Hjälp mig välja Solotält.

Och så blev jag med flicka så nu är jag sugen på ett tält för två från black diamond..
Och det ser ut att bli ett Skylight..

Har du läst testen här? http://www.trailspace.com/gear/black-diamond/skylight/ Bra tält för lättviktsentusiaster, mindre bra om man vill att det håller länge.
BDs lite tjockare enkelvävstält (Bibler) verkar bra, men kanske inte optimala för svenskt 3 säsongsbruk eftersom absiden oftast är väldigt liten eller obefintlig.
 
Med 2 kg som gräns kan man ju satsa på ett hybridtält och få jäkligt mycket utrymme. Skippa klaustrofobiska tuber. Det finns ju ett gäng välventilerade enkelvävstält med riktig sitthöjd och absid.

Med ett lätt tvåmans med enkelväv får man ju en massa trevligt innerutrymme och kan använda absiden till annat än bara förråd. Dessutom får man så mycket volym att risken att nudda kondensfukt minskar.

Exempel:
Six Moon Designs Lunar Duo (ryggås)
Tarptent Cloudburst (två bågar, tunnel)
Tarptent Double Rainbow (längsgående båge)

(blunda för en sekund för ordet "tarp" i varumärket "Tarptent" ;) )
 
MSR har gjort sina Hubba och Hubba Hubba (1- och 2-manstält respektive) lite lättare, det största är på under under 2 kilo, och båda finns nu i en lite tuffare och vädertåligare (+ dyrare) utgåva, som inte har innertält av nät utan väv.

Jag använder den gamla Hubba Hubban (c.a. 2,1 kg) till ensamturer på sommar och höst, och är mycket nöjd. Ett praktiskt lättupslaget tält med två ingångar och två små absider, och det känns som att det är O.K. med plats, även om det inte är så långt inuti. Och så gillar jag innertältet med myggnät skarpt på midnattsoliga nätter!
 
Jo det fattar jag ju men, jag menade nog hur stor skillnad det är på matrial som på skärmen har samma spec...

Jag har sneglat på dessa tält med men kan du förklara hur vestibulen fungera, stämmer det att den är tillval?

Vestibulen är rulls upp längst sidorna precis som exemplevis dörren på ett vanligt tält. Resten av tältet är självstagande, bara absiden som "behöver" pinnar.. (Fast kanske är bäst att säta fast tältet ändå ;)
Och absiden både sitter fast och ingår

Finns dessa roliga tält månne att köpa i sverige?

Jo, går nog att ta hem via alla handlare som säljer Black Diamond.
Hörde på Utebutiken i umeå ang pris och han kikade i listan och sa fem tusen, 450 usd + frakt + tull är rätt mycket mindre.
Men det är för skylight, gissar att det är lite dyrare.

Har du läst testen här? http://www.trailspace.com/gear/black-diamond/skylight/ Bra tält för lättviktsentusiaster, mindre bra om man vill att det håller länge.
BDs lite tjockare enkelvävstält (Bibler) verkar bra, men kanske inte optimala för svenskt 3 säsongsbruk eftersom absiden oftast är väldigt liten eller obefintlig.

Menar du det om att mesh-väven gick sönder?
No-see-um mesh används väl i massor av tält och urustning och känns inte som nått som gör mig tvesam till tältet rent så.

Och att ett tält har innertält gör det inte starkare, och snarare värt om så länge som tälten väger lika mycket.
BD hade på sin hemsida en lite film på ett lite större tält i samma väv på Mt everest basecamp i rätt starka vindar, såg ut att klara sig finfint.

Men det är klart det är ett lättviktstält rent så, men borde väl knappast va bräckligare än ett nallo..

"Jag har aldrig hört om nån som är missnöjd med en Black Diamond-produkt"
Det övertygade iaf mig.. :D

Jag har även ett Hilleberg Stalon ill hands, som väger 3.5 kg nånstanns och är stort som en stuga..
Men jag ska verkligen testa BD-tältet! Tilltalar mig med panorama-möjligheterna :)

Vintertid så åker en tarp med så får jag en fin absid på läsidan av tältet också :)
 
Jag står i begrepp att köpa en tarp från Six Moon Designs. Hör av dig före söndag om du vill sambeställa. (Mest aktuellt för dig är kanske Lunar Solo eller Duo.)
Tack, men lite för snart för mig.

Det som slår mig är att dessa tarptält inte väger så mycket mindre än motsvarand "riktiga" tält.
Tarp Lunar Duo 1219 gram + Stavar ca 500 gram? Om jag nu aldrig använt stavar varken i naturen eller i backen så blir ju summan av kardemumman =0. Vad är fördelen? (Ja jag ger mig och släpper in flugviktarna (håll er lungna nu))

MSR har gjort sina Hubba och Hubba Hubba (1- och 2-manstält respektive) lite lättare, det största är på under under 2 kilo, och båda finns nu i en lite tuffare och vädertåligare (+ dyrare) utgåva, som inte har innertält av nät utan väv.

Jag använder den gamla Hubba Hubban (c.a. 2,1 kg) till ensamturer på sommar och höst, och är mycket nöjd. Ett praktiskt lättupslaget tält med två ingångar och två små absider, och det känns som att det är O.K. med plats, även om det inte är så långt inuti. Och så gillar jag innertältet med myggnät skarpt på midnattsoliga nätter!

Hur långt är inte långt? Hur stor är absiden? För vad jag förstår är den lika stor som på Hubba bara att det är två.
 
Ok! Det tar jag åt mig. Vad tror ni om dessa två MSR Hubba eller Terra Nova Laser Competition?
100 respektive 95 cm innerhöjd. Vad tror ni i övrigt om dessa två?.

Jag har sett båda uppsatta på tältutställning... och alltså inte testat dem skarpt... mina intryck då var att:

Terra NOvatältet upplevde jag som sladdrigt och lägre än vad som anges... men som sagt det var på en tältutställning och det var nog dåligt uppsatt... såg inte så kul ut helt enkelt ;-)

Hubba som jag då var allvarlig aspirant på eftersom jag helst inte ville lägga så mycket som ett Akto kostar... men jag blev besviken, eftersom yttertältet slutar runt en dm över marken alltså ungefär i samma höjd som meshtyget börjar på innertältet... och jag som vill kunna använda mitt tält i svenska vår/sommar/höst väder med eventuellt snöslask i hård sidvind... såg lite problem där.

Absiden såg ok ut i stl men den slutade också på tok för högt upp...

Så för att summera intrycket av Hubba så är det i mitt tycke, för vår och höstbruk i svenska fjällen, lite väl luftigt.

Jag bet i det sura och köpte ett Akto istället... och ångrar inte en sekund, eller rättare sagt, jag ångrar inte en krona!

Thomas
 
Tack, men lite för snart för mig.

Ville bara öppna dörr'n ;)

Det som slår mig är att dessa tarptält inte väger så mycket mindre än motsvarand "riktiga" tält.
Tarp Lunar Duo 1219 gram + Stavar ca 500 gram? Om jag nu aldrig använt stavar varken i naturen eller i backen så blir ju summan av kardemumman =0. Vad är fördelen? (Ja jag ger mig och släpper in flugviktarna (håll er lungna nu))

Kontra t.ex. ett Nallo 2 så är det ju väldigt marginell* viktskillnad inkl stavar -- om man nu inte har stavar i vilket fall som helst. Jag trodde aldrig jag skulle börja med det. Sedan testade jag. Nu tror jag aldrig jag kommer sluta med det :), vare sig jag har mitt Nallo eller mitt (snart, troligen, SMD Wild Oasis). Och då är det ju bra om de kan göra två jobb, så att säga.

* En kexchoklad och ett toalettbesök, som min bror brukar säga. Men om man kan räkna hem några kexchoklad och en tre fyra toalettbesök så...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.