tycker själv att dessa leder kräver betydligt mer.
Men Höstsaga är väldigt känslig för hur nära krux-bulten man klättrar; ju längre åt vänster desto lättare.

/Örjan :-D
 
Jag tycker den är värd 7- ifall man inte snyltar på leden till vänster, som ju är en 5-. Läskighetsfaktorn har inget med graden att göra, i så fall skulle centralpelaren i Skevik ha en högre grad än vad den har. Det är själva klättringen som graderas (så länge man inte använder engelska grader eller så)
[Ändrat av lilla_my 2005-08-22 kl 18:43]
 
Höstsaga håller 7- OM man håller sig intill kruxbulten. Då får man 2-3 hårda flytt, sedan 5:a klättring till utsteget som kanske håller 6-. Kruxet är dock väldigt krystat och många drar ut åt vänster vilket är betydligt enklare (och mer naturligt för den del?).
 
On-sight

Hej igen!

Frågan om graden hänger ihop med hur nära kruxbulten man klättrar.

En annan intressant fråga är hur en on-sightare klättrar leden utan att få information om hur nära vederbörande skall klättra intill kruxbulten. Och vilken kruxbulten är.

8a.nu säger följande:
Onsight beta
Denna stil innebär att du inte ska få någon information om leden, förutom vad man ser från marken.
Rött kort = inte tillåtet
Läsa topo beskrivningar som - Cruxet är vid tredje bulten.

Jag tolkar detta som att Höstsaga svårligen kan hålla graden 7- för en on-sightare. Graden blir ytterligare subjektiv i mer än den vanliga bemärkelsen. Vid tveksamheter tycker jag man bör hålla nere graden. Alltså får den av mig graden 6+.

Skall den nya Stockholmsföraren innehålla detaljerad information om hur leden skall klättras? Då kan ingen i framtiden åberopa on-sight på denna led. Dumt!


/Örjan :-D

PS
Finns det någon som klättrat Höstsaga on-sight som kan komma med ett utlåtande.
DS
 
Klättrar tyvärr inte 7- OS, men kan inte vara tyst ändå :).

Ledbeskrivningen i topo eller förare, måste ju rimligen få vara i princip hur tydlig som helst i sin beskrivning av VAR leden går, utan att det ska räknas som beta.

Jag har inga som helst åsikter om graden i det här fallet, men lite generellt kan man väl säga att när man passerar bultar ska man göra det med bulten inom räckhåll. Räcker inte detta för att man ska ha klättrat rätt och så att säga ha gjort sig förtjänt av graden, bör nog graden ändras. Klättrar men med rep och passerar ett antal mellansäkringar ska det väl inte funka som på ett boulderproblem med elimineringar eller liknande för att man ska kunna anses ha klättrat rätt?




[Ändrat av Mezzner 2005-08-23 kl 09:20]
 
Höstsaga håller 7- OM man håller sig intill kruxbulten. Då får man 2-3 hårda flytt, sedan 5:a klättring till utsteget som kanske håller 6-. Kruxet är dock väldigt krystat och många drar ut åt vänster vilket är betydligt enklare (och mer naturligt för den del?).
Det är inte rimligt att en led skall graderas efter en så krystad linje. Jag var inte inne på eller nära Snuffy sprickan med verken fötter eller händer och kroppen var närmare Höstsaga's 'bultlinje' än Snuffy sprickans högra kant. Min replagskamrat drog ännu mer ut till vänster och då var det gränsfall, men så som jag gjorde det var jobbigt men inte en 7-.

Hur pass mer krystad linje skall man hålla egentligen? Vart går gränsen till vad som är rimligt? Jag läste någonstans för länge seden att när man arbetade med graderingar för Stockholmsföraren skulle man inte ta hänsyn till eliminering, t ex '7+ om man inte använder juggen till höger...'. Men det här är likadant: '7- om man håller sig direkt intill bulten'. Givetvist skall man inte in o härja på Snuffyduffy men att gradera en led efter en så krystad linje är inte normalt (vad jag vet iaf). Är man närmare ledens egna 'linje' än den bredvid och är inte på den bredvid med händer eller fötter, men man får ändå inte klättra där för gradens skull så handlar det om eliminering. Då borde det iaf stå i föraren.

Onsight beta
Denna stil innebär att du inte ska få någon information om leden, förutom vad man ser från marken.
Det här med onsight beta är låter lite skumt för min del... Att skaffa sig information om leden genom att t ex fira sig ned på leden bredvid och endast studera leden på närmare håll utan att röra den har altid varit tillåten för onsight klättring enligt vad jag förstått från diverse böcker och andra. Är 'onsight beta' en 8a.nu version av onsight?
 
Definitioner

MicColli; sa:
Är 'onsight beta' en 8a.nu version av onsight?

"On-sight beta" berättar om vilken information vid on-sight som är godtagbar enligt 8a.nu. Beta är information.

http://www.8a.nu/eng/articles/practice and ethicsswe.htm

Finns det någon mer vedertagen/genomtänkt definition av on-sight än 8a.nu:s? Många klättrare världen över är anslutna till 8a.nu. Därmed inte sagt att deras definition är lag. Men 8a.nu får ett tungt inflytande på hur folk värderar sina bestigningar.

Var och en kan naturligtvis ha en egen definition av vad en on-sight är. En del människor har stora behov att hävda sig, att jämföra sig med andra. Med en gemensam definition blir det lättare att göra sig förstådd utan att behöva långa utläggningar av definitioner.

Klättra hur ni vill, bara ni inte förstör klippan.

/Örjan :-D
 
OS och att ha lett på ett godkänt sätt är för mig i grunden att ha gjort leden nerifrån och upp, utan assistans uppifrån. Och förstås på första försöket.

Att fira känns mycket tveksamt. Dock kan det ju vara lite speciella omständigheter:

Om det finns en (kanske enda) väg till insteget som gör att man kan spana lite extra på vägen dit (t ex en närliggande nedstigningsled, så är det väl så att man inte kan begära att klättraren blundar på vägen ned, eller disciplinerat tittar åt ett annat håll?

Är det en sjöklippa så kanske enda möjligheten att ta sig till instegen är att fira, och då känns det ju som att firning är OK. Det är ju just i 8a.nu-fallet lätt att skriva detta som kommentar i scorecardet för den som vill vara korrekt.
 
Jag har on sight på Höstsaga och fick förhandsinfon att all klättring vid sidan om bultarna inte var att rekommendera för en "clean" onsight.

Tror inte att det på något sätt förstörde prestationen. Jag vet inte heller hur någon kan påstå att en i stort sett spikrak led kan vara krystad.

Har också gjort den på clog och låg då av ankartekniska skäl lite mer till vänster (vill helst inte falla i pendel i cloggen om jag skulle åka av), utan att vara ute i Snuffy Duffy. Men där var den nog lättare än om man går rakt upp till bultarna, eller så kändes det bara så för att jag gjort den innan.

Men vad var det var för jubelåsna som hade ritat ringar med krita runt två eller om det var tre grepp??? Lite tickning är helt ok om man jobbar redpoint på en led, sånt gör vi ju till mans, men bespara oss väggmålningar framöver, tickning görs med ett _litet_ streck vid greppet!

PS Beta, enligt min uppfattning, genererar en flash, inte en on sight. Men då lär det väl handla om grepp och andra tips som kan underlätta klättringen, inte om t.ex. "leden går rakt upp längs bultlinjen" (i synnerhet inte på en led där denna väg är den besvärligaste och inte tvärt om).
[Ändrat av lilla_my 2005-08-24 kl 00:19]
 
Mezzner; sa:
Jag har inga som helst åsikter om graden i det här fallet, men lite generellt kan man väl säga att när man passerar bultar ska man göra det med bulten inom räckhåll. Räcker inte detta för att man ska ha klättrat rätt

Ett svar på detta lär väl vara att ibland kan en bult sitta väldigt underligt till. Jag var med om en sån grej i Schweiz och blev tvungen att gå förbi en bult, hellre än att försöka backa ned på sva och klippa den. Det var på en långtur, så allt var helt on sight (ingen möjlighet att vare sig fira eller titta i förväg). Däremot fanns det ju inte heller någon annan led inom synhåll, så både jag och replagskompisen ansåg att det var on sight utan tvekan. Kanske lite av ett specialfall, vi har inte så många bultade långturer i Sverige, och en förare av en sådan led blir ju tämligen översiktlig, så det går inte att läsa sig till den exakta linjen även om man är en fena på att läsa förare. Jag vill alltså bara påpeka att citatet ovan _oftast_ är rätt, men kanske inte alltid.
 
Om ni klättrade så att ni inte kunde komma tillräckligt nära bulten för att klippa den, var det väl inte en fråga om flash istället för onsight. Det var väl snarare en fråga om ni gick leden på rätt ställe? Ifall ni gjorde det, så förutsätter ju det i princip att den som först gjorde leden (eller i alla fall bultade), var off route?! :)

Finns väl möjligen tillfällen när man kanske kan välja att klippa en bult som liggert ex på en annan led, om det är dåligt med placeringar på leden. På så sätt kan man ju klättra hela sin led, men med en liten extra utflykt till "extrabulten". Om det var så det var bultat, s a s, eftersom klippan inte var bultbar längs leden, känns det ju som en grej som kunde vara värd att nämna i föraren.
Fast ledbeskrivningar varierar ju väldigt mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.