Höst

Hösten (dvs rödfärgade löv :) brukar ju komma till Kebnekaisetrakten i början av september, om jag inte är fel underrättad. Någon som vet när detta typiskt händer i Jämtlandstrakten (Sylarna) ? Det borde väl vara lite senare..
 
aha

Aha, jag som trodde fjällen endast bestod av toppar man kan bestiga.Träd, växter och fåglar har jag inte upptäckt ännu :)

MVH Mats
 
Lotteri.

Hej!

Att träffa rätt med höstfärger i fjälltrakterna är ett spel med slumpen som ständig partner - eller motståndare.

Om man vill ha höstfärgade löv skall man först och främst åka till fjälls efter en torr sommar. Då blir höstfärgerna extra lyskraftiga. Om det sen sker första, andra, tredje, eller rent av fjärde veckan i september i Lappland, det kan man aldrig veta. En vackert guldfärgad björskog kan nästa dag stå kal, efter en höststorm.

Men man kan nästan alltid räkna med höstfärger på marken. Som någon nämnt är ripriset starkt rödfärgat från mitten av september. Blåbärsris är mångfärgat, liksom dvärgbjörken. Det är en mycket vacker period, väl värd att uppleva.

I år har det regnat mycket, vilket troligen får till följd att björkskogen inte ger sitt allra bästa, när det gäller höstfärger. Men som sagt, markvegetationen kan man alltid lita på.

Mvh
Bert
 
Webkamera

Man får väl använda Åres webkamera för att pejla läget.. Jag var egentligen mest ute efter en ungefärlig tumregel, typ "början på september i Abisko, mitten på september i Åre och början på oktober i sydsverige", så jag kan planera lite grovt i alla fall. Men sådant här är ju principiellt oplanerbart..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.