ToLi2007; sa:
Jag och min flickvän står inför en sommar där vi ska ta nästa steg i vårt uteliv. Vi har fjällvandrat tidigare men då har vi bott i stugor. Till nästa vandring vi ska ge oss ut på har vi dock tänkt oss införskaffa ett tält och behöver hjälp med tips och idéer.
Vi kommer nog att gå kring kungsleden eller liknande och kommer som längst vara ute i fem sex dagar till sensommaren eller hösten. Vad ska vi tänka på tycker ni, hur ska vi tänka när det gäller kupoltält kontra tunnel?
Vi vet ju inte riktigt hur vi kommer att uppleva att bo i tält så att investera i ett väldigt dyrt tält första gången känns lite jobbigt, finns det några billiga alternativ som skulle fungera bra för två nybörjare på sommar/höst-vandringar i svenska fjäll?
tacksam för råd /// Tobbe
Jag skulle råda er att backa ett par steg i tanken, ni vill frigöra er från att vandra via stugor med allt vad det innebär (stämmer det? andra anledningar?)
Bara för att tunnel och kupoltält är det som de flesta använder utanför stogorna innebär det inte att det är det enda alternativ ni ska börja rota i.
För att dra upp en grov skissning av vilka tälttyper det finns att vraka bland så har ni (utöver tunnel och kupol som ni kommer att få höra till leda om):
Kåtan, den i fjällen äldsta och mest beprövade boendeformen som också tillåter eldande inuti.
Pyramidtältet, som en enklare variant av kåtan kan man få ståhöjd till en lätt vikt och ofta mycket billigt pris.
Ryggåstältet, en mycket beprövad variant som har god vikt/golvyta relation. (antagligen varför den är så svår att konkurera ur helt)
Det är grundtyperna av regelrätta tält som brukar användas på fjället, sen finns det ju en massa tarps/presseningar i olika storlekar och former som kan användas på olika sätt och diverse olika "halvtält"/"supertarps"/"tarptents" osv...
Själv har jag införskaffat mig ett ryggåstält, det är nog så rymligt volymmässigt för mig och skulle jag behöva husa fler än mig själv får jag med lite kärlek in tre personer i innertältet, skulle jag köra med bara yttertältet och lägga folk där skulle jag nog få in ca 8 personer med mindre packningar. Allt utan att jag behöver oroa mig över att jag iinte ska orka bära det själv då det går att använda det i olika delar så jag kan springa runt med bara ett litet solotält på knappa kilot eller ett riktigt lyxigt semesterboende med nästan ca 12m2 golvyta.
Andra gillar kåtan där man ifs får bära lite mer men kan mysa till det rejält när man är framme istället, själv skulle jag gärna ha även en bra kåta men det är en kostnadsak om jag kan köpa en eller tidsak om jag kan sy en.
Tarps av olika slag kan vara ett mycket fördelaktigt boende då man kommer så mycket närmare naturen vilket när man vnat sig blir smått beroendeframkallande (numer sover jag oftast tarp, jag tycker att halva påängen försvinner om jag stänger just det jag kommit dit för att uppleva ute). I fjällen kräver det dock lite mer god vilja, men å andra sidan kan upplevelsen bli så enormt mycket bättre än med tält, ett av mina starkaste minnen är en kort tur upp till trollsjön genom kärkevagge, vi var ett gäng 13-14 åriga (om jag minns rätt) grabbar som hade tältat halvägs från vassijaure mitt bland jokkarna på västra/norra sidan av mynningen till kerkevagge och när jag vaknar på morgonen och trippar ut för att slå en piss så ser jag med förundran hur bara några hundra meter längre fram en vitglödande massa stirrar tillbaka på mig. målnen bildade som ett hav på vilkens strand vi nu hade vårat tält stående. Jag pissade, satte mig ner, och njöt!
Den typen av saker är underbara, blir nästan bara bättre med tarp, ligga i sovsäcken och titta ut när morgonen bryter ny mark över fjället.
Snöa inte in på tunnel eller kupoltält, det är oftast det ända valet om man ska vistas i extrema miljöer osv, men om ni inte har tänkt sätta hastighetsrekordet till nordpolen eller annat skulle jag nog säga att ni gör rätt i att titta över andra alternativ ordentligt då kupol och tunnel har måna fördelar men oftast är sanslöst dyra om man ska ha kvalitet. Och så mycket kan jag lova er, ni är bättre rustade med ett fjällräventält, ryggås från 70talet än med ett halvbra kupoltält (typ earlylight/firstlight, jag har klämt och känt och förvänats över den korkade konstruktionen men framförallt den tvivelaktiga utförandet, inte precis kvalite om jag säger så!).
Jag skulle rekomendera er att känka över saken grundligt, dvs väga alla möjligheter, innan ni införskaffar ett tält eller testa er fram med Hyr/låne tält tills ni vet vad ni vill ha.
Lycka till / F