Hilleberg, eller?

Ska köpa eget tält för första gången och får höra från många att Hilleberg är kanon. Är mest intresserad av 3-säsongs tunneltält, har kikat lite på Nallo och Nammatj. Dock kostar Hilleberg såpass mycket att det vore kul om med lite tips på andra tält som kanske inte är fullt så dyra. Alternativt tips på sajter där det går att få tag på Hilleberg till bra priser.
 
Woppe; sa:
Ska köpa eget tält för första gången och får höra från många att Hilleberg är kanon. Är mest intresserad av 3-säsongs tunneltält, har kikat lite på Nallo och Nammatj. Dock kostar Hilleberg såpass mycket att det vore kul om med lite tips på andra tält som kanske inte är fullt så dyra. Alternativt tips på sajter där det går att få tag på Hilleberg till bra priser.

Jag använder mig av ett Fjällräven Akka, ligger någon 1000:lapp under Hilleberg, detta tält funkar alldeles utmärkt, har dock ingen som helst erfarenhet av Hillebergs tält. (annat att trådar med Hillebergsdiskussioner brukar bli rätt "intressanta":)

/Gugge
 
Tälta!

Hej! jag har själv ett HB Keron3 vilket jag varmt rekommenderar alla! har aldrig ägt ett riktigt bra tält med kvalitet förrut och detta är nog inte mitt sista heller. Jag köpte mitt begagnat via pryltorget här på Utsidan. En idé kanske ?. Du kan ju alltid kolla http://www.fritidsbutiken.com/ de har en massa olika tält. Lycka till och tänk på att kvalite håller i längden ! /Gunnar
 
Hilleberg

Har själv två Hillebergs tält, ett Akto och ett Nallo, jag har aldrig varit nöjdare med ett tältmärke än jag är med Hilleberg. Tyvärr kostar dom mycket pengar men skall man ha kvalitet kostar det ( det kostar ju och ligga på topp som man säger ). Själv tycker jag du skall köpa Hilleberg och så gynnar du samtidigt svenskt näringsliv.


M.V.H Tompa
 
Tält

Äger själv ett Hilleberg Keron 3, som fungerar helt otroligt bra. Kommer precis hem ifrån en tur till Jämtland. Kan jag starkt rekomendera. Annars tror jag att de flesta Hilleberg är av en bra klass. Dock ska de lättare Hilleberg modellerna inte vara lika bra som de tyngre tältmodellerna, men ändå hålla en hög klass.

Vaude säljer annars väldigt bra och billiga grejer. Pratade med en representant från Vaude på Elmia Game Fair som sade att de höll på med förhandlingar med Naturkompaniet, som kanske skulle sälja deras grejer. De ska ha bra och billiga 3 säsongstält. Inte speciellt tunga heller.

Det finns egentligen gott om lite mer "udda" märken som har bra tält till ett vettigt pris. Men köper du ett Hilleberg så vet du att du får ett otroligt bra tält. Ring till dem och hör efter ifall de har några utställningstält över som de tänker sälja. Köpte själv mitt för 6000 kr på det sättet!

Lycka till.
 
Re: Tält

Robert Karlsson; sa:
Det finns egentligen gott om lite mer "udda" märken som har bra tält till ett vettigt pris. Men köper du ett Hilleberg så vet du att du får ett otroligt bra tält. Ring till dem och hör efter ifall de har några utställningstält över som de tänker sälja. Köpte själv mitt för 6000 kr på det sättet!
Nuförtiden är det enklare än så eftersom de har en uppdaterad outletlista på webben... :)
 
Och jag är väl kanske en av få som inte tycker att tält från Hilleberg är dyra.

Tänk på att tältet:

- kan vara din livslina i vissa sammanhang

- håller i väldigt många år om du sköter det väl

- är "intjänat" efter kanske 50-60 tältnätter. Sedan bor du gratis.

- är en bostad som du kan slå upp på de mest magnifika platser där landskapen är bedårande vackra.

- är billigt om du jämför med många andra saker här i livet. Vad kostar det inte att röka några paket cigaretter varje dag? Ja jag vet inte eftersom jag inte röker. Men dyrt lär det vara i alla fall.. :=)

- ger dig någonting tillbaka till skillnad mot de pengar du satsat i pensionssparande.. ;=)


Visst, jag förstår att det kan kännas som en stor kostnad för många att lägga 5-6000:- eller mer på ett tält. Men använder man det oftare än någon enstaka dag varje sommar så tycker jag faktiskt inte att det är så dyrt.

Har du betalat 6000:- för ett tält och du har möjlighet att använda det för 15 år framåt i tiden. Säg att du sedan tältar måttligt varje år, kanske drygt 20 dagar. Ja, då betalar du inte mer än 20:-/natt du sover i tältet. Plus den lilla förräntningen du har förlorat under åren förstås.

Har du behov av ett Hilleberg eller liknande "extremtält" så ska du inte "snåla". Det kan löna sig i längden.

Jag använder själv ett Hilleberg Unna på mina kajakturer. Det är smidigt. Har dock funderat på ett Nammatj också (mest för vinterbruk) då detta har fått flera positiva omdömen.

Lycka till i ditt val!




[Ändrat av forstheim 2003-07-06 kl 13:00]
 
Att ett tält heter Hilleberg innebär inte automatiskt att det är ett "extremtält" som ovanstående skrev.
Det innebär inte heller automatiskt att det är ett bra tält. Saivo och staika är dom enda tälten jag skulle vilja använda i en extrem miljö. Letar man tält i den kategorin ska man nog kolla in tex ferrino,
terra nova eller mountainhardware istället.
 
Jag var som du och gick också i funderingar kring ett nytt tält att kunna använda i friluftslivet. Kollade på många olika fabrikat bl a Vaude, Haglöfs genius, MSR, Fjällräven, Hilleberg mm,mm. Jag kände att jag gärna ville ha ett kupoltält även om jag fick pruta på te x absidarean. Efter att ha granskat kvaliten och satt upp några modeller bl a Haglöfs så var det inte så svårt att välja. Jag köpte nu ett Hilleberg Staika rött 2003 modellen 6000 kr utan att tveka en sekund. Genomtänkta lösningar med känsla av kvalite i alla detaljer te x tältduksväven är av samma kvalite som väv man bygger luftballonger med. Köper du ett Hilleberg ångrar du dig inte köper du annat fabrikat är risken stor att du gör det. Även andrahands priset på hillebergstälten ligger alltid mycket högt vilket borgar för att du får igen en bästa slant om du mot förmodan gör dig av med tältet. Vilken tältmodell man väljer är mer en smaksak för var och en. Alla modeller har sina speciella fördelar utrymme, vikt, vindstabila, mm,mm men alla Hillebergstälten bygger alltid på samma kvalite.
 
CanDman; sa:
...Jag använder mig av ett Fjällräven Akka... trådar med Hillebergsdiskussioner brukar bli rätt "intressanta":)

/Gugge

Tänk så rätt du hade, en massa larv om hur Hilleberg är bättre än allt annat människan framställt ("Köp ett HB för du kanske vill åka till sydpolen i framtiden..." :) )

Jag har i tidigare trådar försökt hävda att Akka är ett utmärkt tält som inte är lika dyrt som HB, köpte vårt andra för ett tag sen, ett av fjolårsmodellen, för 3000:- av naturkompaniet.se (ring, dom har det inte på annons...)

/M (Som givetvis köper ett HB den dagen han drar till Sydpolen...:) )
 
Fjällräven verkar schyssta!

När jag köpte mitt tält tyckte jag inte att Fjällräven hade något alternativ som passade mina behov, dvs kännas rejält och ha stor volym och låg vikt. Jag köpte mig ett Hilleberg (Nallo 2 GT) efter att ha gått igenom alla modeller jag kunde hitta.
Nu får jag dock erkänna att idag skulle jag med största sannolikhet köpt ett Fjällräven. Det är inget fel på Hilleberg. Tvärtom är mitt tält kanonbra, men de ligger faktiskt för högt i pris för att kännas som ett vettigt alternativ för en icke-extrem som jag.

Det finns naturligtvis många spännande utländska märken också, men finns det bra svenska alternativ föredrar jag att köpa svenskt.
 
Att navigera med ett Hilleberg?

Woppe; sa:
Ska köpa eget tält för första gången och får höra från många att Hilleberg är kanon. Är mest intresserad av 3-säsongs tunneltält, har kikat lite på Nallo och Nammatj. Dock kostar Hilleberg såpass mycket att det vore kul om med lite tips på andra tält som kanske inte är fullt så dyra. Alternativt tips på sajter där det går att få tag på Hilleberg till bra priser.

Hilleberg är ett väldigt bra tält, men det fungerar inget vidare att navigera med (jag rekomenderar istället antingen en karta eller en GPS för navigeringsändamål).

Om du har tänkt att använda tältet för annat än navigering t.ex. för att bo i, så rekomenderar jag att den diskussionen förs i forumet "Bo och sova (Tält, Sovsäckar, Hotell?)".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.