Hjälp med 3 för 3

Har kommit lite längre i mina planer för sommarturen. Ser ut att bli i mellan-Sverige under högsommar. Har sammanställt utrustningen i en pdf-fil som går att hämta här.

Har läst igenom vandra fjäderlätt för inspiration. En av dom stora frågetecken som finns kvar är skodon. Har ett par Lundhags Scout som jag är väldigt nöjd med om det inte var för att dom är en aning för små och ganska tunga(1400g). Har funderat på att byta till ett par salomon tech amphibian(320g) som i stort är ett par sneakers/sandaler med nättopp och använda tunna liners.

Problemet är att jag hatar att gå runt med blöta fötter. Mina scout är vattentäta upp till skaftet och jag kan byta sockor när det blir för fuktigt i kängorna. Sealskinz är dyra, håller dåligt och har vad jag kan läsa mig till en förmåga att läcka. Kanske finns det lätta kängor eller andra alternativ som jag inte känner till. Känns som jag har hamnat i en mental återgränd och behöver era råd.

Tack!
 
Har kommit lite längre i mina planer för sommarturen. Ser ut att bli i mellan-Sverige under högsommar. Har sammanställt utrustningen i en pdf-fil som går att hämta här.



Tack!

Börjar se bra ut.
Lite tankar:
Nu vet jag ju inte hur stor mun du har, men varför barntandborste?
Det finns tvål i förpackning i form av 50 st tunna blad från sea to summit mycket praktiskt.
Vad är det för byxor?
Jag kan rekommendera våtservetter, handhygien efter "toa"besök är viktigt.

mvh D
 
Börjar se bra ut.
Lite tankar:
Nu vet jag ju inte hur stor mun du har, men varför barntandborste?

Normalstorlek skulle jag tro. Barntandborste för att det inte behövs mer och kan jag spara 25% av vikten på varje småpryl, ja du förstår.

Det finns tvål i förpackning i form av 50 st tunna blad från sea to summit mycket praktiskt.

Ser intressant ut.

Vad är det för byxor?

Inga en så länge. Planerar på att plocka upp ett par billiga på Stadium om möjligt.

Jag kan rekommendera våtservetter, handhygien efter "toa"besök är viktigt.

mvh D

Tack för ditt svar, förstår att det sista man vill är att bli magsjuk. Skall dubbelkolla hygien.

greenjuice sa:
Var ska du vandra? Det beror också på där du ska gå. Man kan anpassa sin utrustning efter området där man ska vandra.

Just nu ser det ut att bli någonstans i mellansverige.

mvh
 
Har kommit lite längre i mina planer för sommarturen. Ser ut att bli i mellan-Sverige under högsommar. Har sammanställt utrustningen i en pdf-fil som går att hämta här.

Har läst igenom vandra fjäderlätt för inspiration. En av dom stora frågetecken som finns kvar är skodon. Har ett par Lundhags Scout som jag är väldigt nöjd med om det inte var för att dom är en aning för små och ganska tunga(1400g). Har funderat på att byta till ett par salomon tech amphibian(320g) som i stort är ett par sneakers/sandaler med nättopp och använda tunna liners.

Problemet är att jag hatar att gå runt med blöta fötter. Mina scout är vattentäta upp till skaftet och jag kan byta sockor när det blir för fuktigt i kängorna. Sealskinz är dyra, håller dåligt och har vad jag kan läsa mig till en förmåga att läcka. Kanske finns det lätta kängor eller andra alternativ som jag inte känner till. Känns som jag har hamnat i en mental återgränd och behöver era råd.

Tack!

Tycker du verkar ha ett bra underlag för att fatta ett beslut som passar din situation. Om du absolut vill försöka hålla fötterna torra och ha något lätt på fötterna så kan jag tänka mig att Inov-8 känga är ett alternativ:
http://www.inov-8.com/Products-Detail.asp?PG=PG1&L=26&P=5050973007

Jag har inte testat dem själv men jag vet att Ryan Jordan på BPL var mycket nöjd vid vår snöiga Klippiga Bergen-tur 2007.

En fundering, dock: Du skriver att du inte gillar blöta fötter och frågan är då om du testat blöta fötter i lätta skor med tunna sockar, som i Tech Amphib? Det är inte samma sak som blöta fötter i kängor. Det senare blir lätt ett väldigt våtvarmt omslag som gör att (åtminstone mina) fötter mjuknar och det blir lätt att få skavsår.

Lätta strumpor och skor enligt den modell jag använder ger visserligen fuktiga fötter, men på ett mera luftigt sätt som både känns behagligare och inte gör fötterna lika mjuka och känsliga. Det finns flera som testade detta förra sommaren och har skrivit om det här på Utsidan. De kanske kan komplettera med sina erfarenheter.

Har du inte testat skillnaden så passa på och gör det. Har du testat och fortfarande inte trivs så är Roclite kanske ett bra alternativ.

Jörgen
 
Jag använder numera barntandborste även till vardags, efter att jag insåg att jag fick tänderna renare med den jag hade när jag var ute i skogen (troligen ger det mindre huvudet högre tryck mot tänderna). När min sambo fick en ny tandborste rekommenderad av tandläkaren var det med ett pyttlitet huvud. Så att tro att man ska ha en borste med stort huvud bara för att man är vuxen är alltså dumt.

Men jag har inte tandborsten i en plastpåse, jag har den direkt i min "necessär" av myggnät. Då torkar den mellan användningstillfällena och blir ingen bakteriehärd som den blir om den ligger fuktig i en plastpåse hela tiden.


När det gäller tvål i bladform är min erfarenhet att det är mindre drygt än att ha en vanlig hårdtvål. Det är svårt att använda mindre än ett helt blad, man tappar bladbitar innan tvålen löst sig helt osv.

Våtsavetternas fördel är att de har inbyggd vätska, annars är tvål och vatten precis lika bra (om inte bättre) ur hygiensynpunkt.


Har du funderat på om du verkligen behöver Zipkan?

En sån här
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/24/Large/24-218_l.jpg
plus en sån här
http://www.artistica.nu/upload/206322.jpg
ett par bitar kardborre och kontaktlim så får man en enkel pannlampa som går att sätta på brättet till hatten eller skärmen på en keps. Visserligen får man inte samma batteritid som med en Zipka, men hur mycket batteritid behöver du?


Kniven verkar stor och tung (i mina ögon:).

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=225361
Den för 8 spänn fungerar bra att skära t.ex. påläggskorv och öppna matförpackningar med och väger "ingenting".
 
Har kommit lite längre i mina planer för sommarturen. Ser ut att bli i mellan-Sverige under högsommar. Har sammanställt utrustningen i en pdf-fil som går att hämta här.

Nu har jag inte haft tid att detaljstudera och riktigt tänka igenom din packlista, men följande slog mig när jag tittade översiktligt:

- min (begränsade) erfarenhet säger mig att man behöver ett liggunderlag även i hängmattor, om det inte är mycket varmt. Luften kyler en hel del underifrån, och sovsäcken hjälper inget undertill. Den här typen av hängmatta kan du inte heller trä sovsäcken över som en del gör.

- 10 m toapapper låter lite om det är en lång tur (det lät så när du skrev att du skulle ut och back packa i Europa). Går säkert att köpa mer någonstans längs vägen, men då får du slänga det mesta av en rulle.

Otur med dollarpriset, om du ska beställa hängmattan från USA. Såg att den var uppe i 9 spänn häromdagen, mot 6 i somras...

Lycka till!
/OJ
 
När det gäller toapapper, så om man inte ska spola ner det så är pappersnäsdukar ett hett tips. Finns i betydligt mindre förpackning är "en hel dassrulle".

Om man klipper/skär dem i remsor och tar isär lagren så räcker de ännu längre.

Och de löses inte upp lika lätt av fukt (dasspapper är ju gjort för att kunna spolas ner, d.v.s. det löser upp sig i vatten).

På toaletter där man spolar brukar det ju finnas papper.
 
Har du inte testat skillnaden så passa på och gör det. Har du testat och fortfarande inte trivs så är Roclite kanske ett bra alternativ.

Jörgen

Hittade din artikel om blöta fötter. Tror jag ska ta ett steg ut i den djupa sidan av poolen och testa amphib(el. liknande) med liners. Går det i fjällen så borde det gå i mellansverige.

oscar jensen sa:
Nu har jag inte haft tid att detaljstudera och riktigt tänka igenom din packlista, men följande slog mig när jag tittade översiktligt:

- min (begränsade) erfarenhet säger mig att man behöver ett liggunderlag även i hängmattor, om det inte är mycket varmt. Luften kyler en hel del underifrån, och sovsäcken hjälper inget undertill. Den här typen av hängmatta kan du inte heller trä sovsäcken över som en del gör.

Sov runt 2 veckor sammanlagt i hängmattan under förra sommaren utan problem. Nu har jag inte en syntetsäck längre och dunet i den nuvarande komprimeras mycket mer samtidigt som väven är annorlunda så vågar inte med säkerhet säga hur det kommer att gå. I värsta fall får man köpa någon typ av tunt liggunderlag.

- 10 m toapapper låter lite om det är en lång tur (det lät så när du skrev att du skulle ut och back packa i Europa). Går säkert att köpa mer någonstans längs vägen, men då får du slänga det mesta av en rulle.

Ska fundera på det, är det inte allt för torrt går det bra med vitmossa.

nermander sa:
Men jag har inte tandborsten i en plastpåse, jag har den direkt i min "necessär" av myggnät. Då torkar den mellan användningstillfällena och blir ingen bakteriehärd som den blir om den ligger fuktig i en plastpåse hela tiden.

En nät-necessär låter som en bra idé.

Har du funderat på om du verkligen behöver Zipkan?

En sån här
http://www.biltema.se/Archive/Produc...e/24-218_l.jpg
plus en sån här
http://www.artistica.nu/upload/206322.jpg
ett par bitar kardborre och kontaktlim så får man en enkel pannlampa som går att sätta på brättet till hatten eller skärmen på en keps. Visserligen får man inte samma batteritid som med en Zipka, men hur mycket batteritid behöver du?

Gillar min zipka men skulle jag bli mer extremt UL så är det helt klart ett alternativ.

Kniven verkar stor och tung (i mina ögon:).

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=225361
Den för 8 spänn fungerar bra att skära t.ex. påläggskorv och öppna matförpackningar med och väger "ingenting".

Troligen blir det en fulltånge av mer traditionell modell. Gillar möjligheten att spänta lite grövre virke, tälja tältpinnar osv, min lyxartikel i packningen. :)

mvh
 
Ang blöta fötter:
Testa lite försiktigt. Systemet bygger på att jag sällan fryser när jag håller mig i rörelse. När jag rastar och det är kylslaget har jag ett par torra, varma strumpor som jag drar på. Dessa tas av när jag an börjar röra mig igen. Blir det för kallt även när jag går så tar på mig de varma sockarna plus de vattentäta.

Jag har funnit att jag använder de vattentäta sockarna mindre och mindre, dels för att inte slita på dem (de är ju som du skrev inte särskilt slitstarka) dels därför att jag håller värmen ändå och har vant mig vid att fötterna blir blöta då och då. Det finns lite mer om mina erfarenheter från en långvandring i somras här:
http://www.fjaderlatt.se/2009/01/hemavan-till-anjan-erfarenheter-av.html

Vad gäller liggunderlag så kan en bra reserv (även skönt att sitta på emellanåt) vara ett Jysk-underlag som du kapar till torsostorlek. Det lär väga under 100 gram.

Jörgen
 
Underkylan och A-ramar

Även i hängmatta, blir det underdrag, att ligga på ett tunnt liggunderlag brukar vara bra för att behålla kroppstemperaturen och för att jämna ut.
A-ramar två surrade med överkryss, tre slanor på längden, surras till bädd och att hålla upp taket.
(Sover man på näthhängmatta träs dennas långkanter över sidoslanorna.)
 
Tackar ödmjukast för alla svar.

Har uppdaterat listan(pdf). Målet med en utrustning som kan kännas UL känns inte allt för avlägset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.