Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2

Hej,
Jag vet att det finns en mängd olika trådar om tält och jag har läst så mycket jag hittat, men känner ändå att jag måste ställa några frågor. Internet har ju inneburit en revolution när det gäller konsumentupplysning, samtidigt blir det allt svårare att bestämma sig för vad man ska köpa, när informationen kring olika produkter (inte minst friluftsprylar) verkar obegränsad.

Jag håller på att leta upp ett tält för fjällvandring som skall passa mina kriterier:
2 personer
tillräcklig absid/absider för förvaring
Vikt på ca 2 kg
Ihoppackad skall tältet vara ganska nätt

Då varken jag eller min sambo är några jättar (ca 170 cm) behöver tältet inte vara så stort, åtminstone inte långt. Däremot är det ju skönt med lite "rum" om man skall vistas länge i tältet.

Dessa båda tält har jag fastnat för:
Hillebergs Nallo 2 (en klassiker som jag förstått)
Mountain Hardwear Skyledge 2

Till alla Nallo 2-ägare har jag två fråga: vilka dimensioner har tältet ihoppackat? Tältet är ju grönd - är det mörkt i tältet under dagtid?

När det kommer till Skyledge (http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=3&cat=48&prod=1949) är innertältet helt gjort i Mesh (ett sorts "nät"). Frågan är - hur håller ett sådant tält värmen? Jag kommer att använda det mycket i de jämtländska fjällen, där nätterna kan vara nog så kalla (men kommer aldrig att använda det på vintern). Hur tror ni att kondensen är i ett sådan tält?

Andra tält som jag kikat på, men som jag avfärdat av olika anledningar är
MSR Zoid 2
Vaude Hogan UL
Black Diamond Lighthouse
Terra Nova Voyager SL
Terra Nova Laser Large
Big Agnes Seedhouse SL2
Sierra Designs Baku 2
Sierra Designs Lightning

Är också lite osäker på vilka fördelar respektive nackdelar ett tält med två lager har jämfört med ett som bara har ett lager. Kondensproblematiken verkar ju bestå i vilket fall (vad jag läst mig till).
 
cyanopsis; sa:
2 personer
tillräcklig absid/absider för förvaring
Vikt på ca 2 kg
Ihoppackad skall tältet vara ganska nätt

Bägge tälten uppfyller dina kriterier, även om absiden på MH kanske är lite väl liten. Men hur är det med priset? Du får ju drygt 2 MH till priset av ett Nallo :)
 
öringen; sa:
cyanopsis; sa:
2 personer
tillräcklig absid/absider för förvaring
Vikt på ca 2 kg
Ihoppackad skall tältet vara ganska nätt

Bägge tälten uppfyller dina kriterier, även om absiden på MH kanske är lite väl liten. Men hur är det med priset? Du får ju drygt 2 MH till priset av ett Nallo :)

Tack för svar! Du har helt rätt, även om priset i detta fall prioriteras lägre än vikt och packmått, så spelar det givetvis in. Jag brukar beställa från utländska (oftast amerikanska) internetbutiker som levererar internationellt (har precis fått ett par Simms Travel Waders, vadarbyxor, för 115 USD när priset i Sverige är nära 3000:-!) så jag vet att jag kan spara några kronor både på Nallo och Skyledge.

Då mitt nuvarande tält inte ens har absid har jag svårt att uppskatta hur mycket plats som behövs för, låt säga en 70l väska och skor (mycket annat kommer jag ändå att ha vid fötterna då vi som sagt var ganska korta). Men finns det några riktlinjer när det gäller absiden?

I övrigt, ett tips för den som fjällfiskar och vill gå lätt: Simms Travel Waders är inte större än en termos ihoppackad och väger strax under 500g (small).. Recension kommer till sommaren!
 
Jag har haft ett par olika meshtält och låtit dem gå vidare. Blåsiga kalla höst och vårnätter blir, enligt mitt förmenande, vetilationen för bra, det blir dragigt och kallt i tältet. Sommartid däremot är det utmärkt.
Av de från dig föreslagna har Nallo 2 blivit en klar favorit hos oss, sedan många år. Vi är nöjda. Innertältet i gult känns ljust och dagtid är vi mest ute. Men skall man vistas i tält mycket under dagtid, är nog gult yttertält att föredra, även om det syns väl.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-14 kl 17:44]
 
lapetter; sa:
Varför har du avfärdat Terra Nova Laserlarge om du fortfarande har kvar Nallo i funderingarna?

Ja du... (tittar på mitt excel-dokument med alla mått) - jag håller med om att LaserLarge lockar med fina siffror - det är väldigt lätt och verkar samtidigt rymligt. Tältet har däremot hela 56x17 cm i packat format, vilket jag tycker är i överdrift. Då ska sägas att jag ännu inte hittat några mått på Nallo (någon??) - så jag kanske får omvärdera det hela om det visar sig att Nallo också är "bulkig".

Har du förresten egna erfarenheter av LaserLarge?
 
johankse; sa:
Jag har haft ett par olika meshtält och låtit dem gå vidare. Blåsiga kalla höst och vårnätter blir, enligt mitt förmenande, vetilationen för bra, det blir dragigt och kallt i tältet. Sommartid däremot är det utmärkt.
Av de från dig föreslagna har Nallo 2 blivit en klar favorit hos oss, sedan många år. Vi är nöjda. Innertältet i gult känns ljust och dagtid är vi mest ute. Men skall man vistas i tält mycket under dagtid, är nog gult yttertält att föredra, även om det syns väl.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-14 kl 17:44]

Tack! Nu finns det ju även rött yttertält på Nallo, så det kanske ger ett mer behagligt inneljud under dagtid. Om tältet syns bra eller ej ute i naturen gör det samma för mig (jag har dock full förståelse för dem som vill smälta in i naturen).
 
cyanopsis; sa:
tillräcklig absid/absider för förvaring
Vikt på ca 2 kg
Ihoppackad skall tältet vara ganska nätt

Dessa båda tält har jag fastnat för:
Hillebergs Nallo 2 (en klassiker som jag förstått)

Till alla Nallo 2-ägare har jag två fråga: vilka dimensioner har tältet ihoppackat? Tältet är ju grönd - är det mörkt i tältet under dagtid?

Har ett Nallo2 som jag är väldigt nöjd med. Vad det gäller vikten så ligger den på cirka 2,4 kg men det är också en modell från cirka 1995. Inte tycker jag att det blir särskillt mörkt inne i tältet. Det är ju ändå ganska tunn väv.

Se på bilden så får du en uppfattning om hur det blir ihoppackat. Det är den gröna säcken längst upp på ryggan

storl1.jpg



När det gäller absiden så kommer den att bli väldigt full om ni har 2 packningar där. Det blir gymnastiska övningar om man ska ta sig ut på natten. Jag brukar lägga min rygga under regnskyddet utanför tältet.

Ytterliggare ett alternativ är Bergans Kompakt 2. Billigare och lite tyngre. Ser ut precis som Nallo2.

Lycka till i tältdjungeln
Peter P.
 
cyanopsis; sa:
Ja du... (tittar på mitt excel-dokument med alla mått) - jag håller med om att LaserLarge lockar med fina siffror - det är väldigt lätt och verkar samtidigt rymligt. Tältet har däremot hela 56x17 cm i packat format, vilket jag tycker är i överdrift. Då ska sägas att jag ännu inte hittat några mått på Nallo (någon??) - så jag kanske får omvärdera det hela om det visar sig att Nallo också är "bulkig".

De uppgivna packmåtten ska man nog inte fästa någon vikt vid. Det kan bli lite hursomhelst beroende på hur påsarna är gjorda och om det är mätt komprimerat eller okomprimerat. T.ex. har jag just nu ett treochnåntingkilostält i sin packsäck liggande i stolen, och en snabb koll med tumstocken visar ca 20x48 cm. En snabbkoll på tillverkarens hemsida visar 15x45 i packmått. Det är i paritet med respektive mindre än de uppgivna packmåtten på laserlarge. Skulle inte tro det, va. Och jag har svårt att se hur laserlarge 1 som enligt uppgift är ca 4 hg lättare än nallo 2 ska kunna ta upp mer utrymme.

Som du så tycker jag att innerutrymmerna verkar bättre på laserlarge än på nallo. Mer användbar takhöjd bl.a. Och till samma vikt som ett vanligt nalllo så får man ett laserlarge 2, med utökad absid. Om viktuppgifterna stämmer alltså.


Har du förresten egna erfarenheter av LaserLarge?
Nix. Tycker bara att det verkar vara värt en fundering om man funderar på ett nallo. Men det är ju det där med referenser och vitsord. I så fall någon annanstans än på utsidan. Här finner du vitsord för Hilleberg :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.