Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3?

Hej!

Jag är ute efter ett tält som ska vara riktigt bra och som ska tåla snö, regn och hårda vindar men även klara sig bra då temperaturerna stiger. Dessutom vill jag att det ska väga så lite som möjligt. Det bör vara rymligt för 2 pers med packning.

Sierra Designs Stretch Dome verkar vara ett känt och beprövat tält som ska klara de flesta situationer. Dock har jag inte lyckats hitta det i Sverige. Ett annat tält som jag sneglar på är Hilleberg Nallo 3. Har någon erfarenhet om hur väl detta tält klarar sig vid kraftiga vindar, regn och snö samt i varmare klimat? Den stora fördelen med Nallo är att vikten är ca hälften av Stretch Dome (som har bruttovikt på ca 4,7 Kg). En annan fördel är som sagt att Nallo verkar vara betydligt lättare att få tag på i Sverige. Stretch Dome verkar jag få beställa från USA.

Vad rekommenderas?
 
Äpplen och päron

Gohan; sa:
Dessutom vill jag att det ska väga så lite som möjligt. (...)
Vad rekommenderas?

Om vikten verkligen är prioriterad förstår jag inte ens hur Stretch Dome kan vara ett alternativ.

För samma vikt får du ju SEX liggplatser med Nallo (jämfört med "två och en halv" i Stretch Dome).
Men om det är vinteregenskaper du är ute efter så faller nog Nallo bort pga dålig ventilation.
Är du över meddellängd går nog Nallo bort också eftersom fotänden är så låg.

Du får nog ställa upp en hårdare kravlista, så kan nån kanske tipsa lite :)
 
Jag kollar själv lite på ungefär samma kravspec och i min lista ligger HB Kaitum bäst till just nu. Var inne och kikade på ett häromdagen, det är grymt stort inuti -- förstås beroende på vad man jämför med ;)

EDIT: Öringen var snabbare på tangenterna ;)
 
Tack för era svar!

Njo vikten är prioriterad men jag vill även kunna använda tältet under vinterförhållanden. Moment 22? Jag är 190 cm lång så jag är väll lite över medellängd. Men Nallo ska ju va 220 cm så det borde väll vara ok? Har Nallo verkligen så dålig ventilation så det inte rekommenderas i vinterförhållanden? För min del behöver det inte tåla de absolut mest extrema vinterförhållandena, men det bör som sagt helst klara av en hel del. Skiljer sig ventilationen avsevärt mellan Nallo och Kaitum? Isf kanske jag hellre bör satsa på ett Kaitum? Är det rymligt nog för 2 pers + packning? Absid i all ära, men regnar det mycket är min erfarenhet att det är bäst att kunna ha de viktigaste grejorna inne i tältet för att undvika väta.

Mvh
Johan


[Ändrat av Gohan 2006-08-14 kl 19:30]
 
Gohan; sa:
Jag är 190 cm lång så jag är väll lite över medellängd. Men Nallo ska ju va 220 cm så det borde väll vara ok?

Nallos fotända är väldigt "vass", vilket innebär att takhöjden för dina fötter bara är nån decimeter. Själv har jag bara provlegat ett Nallo i butik, men drog slutsatsen att sovsäckens fotände skulle ligga mot väven hela tiden. Att ligga på rygg verkade bara vara att glömma. Jag är 193 cm.

Mitt Haglöfs Twin Peak av samma principkonstruktion har en ligglängd på 230 cm, och även där kommer man åt med tårna ibland, även om jag aldrig haft nåt problem av det.

Katium är klart intressant, både för att gavlarna är lodräta och för att ventilerna är bättre - du kan få världens korsdrag.
Det är ungefär lika brett som Sierra Designs-tältet inuti.
 
Ok, får gå till en affär och höra om jag kan prova ett Kaitum och Nallo. Om det är som du/ni säger så lutar det nog åt ett Kaitum för mig. Tack så jättemycket för hjälpen.
 
Kaitum är väl tilltaget när det gäller innervolymen för två. Två absider med plats för prylar.

Om du inte räds vikt så är ju även ett Keron ett alternativ, i stort sett samma innertältsdesign som Kaitum men grövre väv och stänger.
 
Ja det ser också intressant ut. Men jag får nog göra en avvägning mellan pris, vikt och tålighet. Har inga planer på att göra någon polarexpedition inom den närmsta tiden (men man vet aldrig :)) och i så fall känns kanske Kaitum som en bra kompromiss mellan tålighet och vikt?
 
Ja själv tycker jag att Kaitum har bättre prestanda. Priset är ju ungefär detsamma. Avsevärt mycket lättare och tillräckligt bra material för att klara mina behov, vad jag kan bedöma. Det enda jag stör mig på är att de inte har myggnät i ventilöppningen, som de har på Keron.
 

Guest

Gäst
alven; sa:
Det enda jag stör mig på är att de inte har myggnät i ventilöppningen, som de har på Keron.

Men det är väl ändå någon form av insektskydd i ventilerna, eller är det fria luften direkt? I så fall går Kaitum bort direkt till mina tältköparplaner.

Tältade i norra Finland i helgen, norr om Kittilä. Just där vi slog upp tältet hade det aldrig gått utan ett mygg- och knott-tätt tält, jag har aldrig varit med om så mycket mygg innan.
 
Nordesjö; sa:
Gohan; sa:
Jag är 190 cm lång så jag är väll lite över medellängd. Men Nallo ska ju va 220 cm så det borde väll vara ok?

Nallos fotända är väldigt "vass", vilket innebär att takhöjden för dina fötter bara är nån decimeter. Själv har jag bara provlegat ett Nallo i butik, men drog slutsatsen att sovsäckens fotände skulle ligga mot väven hela tiden. Att ligga på rygg verkade bara vara att glömma. Jag är 193 cm.
Jag var på tältjakt i somras och provade ett antal olika. Jag är 194 cm lång och de flesta tälten jag kollade på är 210 cm långa, vilket är för kort. Nallo har som sagt 10 cm till, och det räcker. Jag kan sova på rygg i det, även om marginalen upp till tältduken inte är så värst stor. Vi har sovit tre grabbar i mitt Nallo 3 GT, och det gick bra. Fast man får vara rätt bra kompisar förstås.

Av ventilationsskäl är Nallo kanske inte det rätta för dig, men jag ville ge en motbild till det Martin skriver.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.