höst i juotenheim

Jag och några vänner skall till Joutenheim och vandra 3-4 dagar i mitten av september.Vi utgår från Gjendesheim och har räknat med att vandra Besseggen och vidare till Gjendesby.Sedan får tiden utvisa om vi kan bestiga någon topp i närheten. Har några funderingar ang, tidsåtgång för vandringen,lämpliga andra färdvägar,bör vi tälta eller bo på fjällanläggning? Tacksam för tips.Hur lång tid skall man räkna med för bilresa från Göteborg?
 
Jotunheimen øst

En fin tur är att starta från Bygdin (parkera och eventuellt tälta där). Första dagen är det en ganska lång men fin tur via Torfinnsbu (den är nog stängd nu i September, tjecka på http://www.turistforeningen.no) och fortsätta upp genom svartdalen till Gjendebu. Fram till Torfinnsbu är det lättgått. Sedan är det lite uppåt innan du fortsätter genom svartdalen med fina toppar runt omkring. Bl.a. ser du ändan på Leirungsdalen som är känd för sina toppar bl. a. Store Knutholstind. I slutet på Svartdalen får du fin utsikt över Gjende innan du går ganska brant men fint ned till Gjendebu.
Nästa dag fortsätter du mot Memurubu över det som kallas "Bukkeleiret", brant och fint upp från Gjende. Du går sedan en fin "Rygg" ned till Memurubu.
Sista dagen går du den klassiska turen över bessegen som nog är finast att gå den här vägen.
En søndag är det lätt att lifta från parkeringen ned til Bygdin, annars man kanske sätter bilen här före man startar från Bygdin.
Rekomenderar att ligga på hyttene som är billigare än i Sverige, NOK 330 för helpension (tror jag) i säng på flermannsrum.
God tur!
 

Guest

Gäst
kul!

Jag åkte bil från göteborg nu i juli, och kan rekommendera ett stopp på vägen med övernattning, det går som bekant inte lika fort på E6 i norge som i sverige. Beitostölen kan rekommenderas för övernattning, bilvägen därifrån vill man se i dagsljus!

Att ställa bilen i Gjendesheim kostade 30NOK per dygn men då var det ju säsong..

Besseggen var riktigt maffig, vi gick den första dan, mot memurubu. Rekommenderar andra hållet om det är vått, klättra på stenar nedåt i regn är riktigt lurigt! Men å andra sidan mötte vi en far med 3 barn på ca 1½, 4 & 6 år däruppe så, man kan om man vill!
 
höst i jotenheimen

Tack för ditt tips!
Jag tror det kan bli lite långt för oss första dagen, men vad tror du om att gå från Glendesheim och sedan upp i Leirungdalen för att sedan vika av ner i Svartdalen och Gjendebu.Då slippper vi även problemen med bilen på annat ställe.Kanske har du gått där och i så fall hur är terrängen, kanske stenigt och besvärligt.Man har många frågor när man skall ut och vandra där man ej varit förut. Hoppas på ditt svar.
Hälsningar från Peter i Ulricehamn, Västergötland.
 
bra ide

jag har gått det beskrivna sträckorna i motsatt riktning.
Kanon, utom att en sträcka ned mot Gjendebu är
rätt brant på nakna berget och kräver viss försiktighet i
blött väder.

http://www.mai.liu.se/~pehac/jotun.html

Nu har ju DNT avmarkerat Leirungsdalen (tror jag) så det
kan tänkas att de inte bryr sig om broar längre. Kommer just
nu inte ihåg om man är beroende av sådant. Skriv eller
ring till DNT:s turinformasjon

http://www.turistforeningen.no

il C.
 
Østra Jotunheimen

Jag har dessvärre inte gått Leirungsdalen, men den är på listan...(Det blir nog tälting med toppturer då). Det är nog också riktigt att detta inte längre är en offisiell DNT stig (den är inte med i senaste "Til fots i Norge") men det bör inte skrämma dig. Jag tror nog att detta tar längre tid än att gå från Bygdin.
Som Peter (LA -78 VA -79? skoj att höra dig!) mycket riktigt sa, är det brant ned från "Bukkeleiret" och det var också därför som jag föreslog att gå från Gjendebu via Memurubu till Gjendesheim (det gäller altså också Besseggen).
Angående bilplassering är du dessvärre lite för sent ute for bussen, se http://www.jvb.no/ruter/vxp/vxp-beitost.htm God tur!
 

Guest

Gäst
sten över 1300!

Jag har inte gått den vägen, men generellt gäller att kommer man över 1300 möh är det sten och mera sten. Längre ner ung. som i sarek, ok stigar om det inte regnar för mycket.. Vid fint väder är vägen olavsbu-gjendebu mkt vacker sägs det (det var ösregn när jag var där)& branterna är ganska snälla om man jämför. Man kan åxå få möjlighet att hamna mitt i en renhjord, en upplevelse!
 
Leirungsdalen

Tjena! Jag gick Gjendesheim-Gjendebu via Leirungsdalen för en dryg månad sen, inga problem när det gäller vad. Broar finns på de få ställen där det behövs. Leirungsdalen är mkt fin & lättgången, Svartdalen är inte allt för inspirerande förrän du kommer närmre branten ner mot Gjendebu. För övrigt tror jag att turen; Gjendesheim-Gjendebu, Gjendebu-Memurubu, Memurubu-Gjendesheim (Besseggen) är en helt OK 3-4 dagarstur. Beroende på när ni kommer fram till Gjendesheim på vägen upp, kan ett tipps vara att starta vandringen in i Leirungsdalen på kvällen. Gå så långt att ni kommer förbi sumpmarkerna & alla myggen. Hela Leirungsdalen är grön och mkt fin att tälta i.
Go´ tur!
//Freddy
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.