Höjdmätare

Ok

Björn jag får ge mig sedan jag läst en del av dina referenser tack för din envetenhet.

I bergsterräng på vintern vid temperaturer kring 20 minusgrader är det ofta kall luft i dalarna och varmare på höjden. På sommaren är det tvärtom och det kan vara tvärtom även på vintern i vissa vädersituationer. För att kompensera för det felet så behövs tabeller. Men vilken kurva är instrumenten kalibrerade för? Sannolikt för sommarförhållanden.

Thure
 
Min gamla Garmin eTrex har varit förvånansvärt exakt i höjdangivelser när "navigationsosäkerheten" kommer ner till under 10 meter (kräver fler än 4 satelliter).
På högre höjd har man oftast mycket god täckning (om man nu inte är i en djup dalgång, men där är det å andra sidan oftast lättare att läsa av kartan). Mont Blanc diffade inte mer än 7 m från "verklig höjd" när jag mätte.

Så jag skulle satsa på GPS:en (kalibrering flera gånger dagligen samt temperaturkänslighet låter inget vidare). Öppna plånboken och köp lithiumbatterier från ELFA ifall kyla och batteritid är ett problem.
 
Jag tycker det blir lite moment 22 med barometrisk mätare.

Jag menar, för att kalibrera den måste man vet var man är, right?

Men varför har man höjdmätaren? Är det inte för att hålla reda på var man är? Om då mätaren börjar visa fel så tappar man ju var man är, och hur ska man då kunna kalibrera om den?

På nåt visst känns det som att man nog lär behöva både GPS och barometrisk höjdmätare för att vara på den säkra sidan? GPS:en är visserligen mindre noggrann, men är hela tiden "kalibrerad".
 
En felmarginal på max 10 meter är acceptabelt, men absolut inte 100 m.
?

I så fall så envisas jag med att rekommendera en nyare gps... de gånger jag kollat med känd fakta har det aldrig diffat mer än 10m, vad jag kan minnas...

Jag har en Garmin Forerunner 305... ingen kallibrering behövs, bara att uppdatera mjukvaran då och då... men det är klart, skall man ha en exakt vetenskap, och är lite paranoid ;-) ...så finns det nog bättre prylar, alternativt att släpa på flera olika...

Thomas
 
Frågan är ju också, är exakt höjd verkligen så nödvändigt om man samtidigt vet latitud och longitud?

Är inte vitsen med höjdmätare just att orientera sig mha höjdkurvor? Det behöver man väl knappast om man har en GPS som talar om var man är? Eller har jag missat nåt användningsområde för höjdmätaren??
 
För mig är det som Nermander skriver, att höjdmätaren mest behövs för orientering, som en hjälp att hitta rätt på kartan. Även om X och Y koordinater duger minst lika bra (rättare sagt mycket bättre)till det så är det lite bökigt att först läsa av GPS:en och sedan gå ut i kartans marginal och kolla för att tillsist titta på kartan var man är. När jag jobbar på Svalbard brukar jag faktikt använda höjdmätaren för orientering, trots att jag har GPS med och att höjmätaren visar rätt fel när det är så kallt.
Dessutom, när jag går i branta berg (dvs i Norge eller Alperna) tycker jag att det är kul att veta hur långt jag har kvar när jag stånkar uppför backarna, speciellt när man går på skidor. Ytterligare en finess är den vertikala hastighetsmätaren, den är bra för att veta att man inte går onödigt fort, det är lätt hänt när toppen kallar och man hetsar varandra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.